Marketing Izék avatar

Marketing Izék

Marketing vélemények, kérdések, felvetések. Webmarketing és kreatív marketing ötletek.

A reklám helye

<script async src="//pagead2.googlesyndication.com/pagead/js/adsbygoogle.js"></script>
<!-- IZÉK blogok -->
<ins class="adsbygoogle"
     style="display:inline-block;width:300px;height:600px"
     data-ad-client="ca-pub-2476832276933749"
     data-ad-slot="1455293316"></ins>
<script>
(adsbygoogle = window.adsbygoogle || []).push({});
</script>

Itt tarthatsz jópofinak minket

Friss topikok

Amire büszkék vagyunk

"Első vagyok a Google-ban" - marketingblabla a javából

2008.09.05. 08:36 PikPok

Egyik nagy tudású kommentelőm a minap szememre vetette, hogy referenciaoldalunkon nincs odaírva az egyes honlapok mellé többek között az, hogy seot csináltunk-e a honlapra, programozást vagy mifenét, illetve hogy az oldal mely keresőszavakra van benne a top10-ben. Már maga a felvetés is a Nagy Keresőoptimalizálási Átverés kategóriájába sorolható. Most azt is megírom, hogy miért, de persze elsősorban nem neki, hanem azoknak, akik már gyártattak maguknak honlapot, de valamiért úgy érzik, nem működik rendesen. Hozzáteszem, sok ilyen ügyféllel találkozunk a mindennapokban, nincs szükségem a fantáziámra, ha az ilyen eseteket le akarom írni.

Mit mond az ügyfél?

"Nincs forgalmam, pedig első vagyok a Google-ban"

Ilyenkor a következő kérdéseket kell feltenni:

  • Melyik szóra? Általában ki szokott derülni, hogy a cég nevére, ami megegyezik a domain-nel. Itt meg szoktuk kérdezni, hogy oké, és hány ember tudja róla, hogy az ő cégét így és így hívják? És a potenciális ügyfél ezt honnan fogja megtudni, hogy erre a szóra kell keresnie? A másik eset, amikor kiderül, hogy egy olyan szakszóra első, amit rajta kívül ember nem használ.
  • Milyen időszakban? A találati listák változnak, így elég egy nagyon ütős versenytárs, vagy egy pörgős cikk valamelyik nagy hírportálon, és máris tolódik lejjebb az illető weboldal.
  • Hány találat közül? Nem mindegy, hogy összesen 2000 találat közül kell elsőnek lenni, vagy 2 millió közül 12.-nek, hogy az elsőről már ne is beszéljek. Persze a 2 millió találat korántsem jelenti azt, hogy ott az elsőnek lenni jövedelmezőbb, mint 520 találat közül elsőnek... Csak a versenytársak még nem tudják, hogy rossz szóra lőttek...

Maga a keresőoptimalizálás - és főleg, hogy hogyan is kell azt csinálni, óriási misztikum által övezett jelenség, amelyet részben az gerjeszt, hogy a fenti 3 kérdést ködösítés céljából maga a honlapkészítő se részletezi, amikor arról beszél, hogy ő első helyre hozott fel X honlapot. Kezdjük ott, hogy több okból sem árulom el, hogy ügyfelünk melyik szóra van első helyen. Az egyik ok, hogy ez az ő számára ÜZLET, nekem pedig az etika azt diktálja, hogy ne fosszam meg a bevételétől, a másik pedig az, hogy amint az ember ezt világgá kürtöli, bárki betámadhat, és máris oda a karosszékben-hátradőlős-pozíció.

