Egyik nagy tudású kommentelőm a minap szememre vetette, hogy referenciaoldalunkon nincs odaírva az egyes honlapok mellé többek között az, hogy seot csináltunk-e a honlapra, programozást vagy mifenét, illetve hogy az oldal mely keresőszavakra van benne a top10-ben. Már maga a felvetés is a Nagy Keresőoptimalizálási Átverés kategóriájába sorolható. Most azt is megírom, hogy miért, de persze elsősorban nem neki, hanem azoknak, akik már gyártattak maguknak honlapot, de valamiért úgy érzik, nem működik rendesen. Hozzáteszem, sok ilyen ügyféllel találkozunk a mindennapokban, nincs szükségem a fantáziámra, ha az ilyen eseteket le akarom írni.
Mit mond az ügyfél?
"Nincs forgalmam, pedig első vagyok a Google-ban"
Ilyenkor a következő kérdéseket kell feltenni:
- Melyik szóra? Általában ki szokott derülni, hogy a cég nevére, ami megegyezik a domain-nel. Itt meg szoktuk kérdezni, hogy oké, és hány ember tudja róla, hogy az ő cégét így és így hívják? És a potenciális ügyfél ezt honnan fogja megtudni, hogy erre a szóra kell keresnie? A másik eset, amikor kiderül, hogy egy olyan szakszóra első, amit rajta kívül ember nem használ.
- Milyen időszakban? A találati listák változnak, így elég egy nagyon ütős versenytárs, vagy egy pörgős cikk valamelyik nagy hírportálon, és máris tolódik lejjebb az illető weboldal.
- Hány találat közül? Nem mindegy, hogy összesen 2000 találat közül kell elsőnek lenni, vagy 2 millió közül 12.-nek, hogy az elsőről már ne is beszéljek. Persze a 2 millió találat korántsem jelenti azt, hogy ott az elsőnek lenni jövedelmezőbb, mint 520 találat közül elsőnek... Csak a versenytársak még nem tudják, hogy rossz szóra lőttek...
Maga a keresőoptimalizálás - és főleg, hogy hogyan is kell azt csinálni, óriási misztikum által övezett jelenség, amelyet részben az gerjeszt, hogy a fenti 3 kérdést ködösítés céljából maga a honlapkészítő se részletezi, amikor arról beszél, hogy ő első helyre hozott fel X honlapot. Kezdjük ott, hogy több okból sem árulom el, hogy ügyfelünk melyik szóra van első helyen. Az egyik ok, hogy ez az ő számára ÜZLET, nekem pedig az etika azt diktálja, hogy ne fosszam meg a bevételétől, a másik pedig az, hogy amint az ember ezt világgá kürtöli, bárki betámadhat, és máris oda a karosszékben-hátradőlős-pozíció.
Amikor arról van szó, hogy az ügyfél megkérdezi, mit tudunk garantálni, akkor meg szoktuk mondani, hogy
- Nem garantálunk semmit, csak azt, hogy ha követi a mi utasításainkat, elfogadja a véleményünket, akkor mi mindent megteszünk, nemcsak egyszer, de folyamatosan. Engedélyezett módszerekkel dolgozunk, nem tudhatjuk, a Google mikor vált algoritmust, és ez mennyiben fog befolyásolni (reméljük, sehogy), és azt se tudhatjuk, ki mikor lép be az ő piacára egy penge weboldallal.
- Saját oldalunkon kísérletezünk, ahol már mindenre volt példa. Volt példa rá, hogy 3 nap alatt lettünk elsők egy kifejezésre, olyan is, hogy 6 hónapig vártunk, hogy aránylag kevés találatból legyünk elsők, és olyan is, hogy 2 millió találatból több mint 1 év után még mindig csak a 12. helyen vagyunk. Ezek után mit vár, mit mondjunk?
Miért ostoba felvetés, hogy valaki egy oldalra csak seot (magyarul keresőoptimalizálást) vagy csak programozást, vagy csak logikai tervezést csináljon, aki hatékonyan működő, valódi keresőoptimalizált honlapot készít? (de kiegészülhet mindez részben grafikai tervezéssel is)
Azt, hogy egy oldal hova sorolódik a keresőkben egy elég bonyolult algoritmus dönti el, ami olyan elemeket is tartalmaz, aminek egy részére csak kísérletezéssel és teszteléssel lehet rájönni, mert leírva sehol sem olvasható. Végül is a Google se hülye, hogy ilyen egyszerű legyen megvezetni... A bonyolult algoritmusból következik, hogy minél több részlet klappol, annál jobban helyezkedik az oldal. A szabványos programozás az egyik ilyen elem (ez pedig online tesztelhető), de ide sorolható például az is, hogy legyenek a programozásban is látható kiemelések a szövegben. Kérdezem én, hogy ha ennek a mozaiknak csak egyetlen darabkájáért felel valaki, akkor hogyan tudja biztosítani azt, hogy a végén az egész egy kerek valamivé álljon össze? A programozó honnan tudja, hogy melyik címsort kell kiemelni, ha a webszövegíró hülye a programozáshoz, és nem dolgozik a programozó keze alá? Vagy mit ér egy tuti webszöveg, ha utána a programozó azt egy olyan technikai megoldással teszi fel a weboldalra, amit a keresőrobotok nem szeretnek? Vagy mit ér egy első helyen lévő weboldal, ami olyan idiótán és logikátlanul van összerakva, hogy a látogató, aki oda is keveredik, 2-3 másodperc után kiugrik, mert ideges lesz a káosztól? Vagy mit ér az, amikor mindenki minden melót jól elvégez, csak sárga alapon fekete betűkkel koppanástól koppanásig megy a szöveg, mert a grafikus ezt álmodta meg?
Éppen ezért nem szeretjük azt mondani, hogy mi "seózott honlapokat" csinálunk. Egyszerűen szeretjük azt mondani, hogy törekszünk a letisztult honlapokra, amik jól jönnek fel a keresőkben, és ami után az ügyfélnél csörög a telefon, mert venni akarnak tőle. Aztán ezen lehet vitatkozni, hogy kinek a szája íze szerinti egy-egy design - ami ugye a honlap külsősége, és mint ilyen, sokszor többet nyom a latban, mint bármi más.:)))
Ha bárkit mélyebben érdekel ez a téma, nagyon jó szívvel ajánlom Jakob Nielsen weboldalát és könyveit - bár egy ilyen ajánlás után fent említett nagy tudású kommentezőmtől megkaptam, hogy na, mostmár tisztán látja a hozzá nem értésemet.:))) Szeretnék annyira nem érteni a webhez, mint Jakob.:)) Találtam egy képet róla, amivel nyilván ő is üzen azoknak, akik messziről se ugatják azt, amiről ő beszél: