A minap hívott telefonon egyik kedves ügyfelünk, hogy mondjam már el a véleményem arról, hogy csinálna egy közös kis reklámot egy haverjával, akinek ott helyben van egy vendéglője. A haver népszerűsítené az ő szolgáltatását a vendéglőben, ő meg feltenné a partnercégek közé a honlapjára.
Mondtam neki, hogy rohadtul erőlködés szaga lenne ennek az egésznek, úgyhogy aludjon rá egyet.
Ez adta az ötletet ahhoz, hogy megpróbáljam összefoglalni, mikor érdemes közös marketing megjelenésben (szakszóval keresztpromócióban) gondolkodni.
- Ha a két cég célcsoportja egybeesik vagy legalábbis átfedések vannak közte. A célcsoportokat olyan szinten szét kell választani, hogy mi pl. külön honlapot szoktunk javasolni, ha nagy a különbözőség. Két cég között, amik csak annyiban közeliek, hogy a tulajdonosok együtt szoktak sörözni vagy biliárdozni, nem biztos, hogy értelmes lesz egy együttműködés.
- A fogyasztó számára legyen egyértelmű, hogy ez a két csóka itt most miért is közösködik. Logikusan együtt tud működni egy műbútorasztalos és egy lakberendező, vagy egy cukrász és egy fogorvos (ááá, nem, csak vicceltem!).
- A reklám értéke legyen azonos. Esetünkben az ügyfelünknek van egy jól látogatott honlapja, figyelemre méltó Page Rank értékkel, a haverjának meg hát nem ilyen van. Ha ők ketten csak simán linket cserélnek (ami egyébként ma már egyáltalán nem indokolható keresőoptimalizálási okokkal sem), akkor azon csak a vendéglős nyer.
- Egyik félnél sem szabad túlzásokba esni a reklámozást illetően. Minden erőltett, agresszív reklám azt kockáztatja, hogy a vevők inkább elkerülik, mint hogy odafigyeljenek rá.
- Mindkét tulajdonosnak biztosnak kell lennie abban, hogy jó hírnevüket és a másik jó hírnevét semmi sem veszélyezteti. Mert például tessenek csak elképzelni, mennyit érne most nekünk a piacon, ha kiderülne, hogy mi csináltuk pl. a Hajdú-Bét honlapját... (Nem mi csináltuk. Ha mi csináltuk volna, már réges-rég Ciprusról blogolnék.) Mert hát a referencia is egy fajta keresztpromóció.
[Itt jegyzem meg erős zárójelben - csak hogy dicsekedjek is egy kicsit - hogy a sikermarketing.hu Page Rank értéke 5-ös, így tehát praktikusan akik felkerülnek a mi referenciaoldalunkra, azoknak a honlapját villámos gyorsasággal indexeli a Gúgli, tehát több szempontból is megéri velünk dolgozni.]
- A keresztpromóció választott módja mindenképpen legyen értelmes a fogyasztó számára. Ha a fent említett vendéglős mondjuk nagyon jóban van egy temetkezési vállalkozóval, aki fellendítendő a bizniszt (és tanulva a Marketing Mesterektől) nekikezd mondjuk árengedményes kuponokat ("Csak ma éjfélig!") osztogatni, egészen biztosan értetlenség fogja fogadni a megajándékozott vendégek részéről. Hacsak nem rendeltek éppen gombapaprikást, akkor viszont a vendéglős kerül igen nagy kakiba, már ami a hírnevét illeti. No de félre ezzel a remek tréfával, a lényeg az, hogy a két termék (szolgáltatás) fogyasztási (használati) gyakorisága essen egybe.
Most így hirtelenjében ezek jutottak eszembe.
A fentiek alapján - hiszen oly sok buktatója van a keresztpromóciónak - kisvállalkozóknak én nem szoktam javasolni. Nagyon nehéz mindent úgy belőni, hogy mindenki jól jöjjön ki belőle.