Marketing Izék avatar

Marketing Izék

Marketing vélemények, kérdések, felvetések. Webmarketing és kreatív marketing ötletek.

A reklám helye

<script async src="//pagead2.googlesyndication.com/pagead/js/adsbygoogle.js"></script>
<!-- IZÉK blogok -->
<ins class="adsbygoogle"
     style="display:inline-block;width:300px;height:600px"
     data-ad-client="ca-pub-2476832276933749"
     data-ad-slot="1455293316"></ins>
<script>
(adsbygoogle = window.adsbygoogle || []).push({});
</script>

Itt tarthatsz jópofinak minket

Friss topikok

Amire büszkék vagyunk

Hirdettem a Google-ban, semmi eredménye nem volt!

2010.11.20. 15:40 PikPok

Már meg sem tudom számolni, hányszor hallottuk ezt a mondatot az utóbbi hónapokban. Úgy tűnik, a Google AdWords az egyik mentsvára azoknak, akiknek van valamilyen honlapjuk, de nem jelenik meg a természetes találatok között, így a válsággal lecsökkent forgalmukat ezen a módon szeretnék kicsit életre lehelni. Legutóbbi ilyen "panaszosunk" 300 Ft-ot fizet egy kattintásért, amire mi azt mondtuk, hogy ennyi pénz a világon nincs, úgyhogy dolgozunk ezerrel a honlapján és azon, hogy minél több szóra jöjjön fel a természetes találatok között.

Soha nem csináltam titkot belőle, hogy nem ajánlom a Google AdWords-öt senkinek. Ez azóta sem változott. Saját praxisunkból mondhatom, hogy mire összepofoztunk úgy egy oldalt, hogy arra szakmai szempontból azt mondhattuk, hogy a Google hirdetés számára tökéletes "érkezési oldal" (mert ennek is megvannak ám az ismérvei, hogy hogyan kell egy ilyet megcsinálni, nem ám arról szól a történet, hogy 200 Ft-ért rávezetjük a népet az "Üdvözöljük honlapunkon!" kezdetű oldalacskánkra...), addigra az oldal saját erejéből is feljött az első 10 hely valamelyikére, így már túl sok értelme nem volt fizetni érte.

De - mint semmire - nem mondjuk azt, hogy nem elég hatékony, addig, amíg mi magunk ki nem próbáltuk. Úgyhogy kipróbáltuk, és azóta is tanulmányozom, kik és mikor mondják azt, hogy számukra a Google fizetett találatok között hirdetni nem éri meg. Mert persze vannak esetek, amikor megéri és ajánlható, de ez számomra a ritka kivételek közé sorolódik.

A helyzet az, hogy sokan élnek abból, hogy Google AdWords hirdetésekre toboroznak hirdetőket. Nincs is ezzel semmi baj, védjék ők a mundér becsületét, hiszen azért az is igaz, hogy kiismerni a rendszert és az ő összes nyomorúságos webergonómiai hibáján átvergődni nem semmi, azt meg is kell fizetni, ha valaki saját maga nem vállalja fel. 

A Google maga is promózza különféle tanfolyamait, ahol meg lehet tanulni, hogyan lehet a tökéletességre fejleszteni a hirdetésfeladást. Bevallom, nem végeztem ilyen okítást, nem tervezem, hogy elvégzem, és nem akarok Google szakértő se lenni.

De egészen logikus és hosszú gondolkodási folyamat után - köszönhetően egyébként egyetemi marketing tanulmányaimnak - rájöttem, hogy hol emelkedik az eb sírhantja!

Tanultunk mi az egyetemen fogyasztói magatartás című tantárgyból egy olyat, hogy AIDA. A rövidítésnek semmi köze az operához, a betűk 4 szó angol kezdőbetűjéből állnak össze:

  1. Attention - figyelem felkeltése
  2. Interest - érdeklődés
  3. Desire - vágy
  4. Action - akció, tényleges tevékenykedés

A modell annak leírására szolgál, hogy hogyan megy végig a fogyasztó azon a folyamaton, amikor is felhívjuk a figyelmét valamire, kiváltjuk az érdeklődést (kutakodik, információt keres), vágyakozni kezd a termék iránt, végül elmegy a boltba és megveszi. A modell természetesen tovább cizellálható, lehet agyonbonyolítani is, vagy épp alkalmassá tenni arra, hogy a vásárlási folyamatos a netes eladás viszonylatában írja le.

Hogy kavarom bele AIDÁ-t a Google AdWords-be?

Hát úgy, hogy abszolút nem mindegy, hogy a fogyasztó (legyen az magánszemély vagy cég) ennek a bizonyos folyamatnak melyik pontján fordul a Google-hoz és az AdWords-höz. 

Vegyünk egy személyes példát! Beírom azt a szót a Google-ba, hogy "vakond". Jelen helyzetben két eset lehetséges:

  1. Információt akarok szerezni, ugyanis a kertben formás kis vakondtúrások alakítják a tájat, és roppant mód érdekel, hogy a vakond meg fogja-e enni a cserebogárpajorokat, akik viszont évek óta szétzabálják a málnatövek gyökerét, megfosztva minket ezáltal a málnaszörptől és hasonló jóságoktól.
  2. Vásárolni szeretnék, mégpedig éppen valamiféle Kisvakond jellegű terméket, hiszen közeleg a karácsony.

Ha valaki a "vakond" szóra hirdet, akkor mindkét helyzetben megjelenik a hirdetés a találati lista előtt, de az egyik nyilvánvalóan félre fog menni, hiszen nem leszek a számára vevő. (Abból most ne induljunk ki, hogy ha én kisvakond figurát akarok, akkor nem fogok rákattintani a "Vakondűzőfű mag raktárról azonnal!" hirdetésre, mert tudjuk, hogy a keresgélő bizony rákattint, pláne ha még azzal sincs tisztában, hogy mi a különbség a fizetett és a nem fizetett találatok megjelenítése között.)

Mi a megoldás?

Nincs megoldás. A Google ugyan azt javasolja, hogy szűrd ki azokat a kulcsszavakat és kulcsszó kombinációkat, amikből neked biztosan nem jön majd üzleted, de ehhez nem árt, ha rendelkezel még egy webstatisztikai rendszerrel, akik pontosan le is írják, milyen szavakra jöttek az oldaladra a látogatók... A Google ugyanis elhallgat egy-két kombinációt...