Amikor arról van szó, hogy az ügyfél megkérdezi, mit tudunk garantálni, akkor meg szoktuk mondani, hogy

  1. Nem garantálunk semmit, csak azt, hogy ha követi a mi utasításainkat, elfogadja a véleményünket, akkor mi mindent megteszünk, nemcsak egyszer, de folyamatosan. Engedélyezett módszerekkel dolgozunk, nem tudhatjuk, a Google mikor vált algoritmust, és ez mennyiben fog befolyásolni (reméljük, sehogy), és azt se tudhatjuk, ki mikor lép be az ő piacára egy penge weboldallal.
  2. Saját oldalunkon kísérletezünk, ahol már mindenre volt példa. Volt példa rá, hogy 3 nap alatt lettünk elsők egy kifejezésre, olyan is, hogy 6 hónapig vártunk, hogy aránylag kevés találatból legyünk elsők, és olyan is, hogy 2 millió találatból több mint 1 év után még mindig csak a 12. helyen vagyunk. Ezek után mit vár, mit mondjunk?

Miért ostoba felvetés, hogy valaki egy oldalra csak seot (magyarul keresőoptimalizálást) vagy csak programozást, vagy csak logikai tervezést csináljon, aki hatékonyan működő, valódi keresőoptimalizált honlapot készít? (de kiegészülhet mindez részben grafikai tervezéssel is)

Azt, hogy egy oldal hova sorolódik a keresőkben egy elég bonyolult algoritmus dönti el, ami olyan elemeket is tartalmaz, aminek egy részére csak kísérletezéssel és teszteléssel lehet rájönni, mert leírva sehol sem olvasható. Végül is a Google se hülye, hogy ilyen egyszerű legyen megvezetni... A bonyolult algoritmusból következik, hogy minél több részlet klappol, annál jobban helyezkedik az oldal. A szabványos programozás az egyik ilyen elem (ez pedig online tesztelhető), de ide sorolható például az is, hogy legyenek a programozásban is látható kiemelések a szövegben. Kérdezem én, hogy ha ennek a mozaiknak csak egyetlen darabkájáért felel valaki, akkor hogyan tudja biztosítani azt, hogy a végén az egész egy kerek valamivé álljon össze? A programozó honnan tudja, hogy melyik címsort kell kiemelni, ha a webszövegíró hülye a programozáshoz, és nem dolgozik a programozó keze alá? Vagy mit ér egy tuti webszöveg, ha utána a programozó azt egy olyan technikai megoldással teszi fel a weboldalra, amit a keresőrobotok nem szeretnek? Vagy mit ér egy első helyen lévő weboldal, ami olyan idiótán és logikátlanul van összerakva, hogy a látogató, aki oda is keveredik, 2-3 másodperc után kiugrik, mert ideges lesz a káosztól? Vagy mit ér az, amikor mindenki minden melót jól elvégez, csak sárga alapon fekete betűkkel koppanástól koppanásig megy a szöveg, mert a grafikus ezt álmodta meg?

Éppen ezért nem szeretjük azt mondani, hogy mi "seózott honlapokat" csinálunk. Egyszerűen szeretjük azt mondani, hogy törekszünk a letisztult honlapokra, amik jól jönnek fel a keresőkben, és ami után az ügyfélnél csörög a telefon, mert venni akarnak tőle. Aztán ezen lehet vitatkozni, hogy kinek a szája íze szerinti egy-egy design - ami ugye a honlap külsősége, és mint ilyen, sokszor többet nyom a latban, mint bármi más.:)))

Ha bárkit mélyebben érdekel ez a téma, nagyon jó szívvel ajánlom Jakob Nielsen weboldalát és könyveit - bár egy ilyen ajánlás után fent említett nagy tudású kommentezőmtől megkaptam, hogy na, mostmár tisztán látja a hozzá nem értésemet.:))) Szeretnék annyira nem érteni a webhez, mint Jakob.:)) Találtam egy képet róla, amivel nyilván ő is üzen azoknak, akik messziről se ugatják azt, amiről ő beszél:

19 komment

Címkék: google seo nielsen webmarketing helyezések

A bejegyzés trackback címe:

https://marketingizek.blog.hu/api/trackback/id/tr18648507

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Mária · http://maria.blog.hu 2008.09.05. 14:22:11

Ha nekem egy fejlesztő vagy az üzletkötője a következő 365 napban az ajánlatába bele merészeli írni azt hogy SEO meg Google, meg keresőoptimalizálás, szájon vágom, hogy a taknyán csúszik hazáig, ez teljesen biztos...

