Akadnak, akik azt mondják, hogy a reklámszövegírás egy olyan dolog, aminek van 2-3 trükkje, és ha azt megtanulod, tudsz olyan szöveget írni, amire aztán dől a nép és csak tőled akar vásárolni.
Az egyik ilyen trükk az úgynevezett call to action, amit magyarul csak "felhívás táncra" módon tudnék szabatosan fordítani, vagyis effektív mondjuk meg a polgárnak, mit várunk tőle, mit csináljon. Vagyis írjunk le ilyeneket, hogy "Megrendelem!" vagy "Vegyen most!"
A másik trükk a limitálás. Vagyis amikor korlátozzuk a cucc hozzáférhetőségét. A dolog egészen egyértelműen a birtoklási vágyra épít, hiszen csak az az igazi fogyasztó, akinek ebből vagy abból VAN.
Én a magam részéről ezekben nem hiszek. És nem azért nem hiszek benne, mert csak úgy, hanem azért, mert kipróbáltuk. Elolvastam egy olyan amerikai nőnek a weboldalán az összes információt, akit a reklámszövegírás pápájának (enyhe képzavar, mondjunk inkább papnőt) neveznek. Aztán megírtam egy szöveget úgy, hogy előtte elemeztem az ő írását, hol mit használ, és nem azt alkalmaztam, AMIRŐL írt, hanem úgy írtam, ahogy ő írt. Mert nyilvánvaló, hogy nem fog mindent kiadni tételesen - jöjjön rá a polgár, hogy mire kell figyelnie. Egyszóval megcsináltuk, nem túlságosan működött.
Multis marketinges koromban nagyon sok szöveget írtam, részben felhasználva a külföldi kötelező reklámszövegeket, de írtam saját hatáskörben is.
Most számos szövegverziót tesztelünk a nagy nehezen elindult Google AdWords kampányban.
Közben a tévéből ömlik ránk a "fedezze fel!" meg a "kényeztesse magát!" közhelyeinek tömege a magukat kreatívnak mondó reklámszövegírók tollából.
Na de mit tanultam meg ebből ezidáig én? Milyen a jó reklámszöveg?
- Ami nem eladni akar, hanem egyszerűen és őszintén közli, hogy "ez ezt tudja". Az emberek egyre kevésbé lesznek nyitottak az átverésekre.
- Információt ad. Az információ adása nem rólam szól, hanem a vevőmről. Ha egy kicsit háttérbe tudom szorítani az egómat - aki persze tolakszik előre, és azt akarja mondani, hogy "én, én, én vagyok a legokosabb, vegyél tőlem!" - sokkal többet érek el vele.
- Nem manipulatív. Akkor, amikor az emberek hozzászoktak, hogy VALAMELYIK tusfürdő egészen tuti, hogy akciós, és lényegi különbség nincs a tusfürdők között, akkor már annak se fognak hinni, hogy XY csak eddig meg csak addig hirdet meg valamit. Ha XY-tól július 30-ig kapható csak a "Hogyan keressek milliókat az interneten?", akkor Z egészen biztosan augusztus 15-ig fogja kínálni a "Kövess engem és gazdagodj a weben!" című e-bookját.
Vissza fogunk térni oda, ahogyan annak idején David Ogilvy határozta meg a jó reklámot. Valahogy úgy mondta, hogy egy lényegi elemet kell megragadni, és azt izzadságszag nélkül tálalni. Én valahogy pont ezt az örökös izzadást érzem, amikor az online vállalkozások honlapjait nézegetem - és épp ezért olvasgatom őket már egyre kevesebbet. Belefáradtam, akkor is, ha esetleg konkurencia, és tudnom kéne róluk...