Azért nincs megoldás, mert nem tudhatjuk, mi van a fejében annak az embernek, aki beírta a "vakond" szót a keresőbe!!! Nem tudhatjuk, mennyire van ő elszánva valamire, amitől egy Google találat nem fogja eltántorítani, bár vadul rákattint egy ellenkező üzenetet tartalmazó hirdetésre. Ha én Kisvakondot akarok venni, attól még lehet, hogy megnézem, mennyibe kerül a vakondűzőfű, de vevő sosem lesz belőlem.

Úgy gondolom, a Google AdWords-öt tipikusan a nálunk jóval gazdagabb és teljesen más vállalkozói szemléletű országoknak találták ki, és a mi körülményeink között a vállalkozások többségének inkább csalódást okoz, mint elégedettséget. Mert hiszen ők hirdettek, látták, hogy a nép milyen nagyon sokszor kattintott, mégse lett belőle annyi bevételük, amennyit reméltek. Azt ugyanis nem tudták befolyásolni, hogy hirdetésükre csak az AIDA negyedik pontján tanyázó ember kattintson, a korábbi fázisokban lévők ne.

[Az, hogy a mi konkrét esetünk mi volt a Google hirdetéssel és annak sikertelenségével, az egy készülő e-book témája lesz, amelynek munkacíme: "Hogyan zakózott a sikermarketing.hu és hogyan mászott ki belőle?" Előrendelést felveszünk, konkurenseinknek 15% engedmény!]

Így tehát hajrá, hajrá, előre a keresőoptimalizált honlapért, el tetszenek minket érni az info kukac sikermarketing.hu -n, vagy lehet velünk haverkodni a Fészbúkon und so weiter... (Jók vagyunk, aranyosak, nem szoktunk eltűnős webmestert játszani, és még minden szépet ide lehet képzelni, amit reklámszövegként szokás írni. Csókolom.) 

18 komment

Címkék: google adwords google hirdetés

A bejegyzés trackback címe:

https://marketingizek.blog.hu/api/trackback/id/tr802457405

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Merras · http://miyazakijun.hu 2010.11.20. 19:29:47

No, ezért kell az AdWords is szakértőre bízni. Ez itt nagyjából olyan, mintha nyáron felpróbálnék egy csizmát, kényelmetlen lenne és meleg, aztán kijelenteném, hogy hát, a csizmákat nem a magyaroknak találták ki, nekünk a szandál való... a csizma az maradjon csak az eszkimók úri huncutságának.

Konrad · http://onlinemarketing.blog.hu 2010.11.20. 19:35:15

Én tisztelem és becsülöm mindazt, amit a kkv piacon a saját ügyfeleidnek, a saját környezetedben teszel. Nagyon jó, szakmailag is megalapozott írásaid is vannak.
Ez nem olyan.
Amiket írsz, olyan 1x1, amit a kezdő AdWords kezelő az első pár napban meg kell, hogy tanuljon. És aztán ugye tanul tovább, és meg tudja adni a válaszokat is a felvetésekre.

Írod, nem ismered ezt a területet, és meg sem akarod tanulni. Oké. De akkor miért akarod így megítélni? Azért, mert mélyebb tudás nélkül neked nem megy? Gondold végig, mennyire menne az optimalizálás, ha nem tanultad volna évekig pl. a szövegírást? Ez is ugyanaz az eset.

Annyit mindenesetre megjegyzek, hogy pont a héten tartott Keresőmarketing napon elhangzott több olyan konkrét esettanulmány és több olyan konkrét eredmény is, ami pontosan és jól megmutatja, mikor mire való az AdWords.

És akkor most nem is beszéltem a nem search használatra, amikor viszont az AIDA modell már pont tud működni...

PikPok · http://www.sikermarketing.hu 2010.11.20. 19:58:38

@Merras, @Konrad: véditek a mundér becsületét, ez így szép és jó. Mindenki azt hirdeti, amiben hisz, amit kipróbált, vagy amiért jutalékot kap. Mindenki elmondhatja, hogy szerinte mi a jó, mit javasol az ügyfeleinek, és azt gondolom, az ügyfelek majd eldöntik, mit csinálnak.
Ti szolgáljátok ki azokat az ügyfeleket, akiket meg tudtok győzni róla, hogy ez így jó és gömbölyű, én meg kiszolgálom azokat, akik inkább szeretnének egy olyan honlapot, ami a természetes találatokból szerzi a látogatóit. És akkor ez így teljesen jó is lesz, és - különösen rád gondolok, Konrád - ne mászkáljunk egymás blogjára azt kommentezni, hogy a másik szakmailag milyet írt. Tudom, hogy neked ez valahogy belülről jön, és nem tudsz neki ellenállni, de légyszíves, legalább próbáld meg! Megköszönném.

[Bújkál bennem a kérdés: miért pont most röppentetek ide a bitek szárnyán kommentezni? Én tényleg annyira boldog lennék, ha akkor is kommenteznétek, amikor kiemelek egy-egy kisvállalkozást, hogy valamit tök jól csinál. És akkor mondjuk lehetne neki gratulálni, meg sok sikert kívánni. Megbeszéltük? Köszi az "áldozataim" nevében is, biztos örülnek majd neki.]

PikPok · http://www.sikermarketing.hu 2010.11.20. 20:17:26

Ja, és még valami. A poszt felütése nem az, hogy erre a következtetésre most jutottam. Hanem az, hogy az utóbbi időben NAGYON SOK vállalkozótól hallottuk a fenti mondatot. Azoktól, akikből a mi vevőink lesznek!
Mi következik ebből?
Hogy ilyen vagy olyan okoknál fogva a Google AdWords hatékonyságáról kialakulóban van egy ilyen vélemény. Lehet erre azt mondani, hogy azért, mert a sok ostoba KKV ahelyett, hogy nekifeküdne a netnek és keresne egy AdWords szakértőt, nekiáll bütykölni, és persze nem sikerül neki, így evidens a csalódás. De ugyanakkor el kéne gondolkodni rajta, hogy ha a Google úgy promózta ezt a lehetőséget, hogy BÁRKI meg tudja csinálni, akkor effektív a fogyasztó megtévesztésének bűnébe esett!
De ő ezt soha nem fogja mondani, soha nem fogja nekem azt írni körlevélben, hogy menjek X vagy Y szakértőhöz, hanem feldobja az ötleteket, hogy még hogyan tudnám stupekolni a dolgot.
Alakul egy negatív image, aminek kicsit átveréses jellege van, és amíg a magyar vállalkozóknak nem teszik kötelezővé a Keresőmarketing napokon való részvételt, addig ők bizony egy olyan közegben fogják egymás között ezt megbeszélni, ahol ti nem vagytok jelen, mert - mondjuk ki - egy másik világban éltek.
Én mindenesetre kívánok sok sikert ahhoz, hogy küzdjetek, és meg tudjátok változtatni ezt a negatív image tendenciát!

