Sok sok hónappal ezelőtt összetalálkoztam egy reklámos emberrel. (Megtalált minket a neten, ennyi a lényeg.) Előéletében számtalan neves reklámügynökség szerepelt, hosszú éveket töltött el reklám koncepciók megalkotásával és reklámszöveg írással. Komoly nagy cégek voltak az ügyfelei, és szerintem fél életét mítingeken töltötte. Láttam egy-két munkáját, minden nagyrabecsülésem az övé.
Na de most egy új területre tévedt, mégpedig belegabalyodott a hálóba, a web-be. Hosszú órákon át magyaráztam neki, hogy miért más ez, mint az a közeg, amiben ő eddig mozgott. Értékesnek ítélte a tanácsaimat, még egy könyvet is elolvasott a témában, amit ajánlottam neki.
Most felbukkant, hogy dolgozzunk együtt egy közös munkán. Grafikust majd ő hoz, nekünk egy honlap elkészítése lenne a feladatunk.
Megnéztem a grafikai cég honlapját. Itt a blogon jól le tudnám húzni, mondván, hogy flash-es "hű-de-nagyon-kreatív-vagyok" fajta, csak épp azt nem tudod soha, hogy hová is klikkelj, mert annyira nagyon kreatív, hogy nem derülnek ki a menüpontokról, hogy menüpontok. Ráadásul volt egy olyan grafika, amire vagy 5-ször kattintottam, mire felfogtam, hogy na AZ aztán nem menüpont...
Nyomban átláttam, hogy miért akar a reklámos ember velük grafikát csináltatni. Mert az olyan nagyon reklámos, amit ők csinálnak...
Mi az alapvető különbség a reklám és a web között?
A reklám egy olyan helyzetben ér el (klasszikusan a tévéreklám - és az illető ezen a területen mozgott a legtöbbet), amikor valamit éppen csinálsz, és egészen konkrétan MEGZAVAR benne. Viszont csak úgy tudod elkerülni, ha gyorsan kattintasz, kimész vécére, átkapcsolsz, stb. De mivel várod a műsor folytatását, így akár akarod, akár nem, 1-2 reklámot mégiscsak meg fogsz nézni. Ennek a reklámnak tehát figyelemfelkeltőnek, szórakoztatónak kell lennie, hogy kicsit kizökkenj a dühödből.
A web elé odaülsz, van valami célod. A legritkább esetben az a célod, hogy egy konkrét cég kreatív üzenetét bogozd. Információt keresel, árakat, vevői véleményeket. Ha valaki ebben meg akar zavarni (felugró ablak) vagy túl macerásan vezeti elő, hogy ki ő és merre van hazája (flash weboldal), akkor kattintasz és mész tovább.
Ráadásul felmérések szerint az emberek, ahogy kitanulják a netet, egyre türelmetlenebbek!
A reklámnál az arcába nyomod, szórakoztatod és fülébe ordítod a bank, a sör, a csoki nevét. A weben csalogatnod kell.
Olyan ez, mint a hülye horgász. Aki ráordít a halakra, hogy tessék megenni a pelletet, azt el fogják kerülni a halak, ha egy nagy tóban vannak. Az akváriumi halak nem, mert azok kénytelenek megenni. A tavi horgászatnál neked kell kitalálni, mi lenne a halak szája íze szerinti dolog.
A fentiek természetesen arra az esetre vonatkoznak, amikor a honlap célja, hogy megrendelőket szerezzen a tulajdonosának. Ha a cél az, hogy csak úgy legyen, legyen elköltve a marketing büdzsé és mindenki örüljön, hogy rém kreatívat alkotott megint az ügynökség és a marketing osztály, akkor nem számít, mennyire logikátlan a honlap.
Egyszóval az embernek időnként át kell lépnie egy másik cipőbe - ahogy az angol mondja. A legszebb honlap az, amit a vevő kifizet...