Többségük ugyanis, 90%-ra teszem az ilyenek arányát, ezeket a "varázsszavakat" arra használja, hogy elkábítsa a szerencsétlen ügyfelet, aki majd boldogan szajkózza a "hozzáértőtől" hallott varázsszavalat, miközben olyan alja munkát kap a pénzéért, amit még Szomszédpisti sem tenne ki az ablakba.

Éppen tegnap volt "szerencsém" látni egy admin felületet, ami - nem túlzok - öles betűkkel kéri az oldal feltöltésénél a következő adatokat, így, ebben a formában, ebben a sorrendben, ebben az elrendezésben:

- Tartalom címe
- Alternatív cím (admin lista)
- Rendezési csoport neve
- SEO - description
- SEO - keywords
- SEO - title
- SEO - heading
- Rövid URL

Miközben a dolgok jelenlegi állása szerint a feltöltött tartalmak egy részét a szerencsétlen üzemeltető nem tudja menüpontokhoz rendelni (!!!), a jelenleg ötven körüli oldalból álló honlap CMS-e az admin felületen megadott címek közül mindössze kétféle "Title" felismerésére és megjelenítésére képes, az oldalak döntő többségének a kódjában a fentebbi listán bekért adatok közül SEMMI nem jelenik meg.

A kedves ügyfél úgy néz ki, hogy el lett kábítva a magabiztos seós-keresőoptimalizálós-gúglis dumával, majd kapni fog, mert a projekt a 24. óra utolsó perceit éli, egy rakás szart a pénzéért...

Raha · http://www.jabjab.blog.com 2008.09.05. 15:07:41

Well said.
Gyorsan hivatkoztam is rád, tetszik az írás:
jabjab.blog.com/3806656/

PikPok · http://marketingizek.blog.hu 2008.09.05. 15:49:51

Köszönöm, köszönöm, éljen Jakob Nielsen és az ő fotója (is).
Ezt az egész kis szösszenetet szerintem ki lehetne egészíteni egy kis gyűjteménnyel, ami a következő címet viseli: "SEO bullshit bingó, amit az ügyfelektől hallottunk, ők pedig más honlapkészítőktől tanulták".
Véleményem szerint vállalkozóként a nagy probléma ott van, hogy amikor az ügyfél már kicsengetett egy talicskányi pénzt egy másiknak, akkor előállni azzal, hogy kár volt, mert itt és itt van elrontva a téma, és NEM MI leszünk azok, akik 4 üveggyöngyért kijavítjuk, elég problémás. Én sem szeretem, ha a festő/burkoló/parkettás/orvos/szabó az előző mestert szidja, így tehát még nehezebb az eset. Nem reménytelen, de nehéz.

Mária: az egyik ilyen ügyfelünk, aki javításért jött, kapott egy CMS-es oldalt 300-ért, ami hajszálpontosan megegyezett a weboldal készítő többi referenciamunkájával. Na de a kép ki volt cserélve, volt rajta két csilivili koncentrikus kör meg tutkó betűtípus, így már lehetett érte kaszálni. Aztán az ügyfél kérte a webmestert, hogy ugyan már, nyomják meg a weboldalán azt a gombot, hogy SEO, mert nem látja magát a Gúgliban. Erre kapott egy újabb árajánlatot, újabb 300-ért, ami úgymond a kezébe adta a seózás kulcsát és felelősségét, és megkapta (volna) az admin jelszót, és egy leírást arról, hogyan állíthatja be a title-t, description-t, stb. Hát mondom, ez korrekt. Így kell ezt csinálni. És ha rosszul csinálja (mert én sejtem, hogy rosszul fogja csinálni), és mondjuk akkora a honlapok versenye az ő szavaira, akkor ki lesz a felelős a láthatatlan weboldalért? Hát az ügyfél.
Okos, nagyon okos.
Az ügyfél átverésén kívül KKV szinten szerintem semmi másra nem jó egy CMS. Ezzel sokan biztos vitába szállnak, de majd egyszer összefoglalom azt is, hogy miket láttam e témában.