KZsuzsa · http://deepindata.com 2010.11.21. 09:51:19

A cikk abból a szempontból fantasztikus, hogy ha után adwords szakértőként kommentel az ember (lásd Konrád és Merras), könnyen rámondható: véded a mundér becsületét, hiszen ebből élsz.

Valóban, bár tegyük hozzá, Merras is, én is (és bizonyos mélységig Konrád is) ismerjük mind a két piacot: a SEOt és az adwordsöt is.

Ami miatt itt félresiklást érzek: az adwordsről úgy beszélsz, mintha helyettesítő terméke lenne a SEO-nak, pedig nem. Két külön eszközről beszélünk, ami más és más okból és célból lehet jó.

Vannak ügyfelek, vállalkozók, akiknek nem való az egyik, míg vannak, akiknek nem való a másik. Mi például nem is vállalunk úgy kampányt, hogy ne legyen mérhető valamilyen szinten az eredményessége, mert akkor valóban hasonló csalódott hangokkal találkoznánk, mint amit te említesz.
És szerintem az, hogy a rendszer BÁRKI által használható, még nem jelenti azt, hogy BÁRKI képes azt jól használni. A Google sosem titkolta, hogy a kampányaid akkor fognak jól működni, ha sok idődet szánod rá a tanulásra, vagy a pénzed egy részét arra, hogy szakembert foglalkoztass. (BTW, ez ugyanúgy elmondható a SEO-ról is. én is találkoztam nem egy kkv-vel, aki azt mondta, hogy a SEO csak parasztvakítás és lehúzás, mert olyan céggel dolgozott előtte, vagy önerőből próbálta kiókumlálni, mondván nem olyan nehéz ez, hiszen le vannak írva az irányelvek, csak alkalmazni kell őket. Persze, csak nem mindegy, hogy hogyan.)

Az egyébként nagyon jó, hogy mindenkit a SEO-ra bíztatsz. Szükség van erre, szükség van, hogy a kkv-k megértsék, nem elég csak a szomszéd Pistikével összedobatni egy honlapot, és el van intézve az online jelenlét, majd dőlni fog a pénz. Viszont ne keverjük a kommunikációs csatornákat, csak a SEO szintén nem elegendő. Az a vállalkozás, aki csak erre épít, oroszrulettet játszik (két nagyobb és több kisebb algoritmusfrissítés a tanúja ennek).
A SEO az online jelenlét egyik eszköze, sok másik - például az adwords - mellett.

Még egy zárszó: nem csak mi teszünk az ellen, hogy ezt a negatív image ellen tegyünk, hanem maga a Google is: nemrégiben több olyan (jelenleg még béta fázisban) lévő adwordshöz kapcsolódó eszközzel jöttek ki, amely nagyban megkönnyíti azok munkáját, akik valóban laikusként vágnak neki, és nem pedig szakemberre bízzák - ezen eszközök használatával a hozzá nem értő is képes lesz/lehet olyan kampányokat összerakni, ami ha nem is kitűnően, de elégségesen tud működni, és nem fogja azt érezni a felhasználó, hogy pénzkidobás volt az egész, hanem eredményei is lehetnek. (feltéve, hogy fordít arra, hogy mérjen. mérni viszont SEO esetén is kell, tehát ez a pont nem túl erős az érvekben)

jabjab · http://www.jabjab.hu 2010.11.21. 10:18:26

Érdekes cikk, de sajnos alapvető hibákat tartalmaz. Nem kell ahooz webstatisztikai rendszer, hogy kiderüljön, hogy ha a vakond szóra hirdetsz, még milyen kereséseknél jelenik meg a hirdetés. A rendszer tudja, megmutatja, és kiválaszthatod vagy tilthatod.

Egyébként a 300 Ft / kattintás valóban elképesztően magas ár, én sem vállalnék be ilyet. De mit szólsz mondjuk a 3Ft-hoz, vagy a 10 Ft-hoz? Azon az áron is drága lenne egy olyan ember aki éppen keres valamit, amire neked lehet hogy van terméked?

Igazad van, sok a csalódott ember, mert kapott egy 12e Ft-os kupont, beírt 3 szót, írt egy hirdetést, és várta a csodát. Csoda elmaradt, szar ez az egész - vonta le a tanulságot.
Azért, mert nem tudja használni, ez még nem biztos hogy szar, csak a megfelelő ember kezében tud okosságokat művelni. Ha én felülök egy lóra, tuti hogy a legdrágább paripa is használhatatlan dög lesz belőle, mert nem tudom mit kell csinálni. Ha hozzáértő ül fel rá, akkor nagydíjat nyer. Ennyi a különbség. Te felültél a lóra, nem nyerél, és máris leszólod. Rövidlátó hozzáállás, nem marketingeshez méltó.

Egyébként az ezzel foglalkozó vállalkozások sem "toborozzák" a hirdetőket, hanem azon vállalkozásoknak nyújtanak szolgáltatást akik úgy gondolják, ez nekik nem éri meg/bonyolult/nincs rá idejük/nincs hozzá szakértelmük.
És hidd el, számtalan sikeres kampány van mögöttem is, ahol mértük, elemeztük, és folytattuk, mert a vásárlások száma alapján megéri.

Mivel láthatóan nem ismered a PPc rendszerek (nem csak az AdWords létezik) sajátosságait, nagyvonalúan kihagyod a bejegyzésből a Content hirdetéseket, pedig ott minden másképpen működik.

Az AIDA modell és az AdWords kapcsolatát, és az ebből leszűrt tanulságokat nem értem, szerintem ott te is elúsztál kicsit.

A keresés, és az ott való hirdetés nagyszerűen találkozik a folyamat elején és a végén. Egy amikor keres (de még nem tudja pontosan mit), és a végén amikor már pontosan tudja mit akar, de szeretné a leggyorsabban/legolcsóbban. A tartalom viszont nagyszerűen támogatja a lehetséges vevőt a kettes és hármas pontoknál, amikor érdeklődik, és egy témában olvasgat (és a témához illesztett PPC hirdetéssel ott vagyunk az oldalon).

Félek nem vagy meggyőzhető, hiszen akkor a fent leírtak nagy részét vissza kéne vonni, ami mégiscsak "loosing the face". De a vitában esetleg felmerülhetnek olyan szempontok, amelyek árnyalják a képet. Remélem nyitott vagy rá (marketingesként feltételezem).

