Izgalmas és hízelgő telefonhívást kapott az uram. Egy műszaki jellegű termékkel foglalkozó cég tulajdonosa hívta fel, és azzal kezdte a mondókáját, hogy hosszasan gratulált a www.sikermarketing.hu - hoz, hogy milyen szép, áttekinthető oldal, érthetően összerakva. Persze ez nagyon jól esett nekünk, pláne mikor még azt is hozzátette, hogy számára ez az etalon, és amikor a saját weboldalát fejlesztették, ezt "lobogtatta" a fejlesztők orra előtt, hogy ő is ilyet akar. A kérése az volt, hogy nézzünk rá az oldalára, ami 1 hete készült el.
Ránéztünk.
Mivel nem az a célom, hogy egy konkrét weboldalt állítsak pellengérre (mert miért is tenném?), hanem a típushibákat soroljam, így most következzék ez! Remélem, azok, akik vállalkozók és weboldalt fejlesztetnek maguknak, most hasonlatosképpen a csigabigához, kocsányon lógó szemmel olvassák tovább a posztot.
Eső után köpönyeg
Mielőtt valaki nekiáll weboldalt készíttetni, helyezze képbe magát 3 alapvető programozási móddal, melyik mit tud (html, php, flash). Nemcsak azt kell tudni, hogy melyik mit tud, hanem azt is, hogy hogyan lehet változtatni rajtuk (mennyi idő és költség), és hogyan látják őket a robotok. Alaphelyzet, hogy a flash-t és a php-t vagy egyszerűen nem is látják, vagy nem tücskölnek velük.
Még mielőtt Stewen nevű látogatónk kommentelne... Fenntartom a véleményemet, hogy a flash legtöbbször egy öncélú, látszólag kreatív, de valójában csak a "csodálatos májkrém" típusú weboldalak tömegét szaporító jelenség, amely minden, csak nem felhasználóbarát. Pillanatokon belül lenyomható a keresőkben, ha egyáltalán valamire fel is jön... Erre legjobb példa az, hogy Stewen weboldala saját közlése szerint első a Gúgliban a "3D galéria" kifejezésre, de a Marketing Izék a semmiből érkezve és nem optimalizálva már az 5. helyen toporog... (ja, és a kutya se keres "3D galéria" keresőszóra:))) de ez már egy másik bejegyzésem témája volt) Vigyázz, csiga, szorul a hurok!:)))
Nos, a fent említett "rajongónk" weboldala flash-ben készült. Mi már itt akármit mondunk, bármilyen változtatás nyilvánvalóan sokkal nagyobb idő és pénz, mintha első pillanattól tudta volna a flash programozó, hogy mi az a webergonómia. Optimalizálásról az illető még alapszinten sem hallott.
Ne poénkodj és ne légy bennfentes
A menügombok elnevezése az egyik kulcskérdése a webergonómiának. Láttam olyan weboldalt, ahol szinte minden menügomb - vagyis vizuálisan kiemelt szöveg! - szóvicc volt, de olyan, amiről az alkotókon kívül más nem is sejthette, hogy mégis mi van mögötte. Ugyanez a helyzet akkor, amikor szakszóval vagy fantázianévvel nevezik el a menüket bennfentes szakbarbár módon. Mivel a látogató pásztáz, és a pásztázásnak egyik lényeges eleme a menügombok szövegének elolvasása, így ezt az elemet NAGYON át kell gondolni a webtervezés fázisában!
Anyáddal nézesd meg a weboldalad!
Amikor mi weboldalt készítünk, félkész állapotban az már kikerül a netre, hogy anyánk is láthassa.:))) Az elfogultságon és a dícséretek besöprésén túl a célunk ilyenkor az is, hogy megnézzük, a web használatában mérsékelten jártas mama merre navigál, hova klikkel. Vagyis ennek a momentumnak mindenképpen akkor kell bekövetkeznie, amikor látjuk, hogy mi történik. Megjegyzem, pont ezzel a módszerrel dolgozik Jakob Nielsen is. RENDKÍVÜL TANULSÁGOS! Nos, a fent említett weboldalt a kedves mama egészen biztosan nem értené, sem navigációjában, sem webszövegében! Nem azért mert a mama gügye, hanem mert a szakmán kívül álló felhasználó, aki a webet se annyit használja, mint az, akinek már saját weboldala is van. Ne felejtsük el, hogy az emberek egy része olyan szinten használja a webet, hogy nem tudja, a www.kutyafüle.hu címet hova is kell begépelnie!
Most tehát nincs más hátra, mint előre, összerakjuk a hibalistát az új ügyfélnek, és bízunk benne, hogy aránylag könnyen fogadja majd a kritikát az "etalontól"!:)))