PikPok · http://marketingizek.blog.hu 2008.09.05. 15:57:27

Mária: ja, és még valami. Mi a kutya tökéért (bocs) kellett ennek az ügyfelednek a CMS? Miért van mindegyik belezavarodva ebbe a csodamondatba, hogy "ÉN SZERETNÉM FRISSÍTENI A WEBOLDALAMAT"? Kérjél tőle nem többet, mint 3000 karaktert per menüpont egy statikus oldalhoz EGYSZER, és hónapokig fog vakarózni, hogy ő nem bír ennyit írni. Akkor mit pörgött az adminon?
Én az ilyen admin-mániás rögeszméseknek javasolni szoktam, hogy a blog.hu-n indítsanak egy szakmai blogot, majd megtudják, hol lakik a blogolók Istene.. (itt általában meg vannak győzve, hogy jó lesz nekik az XHTML oldal is)

Mária · http://maria.blog.hu 2008.09.05. 16:10:02

Nem ügyfél a naiv megrendelő :)

Eddig még ;-)

Hogy miért van szükség CMS-re, ebbe nem szeretnék belemenni, valóban szükség van rá. Ne páremberes mikrovállalkozásban gondolkozz :)

PikPok · http://marketingizek.blog.hu 2008.09.05. 17:23:46

Jó, akkor átfogalmazom a kérdést: biztos vagy benne, hogy meglesz az ember, amikor majd szöveget kell adni?:))
Egyébként nem vitatom, vannak esetek, amikor szükség van rá, de én úgy látom, ez is kicsit olyan, hogy a mikrók nagyot akarnak rottyantani, aztán telecsinálják a gatyájukat. Hallották valahol, hogy az tök jó.
Persze, az éremnek van egy másik oldala is: a webmestereknek jó szokása, hogy miután összerakták az oldalt, a frissítésekhez és apró változtatásokhoz már nagyon nem fűlik a foguk. Messziről jött PikPok azt mond, amit akar, de mi tényleg évekre szóló kapcsolatokat építünk - és ez már elég korán kiderül, hogy megvan-e a szimpátia és az együttműködés az ügyfél és köztünk, ami évekre is eltart majd.

Mária · http://maria.blog.hu 2008.09.05. 17:28:48

Biztos :)

Te most tulajdonképpen az átverőket vagy az átverteket fikázod?

PikPok · http://marketingizek.blog.hu 2008.09.05. 19:11:44

A világon semmi sem fekete-fehér. Mindkét félben van hiba is, és mindkét félnek van valamiben igaza is. Maga a bejegyzés az átverőket fikázza, de már látom, hogy egyszer megírom, kik azok, akik megérdemlik, hogy átverjék őket.:)) Ideális eset, ha ez a két csoport talál egymásra.:))

zsoltikam · http://catapult.blog.hu 2008.09.06. 16:48:44

hej de nagyon a lelkivilagodba tiportam aranyom.

zsoltikam · http://catapult.blog.hu 2008.09.06. 16:57:57

annyira magas lorol osztod az eszt mint mintha olyan tul maceras lenne kideriteni hogy melyek azok a csodaszavak amelyekre ottvagy top10ben.

mielott romma nyalod ennek a latens homosexualisnak a segget, megkerdeznem hogy a honlapjaitokon (aminek akkor ugye nagyreszet ti csinaljatok, mert kulon kulon nem lehet - LOL - szar honlapot nem kezdel el seozni, vagy atkodolod, ez uj?) mi ez az oriasi kozepszeruseg, es miert nem latok "wao" referenciamunkat?
ha mar annyira kurvajovagy.

