Marketing Izék avatar

Marketing Izék

Marketing vélemények, kérdések, felvetések. Webmarketing és kreatív marketing ötletek.

A reklám helye

<script async src="//pagead2.googlesyndication.com/pagead/js/adsbygoogle.js"></script>
<!-- IZÉK blogok -->
<ins class="adsbygoogle"
     style="display:inline-block;width:300px;height:600px"
     data-ad-client="ca-pub-2476832276933749"
     data-ad-slot="1455293316"></ins>
<script>
(adsbygoogle = window.adsbygoogle || []).push({});
</script>

Itt tarthatsz jópofinak minket

Friss topikok

Amire büszkék vagyunk

Anyáddal nézesd meg a weboldalad!

2009.03.03. 12:00 PikPok

Izgalmas és hízelgő telefonhívást kapott az uram. Egy műszaki jellegű termékkel foglalkozó cég tulajdonosa hívta fel, és azzal kezdte a mondókáját, hogy hosszasan gratulált a www.sikermarketing.hu - hoz, hogy milyen szép, áttekinthető oldal, érthetően összerakva. Persze ez nagyon jól esett nekünk, pláne mikor még azt is hozzátette, hogy számára ez az etalon, és amikor a saját weboldalát fejlesztették, ezt "lobogtatta" a fejlesztők orra előtt, hogy ő is ilyet akar. A kérése az volt, hogy nézzünk rá az oldalára, ami 1 hete készült el.

Ránéztünk.

Mivel nem az a célom, hogy egy konkrét weboldalt állítsak pellengérre (mert miért is tenném?), hanem a típushibákat soroljam, így most következzék ez! Remélem, azok, akik vállalkozók és weboldalt fejlesztetnek maguknak, most hasonlatosképpen a csigabigához, kocsányon lógó szemmel olvassák tovább a posztot.

Eső után köpönyeg

Mielőtt valaki nekiáll weboldalt készíttetni, helyezze képbe magát 3 alapvető programozási móddal, melyik mit tud (html, php, flash). Nemcsak azt kell tudni, hogy melyik mit tud, hanem azt is, hogy hogyan lehet változtatni rajtuk (mennyi idő és költség), és hogyan látják őket a robotok. Alaphelyzet, hogy a flash-t és a php-t vagy egyszerűen nem is látják, vagy nem tücskölnek velük.

Még mielőtt Stewen nevű látogatónk kommentelne... Fenntartom a véleményemet, hogy a flash legtöbbször egy öncélú, látszólag kreatív, de valójában csak a "csodálatos májkrém" típusú weboldalak tömegét szaporító jelenség, amely minden, csak nem felhasználóbarát. Pillanatokon belül lenyomható a keresőkben, ha egyáltalán valamire fel is jön... Erre legjobb példa az, hogy Stewen weboldala saját közlése szerint első a Gúgliban a "3D galéria" kifejezésre, de a Marketing Izék a semmiből érkezve és nem optimalizálva már az 5. helyen toporog... (ja, és a kutya se keres "3D galéria" keresőszóra:))) de ez már egy másik bejegyzésem témája volt) Vigyázz, csiga, szorul a hurok!:)))

Nos, a fent említett "rajongónk" weboldala flash-ben készült. Mi már itt akármit mondunk, bármilyen változtatás nyilvánvalóan sokkal nagyobb idő és pénz, mintha első pillanattól tudta volna a flash programozó, hogy mi az a webergonómia. Optimalizálásról az illető még alapszinten sem hallott.

Ne poénkodj és ne légy bennfentes

A menügombok elnevezése az egyik kulcskérdése a webergonómiának. Láttam olyan weboldalt, ahol szinte minden menügomb - vagyis vizuálisan kiemelt szöveg! - szóvicc volt, de olyan, amiről az alkotókon kívül más nem is sejthette, hogy mégis mi van mögötte. Ugyanez a helyzet akkor, amikor szakszóval vagy fantázianévvel nevezik el a menüket bennfentes szakbarbár módon. Mivel a látogató pásztáz, és a pásztázásnak egyik lényeges eleme a menügombok szövegének elolvasása, így ezt az elemet NAGYON át kell gondolni a webtervezés fázisában!

Anyáddal nézesd meg a weboldalad!