PikPok · http://www.sikermarketing.hu 2010.11.21. 11:06:34

@Kzsuzsa: köszönöm a hozzászólást, erre azt mondom, hogy szakmai volt, és érdemben válaszolt a felvetéseimre. (A megelőző kommentekkel nem mellesleg az is a gondom, hogy a személyeskedést nem mellőzi a hozzászólásuk, és ennek a fajta "összecsapásnak" több évre visszanyúló előzménye is van, amit egyik esetben sem én kezdtem... - ezt csak erős zárójelben. )

Kezdem ott, hogy volt egy mondatom, amin átsiklott mindenki, és ez pedig arról szólt, hogy vannak esetek, amikor az AdWords ajánlható. Ezt a részét tehát nem vitatom a dolognak. Tudom is, hogy melyik ügyfelünknek ajánlanánk és mikor, de ez annyira elenyésző, hogy nem is éri meg foglalkozni vele.

Azon az ügyfélköri szinten, amiről én beszélek, és akihez ezzel a poszttal, bloggal szólok, ott a SEO és az AdWords igenis helyettesítő termékek. Fuksz Mici magánvállalkozónak van egy rettenetes weboldala, nulla tartalommal, a Google számára láthatatlan módon, ő pedig küzd, hogy valahogy legyen üzlete. Számára az első alternatíva az, hogy akkor meghirdeti a honlapját a Google-ban. MIVEL a Google azt mondja, hogy 3 kattintás és bárki meg tudja csinálni, Micike nekiül, és csinálja. Te is tudod, én is tudom, hogy a kulcsszóválasztás már magában egy 2 hetes agymunka, de Micike ezt megcsinálja 5 perc alatt, aztán vagy jól sikerül, vagy rosszul. Hirdet, elmegy a zseton, és nincs bevétel.
Mondhatnám most azt is, hogy Micike mennyire hülye ügyfél, miért nem ment szakértőhöz. De nem ezt mondom. Hanem azt mondom, hogy mi magunk is (több éves SEO tapasztalattal, a külföldi szakirodalom tanulmányozása, és - többek között - Konrádék könyvének végigolvasása után) kipróbáltuk, és van a rendszerben egy olyan bizonytalansági tényező, amit véleményem szerint semmilyen szakértő nem fog tudni kiszűrni. Aki azt állítja, hogy kiszűri, arról én ki merem jelenteni, hogy szakmai szempontból nem mond igazat, ugyanis az EMBERRŐL aki a gép másik oldalán ül, és beír valamit a keresőbe, senki nem tudhat eleget. Még ő maga sem tudja, mit és hogyan ír be a keresőbe, nemhogy az, akinek az agyában van egy cucc, amit ő el akar adni, és ezt akarja átnyomni a kereső ember felé.

Abban az ügyfélkörben, akiknek ez a bejegyzés szól, az éves marketing büdzsé feletti döntés úgy merül fel, hogy "kifizessek havi 15-20 ezer Ft-ot a folyamatos Google hirdetésekért?" vagy "csináltassak ezzel a sikermarketing nevű brigáddal egy másik honlapot?". Amit én tapasztalok, az az, hogy szerencsére sokan hoznak meg egy számunkra kedvező döntést. Épp ezért akár hálával is tartozhatok a Google AdWords-nek, hogy 1. azt sugallják, hogy BÁRKI jól tudja csinálni a kampányt, 2. elégedetlen ügyfeleket generálnak.

A másik felvetésed, miszerint a csak a SEO-ra utazás orosz rulett, egy jó kérdés. Mi is sokszor elgondolkodunk ezen. Ez mind attól függ, az optimalizálás számos tényezője közül melyiknek köszönheti az adott oldal, hogy feljött azon a helyen. Mi sokszor és sok helyen kifejtettük, hogy mely elemekre helyezzük a hangsúlyt, és úgy gondolom, a Google fejével gondolkodva ezek a tényezők mindig is fontosak lesznek. (Van olyan szavunk, amire 3,12 milliárd találatból vagyunk a top5 pozícióban - ott sem használtunk más eszközöket.) A többi keresőben általában jobb helyezéseink szoktak lenni, tehát ha úgy veszem, azt is mondhatnám, hogy az oldalak független szemmel nézve elég jók, és talán nem csinál meg a Google egy olyan radikális algoritmus váltást, amitől kihullanánk.
És akkor itt kanyarodnék rá arra, hogy SEO esetében is mérünk. Természetesen mérünk, helyezéseket nézünk és napi szinten nézzük a statisztikát. Sőt, korábban egyszer írtam már arról is, hogy párhuzamosan dolgozunk több statisztikai rendszerrel is - épp ez vetette fel bennem a kérdést, hogy vajon a Google Analytics fizetett hirdetés esetén valóban elég pontos-e. (Megvitattam ezt egy ismerősömmel, ugyanezt tapasztalta.)
Épp a SEO mérés eredményeképpen léptünk meg már üzleti lépéseket, és léptek meg az ügyfeleink is. És ennek köszönhetően világosodott meg bennem a fenti elmélet, miszerint nem mindegy, hogy a kereső ember az AIDA modell mely pontján van. Csak amíg a fizetéses modellnél egy értéktelen kattintás árát keményen fizetem, addig a természetes találatos esetben azután, hogy elkészítem a honlapot, már külön nem fizetek érte. És itt van az az óriási érv, ami a mi potenciális ügyfélkörünknél abszolút működik (sokszor nem is nekünk kell mondanunk, az ügyfelek maguktól jönnek rá). Mert akár fizetettről beszélünk, akár természetesről, a KERESŐ EMBER AGYA a terra incognita, bárki bármit mond. Még akkor sem tudod pontosan, hogy mit is akar, amikor már a webstatisztikádban ott figyel a szó! (Dolgoztam nagy multi cégnél piackutató marketingesként. Több millió forintos kutatásoknál sem lehetett biztos benne a cég, hogy valóban kifürkészte, mi van a fogyasztó fejében.)

Én úgy gondolom, hogy a piac a következő pontokon fog átmenni:
1. előbb-utóbb az életképes vállalkozások rájönnek, hogy a keresőoptimalizált honlap az alap
2/a: mivel a Google első oldala mindig csak 10 találatos lesz, ahogy élesedik a verseny, úgy lesznek kénytelenek azok is hirdetni, akiknek a második, harmadik lapon jelenik meg a honlapja
2/b: továbbra is működni fog a természetes találatos módszer, long tail-lel
2/c: a Google magyar verziója is használni fogja azt a javaslatot, amit most nem használ, miszerint a landing page szavainak összefüggésben kell lenniük a hirdetett szóval. Ezt most nem mindig teszi, csúnya baleset is lenne, a hirdetők 80%-át vissza kéne utasítania.

