A marketingben a dolgok valahogy úgy mennek, hogy gondolunk valamit a potenciális vevőről, szépen felépítjük magunkban a rendszert, ahol minden klappol (pl. nem hirdetek nyugdíjasoknak szóló terméket moziban, ellenben előnyben részesítem az ingyenes újságokat), aztán bedobjuk a horgot, és várjuk, hogy a hal ráakadjon. Az esetek nagy részében az a hal akad rá, amelyikre vágytunk, más részében nem akad rá hal, de a legérdekesebb az az eset, amikor nagyon is erősen rángatja a zsinórt a hal, csak épp nem az, amelyiket mi akartunk. Ez az az alapeset, amire nem emlékszem semmilyen olvasmányomból vagy szakkönyvből, hogy ilyenkor mit is lehet csinálni. Logikusan adja magát a dolog, hogy ekkor át kell nyergelni a másik halra - kvázi új receptet keresni a szakácskönyvben - hogy akkor ha ez már így alakult, mégis húzzunk hasznot a dologból.
A keresőoptimalizálással ez ugyanígy van, csak ott hamarabb látszik az eredmény. Az ember belő egy kulcsszót, felküzdni az oldalt az 1-5. pozícióba, aztán előfordul, hogy néz, mint a lukinyúl, hogy a forgalmának 30%-át az a szó hozza, de mégse lesz belőle üzlet. Vegyük példának ezt a szép szót, hogy "lukinyúl", és mondjuk azt, hogy tenyésztőként nyúlfiakat akarunk eladni.
Mit lehet tenni ilyenkor?
- Lehet még tovább turbózni és színesíteni az oldalt, hogy annak a kulcsszónak az összes szókapcsolatát bele tudjuk pakolni az oldalba, és kicsit közelebbit tudjunk meg arról, vajon miért nem lesz vevő abból a látogatócsoportból (hiszen addigra már valószínűleg látogatócsoportot is tudunk képezni belőlük). Pl. jelen esetben beilleszthetjük a "néz", "kukucskál", "figyel" szavakat, de a "ketrec", a "pároztatás" és a "répa" is alternatíva lehet.
- Árgus szemekkel (és fülekkel) kezdjük el figyelni, hogy ha pl. egy szakkifejezésről beszélünk, akkor nem-e véletlenségből az a helyzet van, hogy a köznyelvbe máshogy vonult be az a szó. Általában 2-3 hónap alatt le fog lepleződni néhány ilyen eset.
A két forrásból együtt már levonható a következtetés, hogy számunkra vér-szakmai kifejezésünket a köznyelv máshogy használja (pl. "néz, mint a lukinyúl"), máshogy keresi a neten, és a találat ugyan befut az oldalra, de mégsem válik vevővé. Ennek a félretájolódásnak a mértéke nagyon változó lehet, extrém esetben elérheti az oldal forgalmának 30-40%-át is. Ez semmiképp sem jó, hosszú távon megfontolás tárgyává kell tenni, mit csináljunk egy ilyen szóval/oldallal.
Végezetül...
Tök jó lett volna konkrétumokban beszélni - és hűséges olvasóim nyilván gyanítják, hogy konkrét szavak vannak a tarsolyomban - de nem lehet.:))) Ugyanis a kulcsszó szigorú üzleti titok - akár bejön, akár nem. Ha pedig annyival vagyok előbbre a konkurenciámnál, hogy egy paraszthajszálnyival többet tudok a vevőről, mint ő, akkor a titoknak még azon az áron is titoknak kell maradnia, hogy közben engem gondolnak hülyének.:)))