Amikor mi weboldalt készítünk, félkész állapotban az már kikerül a netre, hogy anyánk is láthassa.:))) Az elfogultságon és a dícséretek besöprésén túl a célunk ilyenkor az is, hogy megnézzük, a web használatában mérsékelten jártas mama merre navigál, hova klikkel. Vagyis ennek a momentumnak mindenképpen akkor kell bekövetkeznie, amikor látjuk, hogy mi történik. Megjegyzem, pont ezzel a módszerrel dolgozik Jakob Nielsen is. RENDKÍVÜL TANULSÁGOS! Nos, a fent említett weboldalt a kedves mama egészen biztosan nem értené, sem navigációjában, sem webszövegében! Nem azért mert a mama gügye, hanem mert a szakmán kívül álló felhasználó, aki a webet se annyit használja, mint az, akinek már saját weboldala is van. Ne felejtsük el, hogy az emberek egy része olyan szinten használja a webet, hogy nem tudja, a www.kutyafüle.hu címet hova is kell begépelnie!

Most tehát nincs más hátra, mint előre, összerakjuk a hibalistát az új ügyfélnek, és bízunk benne, hogy aránylag könnyen fogadja majd a kritikát az "etalontól"!:)))

19 komment

Címkék: webfejlesztés webergonómia

A bejegyzés trackback címe:

https://marketingizek.blog.hu/api/trackback/id/tr22977276

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Mária 2009.03.03. 17:05:51

Ezt nem értem.

Van egy ember, aki ezer éve rajongója a honlapotoknak. Csináltatott magának honlapot. Nem veletek. Majd miután a mű elkészült, megkért, hogy nézzétek át. Átnéztétek.

Ez így nekem nem életszerű.

Tegyük fel, van egy ember, aki ezer éve rajongója a blogomnak. Az ő szemében etalon. Csináltat magának honlapot. Mindent máshogy csináltat, mint ahogyan nálam olvashatja az okosságokban. Majd a fejlesztés után megkér, hogy nézzem át.

Nem nézném át. Kelt volna fel korábban.

PikPok · http://www.sikermarketing.hu 2009.03.03. 18:51:55

Nem életszerű, de nem tudhatod, ki csinálta neki a flash honlapot. Lehet, hogy az unokaöccs, aki ugyan nem szomszédpisti, de olyan régóta neki lett már odaígérve a dolog, és oly tehetséges és kreatív abban a nyomorult flash-ben. Aztán lehet, hogy akar az ember egy másik honlapot is.
Amúgy persze, szar ügy, de most erre mit mondjak? Hogy üzletfejlesztési kérdésekben ugyanez megy, csak akkor az infotermékes guruk tanítványai jönnek hozzánk a csőd szélén álló cégecskéikkel, hogy adjunk ingyé marketing tanácsot?

Egyébként bármilyen rajongónknak szívesen elemezzük a honlapját, bármikor, akkor is, ha nem minket bízott meg vele. Szívesen elmondjuk, hogy milyen webergonómiai és programozási problémák vannak a honlappal, a keresőoptimalizálásról nem is beszélve. Van egy konzultációs óradíjunk.:)))

Loismustdie 2009.03.04. 10:37:13

A flasht már rég látják és átjárják a robotok...hm. Flash gombok pedig egy must!!!

JagelloZ · http://www.valcoldesign.hu 2009.03.04. 13:36:01

@Loismustdie: És a szöveges részeket hogyan teszed láthatóvá, hogy ne csak egy xml-t jelenítsen meg a találatok között?

Loismustdie 2009.03.04. 14:19:52

Bocsánatot kérek, mert a full flash oldalakat valóban nem látja, de flash elemeket igen.

JagelloZ · http://www.valcoldesign.hu 2009.03.04. 15:30:17

Pedig azt hittem, hogy áttörés van flashben és nem kell átalakíttatnom az egészet... grrrr!

Loismustdie 2009.03.04. 16:41:57

Egy oldaltérképpel már egyszerűen, nagy előrelépést tehetsz.

PikPok · http://www.sikermarketing.hu 2009.03.04. 19:26:28

Oldaltérkép full flash-nél? Muhaha! Mélylinkelés? Felejtsd el!:)))
Na jó, JagelloZ oldalánál vannak aloldalak, de lássuk be, a full flash oldalak javarészénél ilyen nincs.
Loismustdie: lehet, hogy nem voltam elég pontos. A beágyazott flash díszekkel semmi bajom. Nagyjából ez a helye a flash-nek a világban, nem több. Egyszer majd írok egy posztot, ami arról fog szólni, hogy íme itt egy flash oldal, mindenki mérje, hogy hány perc alatt találta meg, hogy mi a feladat, vagyis mi a menüpont.:))) Játéknak jó, de eladni vele...

Max Logan (törölt) 2009.03.04. 21:56:43

A flash jó. De nem komlett/komplex honlapnak. Mircosite-okhoz nagyon jó, ahol a design, az image építés kell. Meg aztán sok mindenre jó, de inkább eszköz, mint platform (a web esetében).