Persze az eszmefuttatásomba kicsit bezavar, hogy 3 napja gondolkozom rajta, miért hirdeti magát a Google a Facebook-on fizetett hirdetésben, de ez már egy másik történet.

Végezetül azt gondolom, minden attól függ, hogy ki milyen ügyfélkörnek a zsebéből akarja kiénekelni a csengő forintokat. Számomra mérvadó magyar szakembertől hallottam, hogy a történet arról szól, hogy vannak nagynevű honlapkészítő cégek, akik csinálnak egy csilivili weboldalt milliókért a nagy ügyfeleknek, és amikor az ügyfél pampog, hogy nem jön fel a Google-ban, akkor azt mondják, hogy "ja, hát persze, azért hirdetni kell!" És máris mennek a csengő forintok a zsebbe, amit a Google fizet jutalékként. (Van olyan szó, amire rendszeresen rákeresek, hogy megnézzem, mennyire fejlődtek fel ezek a cégek, és azt kell mondjam, vadregény, amit a találati listán látok. "Az oldal megtekintéséhez Macromedia Flash player szükséges." Ilyenek. Nyomban gusztust is kapok, hogy mozizzak...)
Nem mondom, hogy nem dobna fel a gondolat, hogy nagy multicégek bízzák ránk a honlapjaikat - bár szerencsére akad ilyen ügyfelünk is! Hozzáteszem, nekik sem ajánlottuk a fizetett találatot, és nem is fogjuk belátható időn belül!

PikPok · http://www.sikermarketing.hu 2010.11.21. 11:19:54

@jabjab: először is, kérlek szépen, hogy ne személyeskedj, ne arról legyen szó, hogy én marketingesként milyen vagyok vagy milyen nem. Nem szeretem én ezt, én se megyek oda senkinek a blogjára dühödten beírogatni, hogy az illető ilyen vagy olyan. Olyan ez, mint amikor van valakinél egy házibuli, te odamész és belebődülsz a nagy magyar éjszakába, hogy az illető szar bulit rendezett.

Korábban számos posztot írtam arról, amiket tapasztaltam, és amiket kipróbáltam. Ez a poszt most nem erről szól. Itt most az AIDA modell a lényeg, amit te nem értettél meg belőle. Sajnálom.
A poszt nem is a tartalmi hirdetésekről és az AdWords bemutatásáról szól. Azt meghagyom azoknak, akik ebből élnek.
A poszt arról szól, hogy rengetegen csalódtak, és ha azon gondolkoznak, rádörrentsenek-e még 100-200 ezer forintot éves szinten egy Google hirdetésre, akkor fontolják meg azt, hogy inkább csináltatnak egy normális honlapot. A többi dolgot már leírtam a fenti válaszaimban.

U.I. Keresőhirdetés témában - bár nem szándékoztunk soha ilyet csinálni - elolvastam Konrádék könyvét. Voltak benne számomra homályos részek. Írtam Konrádnak, megkérdeztem, ami nem volt világos. A választól se lettem sokkal okosabb, pedig küzdöttem. Kinek a hibája ez?

jabjab · http://www.jabjab.hu 2010.11.21. 11:49:54

@PikPok:
Bocsánat ha személyeskedésnek vetted, nem annak szántam egyetlen kijelentésemet sem. Nem téged, hanem az álláspontodat kritizálom.

Az AIDA modellt értem, (bár megjegyzem, ennél vannak már jobban alkalmazható modellek is, a mai, bonyolultabb világra kialakítva)

Értettem miről szólt a post, ezek szerint te nem érted én mit írtam. Megismétlem. Azért, mert szaktudás hiányában valakinek nem hoz egy eszköz nyereséget, vagy azt amit elvár tőle, attól nem biztos hogy az eszköz a hibás, hanem sok esetben a felhasználó. Innen már csak egy további hibát lehet elkövetni, egyből levonni a tanulságot, hogy ez szar, és kihirdetni, hogy ez akkor másoknak sem fog működni. DE, működik, sajnálom hogy nektek ezt nem sikerült összehozni.

Sok cégnek nem alkalmas a PPC hirdetés, ez is igaz. Sok-sok kkv-nak inkább jó kezdés a SEO, ez is lehet igaz. De ettől egy másik (nem konkurrens) kiegészítő eszköz miért ne lenne jó?

Teszem fel, ha füzeteket árulsz, akkor iskolakezdéskor miért ne mehetne a hirdetés az iskolakezdés témában, Valentin napkor a szép ajándékba is adható exkluzív termékekre, viszgaidőszakban egy másik termékre, stb, stb, stb. Ezt SEO-val nehéz lesz, de a PPC-vel rugalmasan lekövethető. Időben, térben és mindenféleképpen jól célozva.

Ne vedd sértésnek, de sokkal hitelesebben kritizálhatsz valamit amit ismersz. Ha nem tudod miről beszélsz, olyanokat is mondasz ami hiteltelenné tesz. Például a Google által fizetett jutalék amit említesz. Mert súgok, nincs ilyen.

PikPok · http://www.sikermarketing.hu 2010.11.21. 12:25:49

@jabjab: kezdem a végéről. Ha nincs jutalék, akkor hamut szórok a fejemre és megszaggatom köntösömet. Sok hónappal ezelőtt, mikor olvastam, hogy mik a feltételei a Google AdWords szakértővé válásnak, ott volt egy olyan pont, hogy X ügyfél fiókját kell kezelned. Nyilván ebből deriváltam, hogy ez jutalékos rendszerben megy, de ha nem, hát nem.

Én sehol nem mondtam azt, hogy SOHA ne tessenek AdWords-öt használni. Vannak helyzetek, amikor indokolt, és még annak a kínját is bevállalnám, hogy folytonos lábrángást kapok a Google webergonómiai katasztrófáitól. (Egyszer 2 napig kerestem, hol kell beállítani a kulcsszó kizárást, amit egyébként előtte egy másik fióknál már megtaláltam. Szerinted Fuksz Mici mikor találná meg?)

Teljesen logikus és jó példa, amit a füzet példával írsz, elfogadom, nincs vita.

Amit ismerek, és amit kritizálok az kétirányú:
1. az AdWords NEM EGYSZERŰEN használható rendszer, szemben azzal, amit a Google állít. Ha ezen valóban változtattak azóta, akkor egyszer valamikor biztos jobb lesz, de én speciel a kis kérdőjelekre már rá se szoktam kattintani, mert egyszerűen nem értem, ami oda le van írva. Sőt, egyszer angol anyanyelvű nyelvész barátomnak másoltam ki egy bekezdést a Google Help-ből, hogy fordítson már nekem angol-angolra, mert NEM ÉRTEM. Így tehát ebben már alapból benne rejlik egy oltári pofáraesés lehetősége (idézet Fábrytól).

2. Amiről a poszt szól, az az, hogy az EMBERT nem lehet kiismerni. Ti itt folyamatosan azt hányjátok a szememre, hogy miért mondom azt, hogy nem ajánlok valamit, de ti csak a technikáról beszéltek. Azt mondod, ha kiismerem a technikát, kiszűröm az emberi hülyeséget. Ez nem igaz! Illetve azzal, hogy kiszűröm, kiszűröm az üzlet egy részét is.

Végezetül meg arról, hogy ki mit ajánl, és mit és hogyan kritizál. Látod, hogy ha azt mondod, hogy bocs, tévedsz, a Google nem ad jutalékot, én készséggel el fogom ismerni, hogy ezt te biztos jobban tudod, én még ilyet nem csináltam. De azt, amit viszont csináltam, ott van egy véleményem, és az alapján igenis tehetek ajánlást. Aztán ezt az ajánlást pedig kéretik úgy venni, ahogyan Karinthy is írta, amikor az egyik csapnivalóan szar cselédlány ajánlólevelet kért tőle: "Akinek ilyen kell, annak éppen jó."
Próbáljuk már meg ezt az egészet úgy kezelni, hogy azt mondjuk, aki az én érveimet tartja elfogadhatóbbnak, az az én ügyfelem lesz, aki meg a tiéteket, az a tiétek. Hát hiszen itt a poszt, bejönnek rá majd a keresőből, és szép sorban itt szerepel majd az összes AdWords-szel foglalkozó ember/cég ellenérve, link a honlapjára, stb. Mert most jöttök ám, de nagyon!:)))

Lehet egyébként azt is gondolni, hogy olyan dologról mondok véleményt, amit nem ismerek, és ezért hiteltelen vagyok. Ez a te véleményed. Én pedig azt mondom, hogy bár nem volt rá szükségünk, de kipróbáltuk a "hogyan edwördcözzünk laikusként" című játékot, és jelentjük, nem jött be. Csak mert hogy mindent kipróbálunk, mielőtt az ügyfeleinknek ajánlanánk. (És félreértés ne essék, mi a SEO-val is ugyanezt csináltuk, kipróbáltuk még azt is, miért jár kitiltás a Google-ból! Mindezt a saját dolgainkon.)

Remélem, itt mostmár le tudjuk ezt zárni, mindent leírtam, amit erről gondolok, a további kommentezőknek se tudnék újat írni. Csókolom.

Merras · http://miyazakijun.hu 2010.11.21. 12:45:42

@PikPok:

Elnézést, ha az első kommentem nyersebb volt a kelleténél.

Azt azonban tartom, hogy a SEO és a SEM ilyen típusú összevetésének nem feltétlenül van értelme.

Ha egy AdWords esetében kétségesnek látod azt, hogy érdemes-e a vakond szóra hirdetni... akkor vajon van-e értelme optimalizálni erre a szóra??? Érdemes-e belerakni azt a - versenytől függően akár több hónapos! - munkát, amibe a SEO kerül?

Másrészt... a keresés nem egy egylépéses történet, hanem ciklusokban keresnek a látogatók. Ha valakinek fogalma sincs, hogy milyen digitális fényképezőgépet érdemes vennie, az lehet, hogy valami hasonló cikluson megy keresztül:

- digitális fényképezőgép
- olcsó digitális fényképezőgép
- Nikon Coolpix ZS1234 teszt
- Nikon Coolpix ZS1234 árak
- Nikon Coolpix ZS1234 vatera
...

Azaz, egy általános keresésből eljut több márkáig, azokat összehasonlítgatja (nem csak ár alapján, hanem tesztek alapján is), esetleg direktben rámegy még árösszehasonlító vagy épp aukciós siteokra, hátha mondjuk használtan talál egy jót.

Ügyfele válogatja és ügyfél célkitűzése válogatja, hogy érdemes-e jelen lenni a ciklus minden pontján. Ha nekem egy tökegyszerű kis webshopom van, ahol fényképezőgépeket akarok árulni, akkor nekem lehet, hogy elegendő a longtail, elég néhány márka + ár, olcsó + márka jellegű kulcsszó kombináció. Ha egy nagy, országos üzletlánc vagyok, akkor lehet, hogy kellenek nekem az általánosabb szavak is, míg ha én vagyok a Nikon keresőmarketingese, akkor lehet, hogy brand építési szempontok miatt is muszáj betámadnom a digitális fényképezőgép kulcsszót.

Valamint, az AdWords nem véletlenül vezette be néhány hónapja a Search Funnel reportot sem, ugyanis sok-sok eset elképzelhető, amikor érdemes a teljes keresési ciklusban jelen lenni - és összességében véve nagyobb megtérülést is hozhat a teljes jelenlét. Lehet, hogy a "digitális fényképezőgép"-re nem lesz kiugró a CTR-em, és lehet, hogy magasabb lesz a CPC-m is, de ciklus szinten meg lehet, hogy mégiscsak többet fogok eladni.

Ezt nem fogod tudni megmondani előre, ezért kellenek a mindenféle statisztikák. És nagyon fontos: a fenti példákban tökmindegy, hogy SEO-val vagy AdWords-el akarunk-e lőni az adott kulcsszavakra: ha kevés a versenyző, akkor vagy eleve alacsonyabb lesz a CPC / könnyebb lesz optimalizálni rá, vagy ha sok, akkor CPC-ben, meg optimalizálásban rászánt időben is drágább lesz a történet.

Plusz, ahogy már többen jelezték is előttem, a PPC-nek része a Display Network is - ami egy zsírúj termék / termékkategória bevezetése esetén sok esetben nagyságrendekkel jobban tud menni, mint a keresési hálózat. Egész egyszerűen azért, mert az adott termékkategóriára esetleg még nincs is semmiféle keresés, be kell vezetni a piacra a dolgot.

Merras · http://miyazakijun.hu 2010.11.21. 13:01:30

Ja, és ami meg a Google-t illeti - úgy látom, hogy itthon is mindent megtesznek a felhasználók edukálása érdekében, és ez jó. Egy 1-2 fős mikrovállalkozásnak nem biztos, hogy van pénze arra, hogy megfizessen egy szakértőt, egy erőteljesebb cég viszont biztosan el fog gondolkodni azon, hogy saját ember kiképzése / felvétele az érdemesebb, vagy pedig inkább keres egy külsős szakértőt / céget, akivel költséghatékonyabban meg tudja oldani a dolgot.