MacTom · http://www.mactom.hu/blog/ 2008.09.06. 20:46:42

zsoltikamzsoltikam: Ez as stílus nem ide való. Tégy egy szívességet, és menj máshová. Egyáltalán miért olvasol marketing blogot? A tiédből nem jöttem rá.

Lackó 2008.09.07. 09:06:41

PikPok: szerintem remek módszer, hogy az ilyen rosszindulatú és otromba kommentelőt nem moderálod ki, mint amilyen ez a "zsoltikamzsoltikam"! Így saját magát járatja le, neked, csak időnként meg kell egy kicsit piszkálni a nemlétező lelkivilágát.
Amint látom egyre zaklatottabb, mert már nem is nagyon lehet érteni a sorait...
Csak így tovább!!!:))

PikPok · http://marketingizek.blog.hu 2008.09.07. 09:28:09

MacTom, Lackó: köszi:))
MacTom: megnéztem a weboldalad, és láttam, hogy éltél kint Japánban. Egyszer írok majd egy blogbejegyzést, amire kommentelhetsz, és írhatsz nekünk japán élményeket - a kínaiakat is nagyon élveztem, amiket a Kínában élők írtak. Keresek valami japán marketinges csodát, direkt neked!:))

MacTom · http://www.mactom.hu/blog/ 2008.09.07. 10:29:09

A Japán marketing igen különös szerzet. Mivel a Japán emberek fogyasztói felfogása is teljesen más, és aJapán kereskedő felfogása meg még inkább...
Apró példa ízelítőnek: Egy japán kereskedő, akkor sem mond neked nemet egy árú beszerzésére, ha egészen biztos, hogy soha az életben nem tudja neked beszerezni. Csak akkor kapsz egy nemleges választ, ha rákérdezel, a dologra. Ha simán rendelsz, udvariasan felveszik a rendelést és sosem kapod meg a terméket.... Szóval ha lesz egy ilyen posztod, az bizony igen érdekes lesz. Láttam, mintha "Merras" is kommentezett volna már nálad, ő is tudna mesélni, mert ő ott is született....

PikPok · http://marketingizek.blog.hu 2008.09.07. 10:32:16

MacTom: a holnapi posztom lesz, de gondolkodom, hogy meghirdetem a Japán Hetet.:)) Én csak a weben elérhető cuccokról tudok posztolni, annál korábbi részletes infóm Japánból a Shogun-ból van.:)))

Richárd · http://itmegoldasok.hu 2008.09.08. 09:48:14

Megint jó a bejegyzés, PikPok, gratula!

De tény, az, amit sokan felvetnek, hogy néha (először) az ügyfél készülékében van a hiba.
Mivel az ügyfelek is kezdik megtapasztalni a jó Google helyezések előnyét, az elvrásaik is ebbe az irányba torzulnak.
Sokszor még a "szakértők" téves útmutatásai sem kellenek ehhez.

Ez a keresőoptimalizálás téma önmagában nézve valóban egy gázos dolog.
Nekem kicsit a sportra illetve az olimpiára hasonlít. Írtam is erről egy cikket, de hogy ne legyen annyira reklámszagú, stílszerűen csak a keresőszavakat adom meg ;-)
keresőoptimalizálás + olimpia

JagelloZ · http://www.valcoldesign.hu 2008.10.18. 22:20:12

A marketing gyöngyszemek c.köremailből idézek, érdekel mennyi a valóságalapja:
"McDonalds: A McDonald koszern nemrég csődöt mondott Japánban az egyik reklám-kampányával. Ennek oka a konszern kabala-figurája volt, a Ronnie-McDonald bohóc, aki általában fehérre sminkelt arccal lép fel. Japánban azonban a fehérre sminkelt arc a halál szinonimája."
Vissza a lap tetejére
süti beállítások módosítása