A mi kis vírusunk tovább terjed. Na nem a disznóinfluenza, hanem a weboldal. Néhány napja újabb gyűjtőoldalra került fel, ahonnan meseszerű mennyiségben érkeztek a látogatók, akik aztán mailekben, iwiwen, további fórumokon terjesztik az igét és válnak eszközzé a kezünkben.
A vírusmarketinget egy egyébként megosztó, véleményeket és érzelmeket kavaró történettel tudtunk generálni - mert mi mással is lehetett volna ebben az itthonról csak elkívánkozó világban? A megosztó dolog ugyanakkor megköveteli, hogy az ember mindenhol ott legyen, ahol a vállalkozásáról, termékéről szó esik. Ez a feladat csak látszólag egyszerű. Tapasztalatainkat a következőkben összegezném:
Még ennyi gané módra összetákolt fórumos és tartalommegosztó oldalt, mint most, én még elképzelni sem tudtam.
- A fórumok mindenütt regisztrációt kérnek, de akad olyan, ahol regisztráltan, belépve sem jelennek meg a kommentek, pedig a kommentezés nem moderált.
- A regisztrációs formok összegányolt trutymók, fele angolul, fele magyarul, értelmetlen kötelezően kitöltendő mezőkkel. (Az egyikbe beírtam, hogy születési dátuma 2009. szeptember 1., mert nagyon kellett nekik, de nem tudom, miért jutottak ezzel így előbbre.)
- Van, ahol csak 24 órás moratórium után tud az ember kommentezni. Egy ilyen helyzetben, ahol kezelni kell az adott kommenteket, ezzel már épp aktualitását is veszti a dolog.
- Olyan weboldalakon gyűjtögetnek vicces dolgokat a tulajdonosok, ahol a látogatottság a nullával egyenlő.
- Akad egy-két másolat jellegű oldal is - a látogatottsági statisztikából látszik, hogy tök fölöslegesen ülnek a gép előtt.
- Ha egyszer kommentezni akarsz egy fórumon, de be kell lépned, hovatovább regisztrálnod, soha a büdös életbe oda vissza nem találsz, ahol kommentezni akartál. Nekem muszáj volt, így kikínlódtam, de a weboldalak használhatóságának alapelveit ezek a "dobjunk össze egy vicces kis fórumot" emberkék hírből sem hallották.
És a dolog emberi oldala:
- Az embereknek valójában semmi közlendőjük nincs. Értelmetlen locsifecsik mennek, látszik, hogy számukra a nyomtatott könyv nem alternatíva, mert attól esetleg túlságosan is okosodnának.
- Nickek mögé bújva könnyű kézzel szutykolják le mások weboldalát, üzleti ötletét, akármijét, de akkor koppannak a legnagyobbat, amikor a leszutykolt ember/cég esetleg felbukkan. Akkor már ki kéne állni, és megindolkolni, miért írták, amit írtak, de ehhez már gyávák, és nyilván csak az van benne a könnyű kézben, hogy leszóljuk a másikat, az már nem, hogy vállaljuk is.
Mi a tanulság?
A vírusmarketingre alapozott reklámnál mindenképpen résen kell lenni, és közbelépni, ahol csak szükséges. A marketingestől azt lehet ilyenkor elvárni, hogy naponta kétszer-háromszor ránézzen a webstatisztikára, hogy felfedezze, honnan jöttek a látogatások.
A bloggereknek és fórumozóknak pedig lassan-lassan ideje lesz felkészülniük rá, hogy nem minden leszólt honlap tulajdonosa akkora marha, hogy észre se veszi, ha hivatkoznak rá.