Marketing Izék avatar

Marketing Izék

Marketing vélemények, kérdések, felvetések. Webmarketing és kreatív marketing ötletek.

A reklám helye

<script async src="//pagead2.googlesyndication.com/pagead/js/adsbygoogle.js"></script>
<!-- IZÉK blogok -->
<ins class="adsbygoogle"
     style="display:inline-block;width:300px;height:600px"
     data-ad-client="ca-pub-2476832276933749"
     data-ad-slot="1455293316"></ins>
<script>
(adsbygoogle = window.adsbygoogle || []).push({});
</script>

Itt tarthatsz jópofinak minket

Friss topikok

Amire büszkék vagyunk

Hol fuccsol be egy rakás weboldal? avagy AIDA nemcsak operahősnő

2009.02.16. 10:03 PikPok

Nem szeretek nagyon tankönyv-ízű szövegeket írni, de ha egyszer 1.) tanultam (és nem az "élet tankönyveiből"), 2.) leírja a valóságot (minő meglepetés!), akkor néha megteszem. Kicsit kapcsolódnék a múltkori idióta szpem témához is, és részben a termékbevezetési témához is, majd mindezt ráömlesztem a honlapkészítésre. (Tyű, ez szépen hangzik!)

Tehát: az eladás akkor eladás, ha a vevő becsengeti az összeget a kasszába. Egészen addig mindösszesen eladási folyamatról beszélhetünk. Ennek a folyamatnak pedig jellemzője, hogy sok ponton meg tud szakadni.

A háttérben álló marketing elmélet az AIDA modell, amely az Attention - Interest - Desire - Action angol szavakból összerakott betűszó, jelentése pedig Figyelem - Érdeklődés - Vágy - Akció. Nem marketingesek számára mondhatnánk azt is, hogy a pasizás/csajozás is ezeken a stádiumokon halad keresztül. Először fel kell kelteni a figyelmet, majd a következő fázisban jön az érdeklődés, információgyűjtés. Aztán kialakul a birtoklási vágy, majd az akció maga a csúcs - eladási esetben pl. a vásárlás.

Egy egyszerű bolti vásárlásnál is ugyanez a folyamat fut végig, és zavaró tényezők ott is vannak. Ilyenek például a konkurens árakciók, vagy egyszerűen csak az, amikor a papa már sürgeti a mamát, hogy menjenek már, mert megunta a kocsi tologatását az áruházban. A termékbevezetési stratégia kialakításánál figyelembe kell venni magát a folyamatot is, illetve figyelni kell (amennyiben lehetséges), hogy az AIDA melyik pontján térülnek el a vevők. Hiszen akárhogyan is nézzük, időt és pénzt kell befektetni, és - mint tudjuk - korrekten végigcsinálni a bevezetést, de ha a konkurencia alánkvág egy jobb ajánlattal, akkor fújhatjuk a rizsport. És hát a konkurencia az meg olyan, hogy ez neki szokása. Mert hát az elsőként jövő vastörvénye mellé ott van mindig egy ilyen tényező is, amit a közgazdasági szakirodalom is ismer. (Egészen pontosan minden közgazdasági modellben van két latin szó: ceteris paribus, vagyis minden egyéb változatlansága mellett.)

A modell érvényes a weboldalak esetében is. Nézzük sorban!

1. Figyelem felkeltése - amennyiben a látogató a keresőkből jön, akkor a keresőben megjelenő szöveg alapján fog kattintani egy-egy találatra. Persze mondhatjuk, hogy a helyezés az első, de pl. a praxisunkban van olyan keresőszó, amire mi csak másodikok vagyunk, de a domain név miatt a sorban előttünk állóra egészen biztosan sokkal kevesebben klikkelnek. Éppen ezért a keresőkben megjelenő szöveg elsődleges fontosságú - molylehellet mennyiségű az a webmester, aki erre figyel. (Mert hát miért is figyelne a szomszédpisti, aki ügyesen összekaparta azt a weboldalt 20 fillérért. A marketing úgyis úri huncutság.)

A Figyelem felkeltés következő pontja a weboldal nyitóoldalának megjelenése. Itt dől be az összes "Belépés" meg "Válassz sávszélességet" meg flash intró. Az oldalra csak a nagyon elszántak fognak már belépni. Ahogy Fábry szokta mondani: "És itt elvesztettük nézőink 45%-át."

2. Érdeklődés - az az elszánt jóember, aki végigolvassa a weboldalt, vagy legalábbis 7 másodpercnél többet tölt el az oldalon. A kutatások szerint ennyi ideje van rá a weboldal tulajdonosának, hogy kiváltsa az érdeklődést. Sőt, még újabb kutatások szerint még kevesebb, ugyanis ahogy az emberek egyre jobban beletanulnak a webhasználatba, úgy lesznek egyre türelmetlenebbek, és kattintanak tovább, ha nem találják meg azt, amit kerestek.

3. Vágy - az eladni szándékozó weboldalak esetében itt lesz meggyőzve a látogató arról, hogy neki kell az a cucc, amit ezek árulnak. [Szándékosan nem írtam "értékesítési weboldalt", mert egyre inkább szent meggyőződésem, hogy az agresszív, Megrendelem gombokkal sűrűn teletűzdelt oldalak nem működnek. Ugyanis nem ez az interneten megjelenő marketing trendje.]

4. Akció - a látogató telefonál, mailt ír, megrendel vagy feliratkozik valamilyen tutmanngyula infotermék levlistájára. Teljesen nyilvánvaló, hogy míg egy személyes bolti eladásnál itt már könnyű bevinni a találatot (hű de kevesen mondják ki a mondatot, hogy bocs, nincs rá ennyi pénzem vagy nem tartom elég értékesnek!), a netes esetben itt még később is meggondolhatja magát a vevő.

Annak, akinek weboldala van, nem ártana tudni, hogy mire számíthat, hány látogatót kell ahhoz behozni egy oldalra, hogy abból egy vevő legyen. Nagyon különböző számok lehetségesek, érdemes a weboldal tulajdonosának számolgatnia!

A hatékony honlapról csináltunk egy remek folyamatábrát itt: www.market-iq.hu/hatekony_honlap.html

2 komment

Címkék: weboldal értékesítés eladás webergonómia

A bejegyzés trackback címe:

https://marketingizek.blog.hu/api/trackback/id/tr54942340

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

PikPok · http://www.sikermarketing.hu 2009.02.17. 11:32:35

És csak most olvastam, hogy nemrég Konrád is emlegette a tankönyveket.:)))
Blogbejegyzése itt:
onlinemarketing.blog.hu/2009/02/14/tankonyvbol_vettem_a_tudasom
Vissza a lap tetejére
süti beállítások módosítása