Ezen kívül pedig grafikai célokra jó dolog a flash, valamint bemutatókra, promóciós anyagokhoz jó technológia, de web csak ésszel és mértékkel.

PikPok · http://www.sikermarketing.hu 2009.03.05. 08:03:55

Jakob Nielsen azt írja, hogy a flash weboldal, főleg amelyik annyira "kreatív", hogy nem derülnek ki a menüpontokról, hogy menüpontok, merénylet a látogatód drága ideje ellen. Ráadásul olyan kiegészítők letöltését követeli meg, amivel erőszakot teszel a látogatód számítógépén. Nekem pl. van FlashPlayer a gépemen, de a múltkor egy weboldalt azért nem néztem meg, mert nem akartam frissítést letölteni. Ezekről a dolgokról a flash őrültek teljesen elfelejtkeznek.

JagelloZ · http://www.valcoldesign.hu 2009.03.05. 08:40:19

@PikPok: Az oldaltérkép még működik is, de az xml-t találja meg a googli. És ott vagyok a kívánt első helyen, csakhogy a látogató az xml-t tudja csak megnyitni. Lát egy halom összevisszaságot és már el is hagyta a honlapomat. Azaz nem is a honlapot, hanem azt az xml-t aminek egy részletére rákeresett.

ftk 2009.03.05. 09:11:21

Erről a "kedves mama" elemről szívesen hallanék bővebben. Ez ugyanaz a kategória, mint szemtől szembeni előadásnál a kicsit vaksi, kicsit nagyothalló nénike/bácsika a hátsó sorban? Mert ha igen, akkor értem :)

PikPok · http://www.sikermarketing.hu 2009.03.05. 10:19:24

Nos, a kedves mamák olyan szinten állnak, hogy tudnak mailt küldeni és fogadni, tudnak keresni az interneten gúglival, be tudják tenni a Kedvencekbe a blogot, tudnak kóvályogni az IWIW-en. Szóval tényleg az alapok, és nem töltik minden idejüket honlapokkal. Bár ahogy nő a honlapjaink száma, és egyre változatosabb megoldásokkal találkoznak, úgy tanulják meg, hogy pl. a kis képre kattintva az kinagyítódik stb. Egy idő után majd mást kell keresnünk, aki mögé oda tudunk állni, és nézhetjük, merre kóvályog az egérrel.
Analógiában inkább a mobiltelefonjával szüttyögő, a témában kevéssé jártas hallgatót mondanám, akit ha kipécézel magadnak, tudod rajta tesztelni, hogy mikor fogalmaztál olyan frappánsan és érdekesen, hogy abbahagyja az sms-ezést.:)))

PikPok · http://www.sikermarketing.hu 2009.03.05. 10:30:00

JagelloZ: igen, a legnagyobb problémát én abban látom, hogy amikor egy flash (vagy nem flash) honlapot a programozó leprogramoz, akkor az esetek 95%-ában csak a "műalkotással" foglalkozik. Holott a keresőkben megjelenő honlap az maga egy folyamat. És végeredményben elég könnyű lenne megérteni a folyamatot, ha csak egy pici empátiával gondolkodnának... De nem baj, ne gondolkodjanak így, mert addig lesznek nekik elégedetlen ügyfeleik és új ügyfeleink nekünk!:))

szantog · http://szantog.com 2009.03.06. 17:05:56

"Alaphelyzet, hogy a flash-t és a php-t vagy egyszerűen nem is látják, vagy nem tücskölnek velük."

A PHP szerveroldalon fut, vele állítható elő az a rendszerint HTML tartalom, amit a robotok szépen leindexelnek.

PikPok · http://www.sikermarketing.hu 2009.03.06. 21:06:42

szantog: hát ja. Akkor, ha a php-t olyanra használják, amire egyébként nem való, vagyis bebetonozott, nem változó tartalmú oldalakat hoznak létre vele. De amúgy a php alapból azt üzeni a robotnak, hogy "ma ilyen vagyok, holnap olyan, ezért ne foglalkozz velem!"
A gyakorlatban a php-s oldalak előadnak mindent, amitől a robotnak megakadhat a torkán egy ilyen oldal.

PikPok · http://www.sikermarketing.hu 2009.03.07. 10:49:42

szantog: megnéztem a weboldalad. Alul a láblécben a kukucskáló macsek naggggyon tetszik!:))) Csak nem saját tenyésztés?:)))

ftk 2009.03.07. 17:25:15

Belekotty: szerintem az a Misi :)

PikPok · http://www.sikermarketing.hu 2009.03.07. 18:02:47

kriszi: miután kommenteltem, Lackó rábukkant az értékes infóra.:)))
Vissza a lap tetejére
süti beállítások módosítása