A minap ért minket a vád ezen a remek közösségépítő Twitteren, hogy "alapszavakra" nincs sehol a honlapunk a Google-ban - nem tudom, pontosan melyik honlapunkra gondolt az illető, akinek a személye egyébként teljesen lényegtelen is.
"Alapszavak". Mik azok az alapszavak?
Megmondom őszintén, nem tudom. Minél többet foglalkozunk keresőoptimalizálással, webszövegírással és honlapkészítéssel, minél több honlapnak a webstatisztikájába látunk bele, annál kevésbé merném kijelenteni, hogy
1. előre pontosan látható, mik lesznek az igazi, ütős kulcsszavak a weboldalon
2. azok a szavak, amik a téma "alapszavai" mennyire lesznek hatékony szavak az üzlet szempontjából.
Ez az egész kulcsszó téma valahogy olyan, mint amikor át kell lépegetni egy mocsáron, nagyjából sejtjük, merre van az út, de a legbiztosabbnak látszó pont - amit egyébként elérni is nehéz - pont besüpped alattunk. Az a pont pedig, ahová egészen biztosan senki sem tenné a lábát, a lehető legjobb kivezető utat fogja megadni.
Ugyanis a helyzet az, hogy itt vannak a Nagy Kulcsszó Félrevezetések. Az ember mondjuk kitalálja, hogy árul a honlapján fazekat. Azt gondolja, hogy logikus módon a "fazék" szóra kell elöl lenni a Google-ban. Szépen meg is csinálja, aztán csak azt látja, hogy jönnek, kattintanak, de fazekat nem akar egyik se venni.
Persze közben akadnak olyan honlaptulajdonosok, akik verik a mellüket féltéglával, hogy "első vagyok a Google-ban fazék szóra!", de valójában csak ők tudják (meg a 2., 3., 4.), hogy nullát se ér, hogy ott vannak.
Aztán egyszer csak jön valaki, és egy megérzés folytán csinál egy honlapot, ami a "fazék, répaorr és seprű" kifejezésre jön fel a Google-ban, úgy, hogy erre persze kevés találat van, de kiderül, hogy a nép valójában ezért keresi a fazekat, hogy télen összehozzon egy remek outfitet a hóembernek. És máris a répaorr fogja megnyerni a versenyt, miközben mondjuk simán a "fazék" szóra sehol sincs a Google-ban.
Mit csinálok akkor, amikor új ügyfelünk jön, és elmondja, kik a konkurensei?
Persze célszerű megnézni, hogy hanyadik helyen jön fel a Google-ban azokra a szavakra, amiket mondjuk beállítottak a kulcsszavak között az úgynevezett meta tag-ekben. De még ez sem jelent túl sokat, hiszen azt még mindig nem tudhatom, hogy ha a konkurens jó helyen jön fel "ceruza" szóra, akkor vajon abból csinál-e forgalmat magának, vagy a "színes ceruzá"-ból, ami mondjuk épp nincs beállítva...
Amit mi ilyenkor megnézünk, az a honlap teljes szerkezete, webszövege, az oldalon lévő szöveg mennyisége, az oldal programozása.
Aztán következő lépésként általában az egészet úgy ahogy van, elfelejtjük, mert ami a legtöbb honlapból kimarad, az a potenciális vevő fejével való gondolkodás. Vagyis akármilyen szépnek és egyszerűnek tűnik, hogy hasunkra üssünk, és megmondjuk, mik az "alapszavak", azokból csak az marad(hat) ki, ami a marketing lényege, és amire nagyon kevés kényszermarketinges képes: az empátia.
Szóljak-e (beszóljak-e) konkurensemnek, ha szerintem "alapszavakra" nem jön fel a honlapja a Google-ban?
Hát ha én 1. jó helyen szerepelek, 2. pénzt is keresek vele, akkor igen nagy marha lennék, ha még fel is hívnám rá a konkurensem figyelmét. Ha jó helyen szerepelek, de egy büdös vasat se keresek vele, akkor hergelhetem az illetőt, hátha ráfekszik ő is azokra a szavakra, addig se foglalkozik más, sokkal több üzletet hozó szavakkal.
Összességében a helyzet az, hogy szerencsére elég nagy tócsa ez a Google, amiben mindenki pecázhat kedvére. Oszt győzzön a jobb, (vagy aki fekete kalapos, Google által tiltott módszereket használ - rövid boldogság lesz az)!