Valamint, ha már arról van szó, hogy a Google úgymond elhiteti a népekkel, hogy ezt az egészet saját maguk is tudják csinálni... hát ezzel részben nem értek egyet, részben meg ha van is benne igazság, nem ezt tartom a legfőbb problémának. Ha körbekeresgélnék, akkor hány olyan infóterméket árusító onlinemarketingest találnék, aki arról igyekszik a cégtulajokat meggyőzni, hogy csak meg kell vásárolniuk egy e-bookot, és onnantól kezdve belőlük is lehet jó marketinges? Hogy a bölcsek köve bitek formájában letölthető? Én azt gondolom, hogy egy cégtulaj vezesse és építse a vállalkozását, ne pedig egyszemélyes könyvelő-adószakértő-marketinges-whatever brigáddá akarjon válni.

Konrad · http://onlinemarketing.blog.hu 2010.11.21. 13:24:57

@PikPok: sajnálom, ha úgy érzed, hogy személyeskedek. Nem áll szándékomban. Azt főleg sajnálom, ha maradtak homályos pontok a könyvünk után.
Tegnap magán üzenetben megírtam a többi dologra a válaszomat, tanult kollégáim pedig nagyon sok jó szakmai érvet hoztak fel azzal szemben, amit írtál.

Én is nagyon sok kkv-val dolgozom, a mikorvállalkozásoktól kezdve. Találkoztam én is ezzel a leírt jelenséggel: nem működik a hirdetés. És vannak esetek, amikor tényleg nem jó az AdWords. De vannak esetek, amikor a kampányt kell jobbá tenni, és máris van értelme! Olyan esetben is, ha csak havi 10-20e Ft-ot költ valaki. Mert van ilyen ügyfelünk is.

Amivel viszont vitatkoznék: "Amiről a poszt szól, az az, hogy az EMBERT nem lehet kiismerni. "
Ezzel nem értek egyet. Igaz, az egyes embert nem lehet kiismerni, még hosszú, vele eltöltött évek után sem (én már csak tudom, 12 éve vagyok házas ;) ), de emberek csoportját már igen. Márpedig a célcsoportunk az esetek 99%-ban nagyobb, mint pár fő. És ilyen esetekben már sok megoldás van arra, hogy kiismerjük őket, meg tudjuk mondani, várhatóan milyen reakcióik lesznek. Ez kicsit pszichológia, kicsit szociológia, kicsit statisztika. Te is tanultad, te is tudod, hogy megfelelő méréssel, kutatással - amennyiben azokat szakmailag helyesen hajtja végre az ember - sokat meg lehet tudni emberek csoportjáról.

Tény, egy mikrovállalkozásnak erre nincs se tudása, se pénze. De ezért vagyunk tanácsadók: sokszor tudunk segíteni. Olvasom a posztjaidat, az abban leírtak alapján te is ezt csinálod, és azt gondolom, jól csinálod. Egyébként nem szólnék hozzá... Itt sincs más eset, az AdWords is csak eszköz, mint a szórólap, mint egy előadás a helyi kamarában vagy hirdetés a helyi lapban. Ahogy azokat, úgy ezt is lehet jól és rosszul is használni. Azért vagyunk, hogy a vállalkozások inkább jól használják :)

PikPok · http://www.sikermarketing.hu 2010.11.21. 20:45:54

@Merras: köszi a leírást a ciklusról, remélem, a blog olvasói is vették róla az adást. Nem kérdőjelezem meg, hogy ez így lenne (hisz én magam is így keresek), csak azt nem tudom, az emberek hány százaléka tartozik ebbe a kategóriába, és hány százaléka csinálja azt, hogy beír valamit, hülyeséget dob neki a gúgli, aztán elkönyveli az egészet egy hülyeségnek, és még a gúglit is hagyja a fenébe. Ezt csak azért írom, mert az én köreimben döbbenetes dolgokat tapasztalok - példának okáért azt, hogy összekeverik a keresősávot a böngészősávval. Jakob Nielsen sikítva dobná el az egeret.

Abban igazad van, hogy a jelenség, miszerint "Te is meg tudod csinálni!" nem Google specifikus. Egy időben nagyon sok ügyfél landolt nálunk, akik panaszkodtak XY online marketingesre, hogy megvették az anyagát, megpróbálták, és most itt toporognak a csőd szélén. Ha belegondolsz, a jelenség pontosan ugyanaz volt, mint amit mi most tapasztalunk a Google AdWords-szel kapcsolatban. De egy valami tény: amíg lósz..r van, veréb is van. Az, hogy ezt a vállalkozók miért eszik meg, annak az okai sokkal, sokkal mélyebbre nyúlnak, mint ami ennek a posztnak a témája.

Akkor, amikor mi felépítünk egy honlapot, mindig a látogatóból indulunk ki. (Ezt így csináljuk már nagyon régóta, így aztán nagyon megnyugtatott, amikor Janice Redish-nél olvastam az ún. persona -ról. Nem tudom, ismerős-e, ha nem, szóljatok.) Nagyon sokszor bejön, rengeteg olyan kifejezésre hoztunk fel honlapokat, amikre senki nem gondolt, és úgy gondolom, azok a keresések nem ciklus szerint zajlanak, nem finomítanak rajta a keresők. Én úgy gondolom, hogy ez területenként más és más. És akkor még nem is beszéltem a Nagy Kulcsszó Átverésekről... (ld. honlapunk) Az emberek nem olyan kőkemény racionalitás szerint működnek, mint ahogyan azt mi a gép mellett kitaláljuk. Irracionális akciókért pedig nem biztos, hogy akarok fizetni.

@Konrad: azzal nem értek egyet, hogy a fogyasztói csoportok kiismerhetők. Dolgoztam piackutatásban, jómagam is csináltam (egészen elvadult lelkivilágú olvasók utánakereshetnek a Marketing c. szaklapban a biotermékekkel kapcsolatos fogyasztói magatartás vizsgálata c. publikációmnak, amit egy szakmai forrás az egyik legjobb hazai kutatásnak minősített), de minél többet foglalkozom webbel, annál jobban mondom, hogy nem merném azt mondani, hogy kiismertem a fogyasztókat. Elég ha arra gondolunk, hogy mik azok a kérdések, amikben a magyar fogyasztókat akárhogyan is vizsgálják, nem fogják megtudni tőlük az igazat. Ezzel a háttérrel a hátam mögött azt mondom, a legjobban mindig akkor tudtam megjósolni a fogyasztói viselkedést, amikor simán és egyszerűen a megérzésemre hagyatkoztam. (De néha ez sem jön be, olyankor szoktam napokig gondolkozni, utána kitalálok valamit, optimalizálunk rá, és hipsza-hopsza, kiderül, hogy merre van a helyes út.)

