Lépten-nyomon belefutunk mostanában webáruházi kérdésekbe. Vagy egy jól működő webáruház tulajdonosa keres meg, hogy szeretne egy kicsit nagyobb nyüzsgést az áruház és a márkanév körül, hol pedig rosszul működő webáruház tulajdonosával akadunk össze, aki szeretné tudni, miért nem működik igazán jól az áruháza, és mit lehetne tenni. A második eset nagyságrendekkel gyakoribb, így megosztanék néhány tapasztalatot a kedves Olvasókkal.
Milyen problémákat látunk webáruházi körökben?
Koncepciótlan honlap.
Az, hogy egy honlap nem rendelkezik semmilyen koncepcióval, a mi olvasatunkban azt jelenti, hogy pl. üresen tátongó menüpontok vannak az ígéretes "Hamarosan..." üzenettel, vagy pedig minden képen látszik, hogy ahogy esik, úgy puffan alapon kerültek oda, ahova. Egyik hatalmas, másik egészen picike és mégis rossz felbontású, teljes a káosz.
Sehol nem kell annyira jól megtervezni a honlap felépítését, mint épp a webáruháznál, itt ugyanis van egy bizonyos út, amit be kell járnia a látogatónak. (Egy céges bemutatkozó honlap esetében még az is elég lehet, ha megnézik a referenciamunkákat - már ha vannak egyáltalán - hiszen amúgy is benyomások és érzések alapján döntenek.)
Információszegénység.
Egy webáruházban ugyebár nem vehetjük kezünkbe a terméket, nem olvashatjuk el az összetevők listáját, nem olvashatjuk el a használati utasítást. Mindennek a honlapról kéne kiderülnie, a webáruház tulajdonosok - talán részben azért, mert saját maguk rögzítenek több ezer cikket, és belefáradnak a számukra egészen egyszerűen érthető termékek magyarázatának pötyögésébe - erre nem helyeznek kellő hangsúlyt.
Mindenkinek, aki a neten próbálja magát eladni, bizalmat kell keltenie. Nem árt, ha tudjuk, merre van hazája, milyen gyakorlata van, hány éve űzi a szakmát (már ha van szakképesítése ahhoz, amit el akar adni... marketinges körökben fehér holló....), és ha még egy fényképet is látunk róla, az külön jó pont. Webáruház esetében is fontos, hogy tudjuk, ki fog eladni nekünk, ki szállít, kinél tudunk reklamálni, ha gond van.
Láthatatlanság a keresők számára.
Nemrégiben találkoztam olyan honlappal, amelyet a készítője az elkészülés pillanatában elfelejtett láthatóvá tenni a robotok számára, így még a saját domain nevére sem jött fel a Google-ban. Persze ez az egész azért nem csak egy gombnyomás, mert maga a keresőoptimalizálás már a honlap tervezésének pillanatában kezdődik.
Hol látjuk a webáruházak legnagyobb problémáját?
A legnagyobb probléma ott van, hogy a webáruház készítését vállaló webmesterek technikailag leprogramozzák azt, amit a megrendelő kér. A megrendelő viszont nem ért sem a koncepciókészítéshez, sem az arculati tervezéshez, sőt, azt sem gondolja végig, hogyan fogják majd megtalálni a webáruházát a neten. Nem tudja, hány látogatót kell produkálni egy nap ahhoz, hogy legyen belőle egy vevője ("nem konvertálnak, az apjuk szemit, nem konvertálnak!"). És mire ezekkel a problémákkal szembesül, addigra már réges régen kifizette a több százezret a honlapkészítőnek, és már több hónapja ment el azzal, hogy könyörgött, hogy ezt és ezt még változtassa meg benne a mester, de a mester nem reagált. (Megfigyeléseink szerint ezeket a webmestereket mindig Péternek hívják.)
És ha esetleg előre végiggondolt módon kerülne egy KONCEPCIÓ, lenne egy ARCULAT, és még a KERESŐ is látná az oldalt, akkor még mindig csak a legminimálisabbat tettük meg azért, hogy a webáruház ne csak egy múló hóbortja legyen a vállalkozónak, ami csúfos bukással ér véget.