Hogy mivel teszünk jót a kisvállalkozásoknak, azt elsősorban nekik kell eldönteniük. Én úgy gondolom, azzal, ha egyértelműen és világosan leírjuk nekik, hogy mi mit tanácsolunk, mi a meggyőződésünk. Részemről én külön hangsúlyt is helyezek rá, hogy igyekezzek úgy írni és beszélni, hogy ne érezzék ködösítésnek, hogy mindent megértsenek. Úgy tűnik, sikerül, mert sok köszönő mailt kapunk. Nem ígérgetünk, nem mondjuk azt, hogy ettől vagy attól neki ennyivel vagy annyival jobb lesz, de SOHA nem vállalunk fel olyat, hogy olyan dolgot ajánljunk, ami nekünk magunknak nem működött, vagy aminél tudunk jobb megoldást ajánlani. Kaptam én már annyi támadást emiatt, hogy nem ajánlom az AdWords-öt, hogy azt elmesélni sem lehet. De azt azért megígérem, hogy ha egyszer újra hozzá kell nyúlnom az AdWords-höz, és jobbat fogok tapasztalni, akkor meg fogom tenni, hogy felülbírálom az álláspontomat. (Mint ahogy meg fogom ezt tenni a CMS rendszerekkel is, azok után, hogy kitanultuk, csináljuk, vizsgáljuk, elemezzük az elkészült honlapok látogatottsági adatait és helyezéseit.)

A magán mailt küldd el légyszíves még egyszer, nem tudom, merre jár, mert a spamcsapdámban csak az e-mail adatbázist kínáló és az e-DM előnyeiről beszélő illetők mailjei pihennek:))).
A személyeskedés ügyében már többször váltottunk pengét. Arról, hogy időnként milyen stílusban kommentelsz itt, idézném egy hűséges olvasóm privát mailjét: "Te, ez a Konrád mit kóstolgat itt téged?" De örülök, ha sikerül mindenki számára rávilágítanom, hogy itt nem divat a blogger szakmai képességének és minden egyebének megkérdőjelezése és a csipkelődés. Soha nem mondtam, hogy az én zsebemben van a bölcsek köve, ha valamit rosszul tudok, készséggel elismerem, nem leszek tőle kevesebb. De ez az AdWords-ön való elmélkedés kb. olyan, mint amikor megkóstolom a kelkáposzta főzeléket, valamiért nincsenek vele jó tapasztalataim, és utána azért kapnám meg a magamét, hogy miért nem ajánlom. Hát mert csak.:))

Konrad · http://onlinemarketing.blog.hu 2010.11.21. 22:24:15

@PikPok: van egy stílusom, elég tenyérbemászó, de nem személyesen ellened szól :)
Sokan nem is szeretik, az tuti. Ez van. (És igen, nagy arcom van, tudom.)

A magán üzenetet itt a bloghun küldtem el direkt üzenetben, sajnos nincs meg a kimenő :(

Konrad · http://onlinemarketing.blog.hu 2010.11.21. 22:45:56

Egyébként meg hülyék vagyunk mi ehhez, íme a csodamegoldás, mindenki figyelmébe! :)
www.internet-marketing.hu/blog/balazs/a-legegyszerubb-sikerformula
(Vigyázat, hangos hirdetéssel indul a lap...)

PikPok · http://www.sikermarketing.hu 2010.11.22. 08:07:28

@Konrad: tudom, ezt már mondtad, hogy nem ellenem szól a tenyérbemászó stílusod, de akkor is azt kérem, hogy ha ott felül a böngészősávban úgy indul az URL, hogy "marketingizek", akkor légyszíves fogd vissza magad, és mellőzd az olyan szófordulatokat, amik bármilyen szinten kétségbevonják a szakmai hozzáértésemet vagy képességeimet. Máshol lehet ilyet csinálni, itt nem.
Amúgy is érik már egy poszt, amit arról akarok írni, hogy ebben az országban nincs annak kultúrája, hogy megbecsüljük a másikat azért, amit csinál, ha egyszer úgy látjuk, alapvetően nem csinál hülyeséget. És annak sincs meg a kultúrája, hogy ha valaki olyat csinál, ami nekünk nem tetszik, akkor megvonjuk a vállunkat, megállapítsuk, hogy hát ilyen is van ("akinek ilyen kell, annak éppen jó"), és továbbsétáljunk, olyaténképpen mint ahogyan továbbsétálunk az Állatkertben a vízilótól is, megállapítva, hogy ilyen állat is van.
Amióta erre rájöttem, azóta nagyon igyekszem a blogon is csak a jó példákra korlátozódni, vagy egyszerűen jelenségekre rámutatni, esetleg olyan dolgokra, amikből tanulni lehet.
Úgy gondolom, hogy nekünk, írástudóknak ebben óriási felelősségünk van! Ha mi szutykoljuk a másikat, mit várunk el Töki Bélától??? Persze, tudom én, hogy a szutyoknak nagyobb a népszerűsége! Amióta csak nagyon erős felindulásból kerül szutyok a blogba, Index címlapra összesen 2-szer kerültem kb. másfél év alatt (abból egyszer a csillagtök tócsni receptjével a gasztroblogunkkal).:))) Persze, én is örülnék, ha lenne népszerűsége más bejegyzéseknek is, de meghoztam a döntést: ha én azt várom el, hogy megbecsüljék a vállalkozásunkat és pozitívan közeledjenek feléje, nekem pontosan ugyanezt kell tennem másokkal. Kisebb népszerűség, de én speciel jobban érzem magam. (Ebből egyenesen következik, hogy nem is olvasok olyan blogokat, ahol más a stílus.)
Én nagyon szeretném, ha ez a megközelítés elterjedne, és a marketing szakma tisztulása nem azon a ponton kezdődne, hogy negatív reklámot csinálunk azoknak, akik szerintünk nem értenek hozzá (lássuk be, ez nem működött eddig sem!!!), hanem megpróbáljuk magunkhoz csalogatni a népet, és úgy beszélni hozzájuk, hogy partnernek tartsanak minket. Mi igyekszünk ehhez tartani magunkat, a szakmai jellegű eszmecserékben pedig szívesen vesszük, ha tudásunk homályos pontjainak eltüntetéséhez olvasnivalót ajánlanak nekünk. (Lehet papír alapú is, angolul.)

PikPok · http://www.sikermarketing.hu 2010.11.22. 08:28:38

@Konrad: köszi a linket a fészbúkodról, az üzenetet meg megpróbálom megkeresni!
Vissza a lap tetejére
süti beállítások módosítása