Nyilvánvaló, hogy minden szakma és a szakmai nyelve is időről-időre módosul, ahogy új technikák jönnek be. Az egyik ilyen szó a gerillamarketing.
Amikor ezt először elkezdték tömegesen használni pár éve, akkor mindig olyan marketing aktivitások kapcsán emlegették, amit nagy cégek csináltak. Például jópár éve annak, hogy a Pepsi Max kitalálta, hogy majd Gangsta Döglégy fel fog mászni a Skála Metro üvegfalán. Végül nem mászott fel, de verték a habot az akció körül, és végül persze kiderült, hogy a Pepsi Max segítségével immáron mindenre képes emberke (civilben nyilván alpinista) felmászott a falon. Nem szólt túl nagyot az akció, nyilván azért, mert állatira kilógott a lóláb, hogy ez egy multi reklámkampánya. De gerillának volt titulálva.
Megmondva a frankót én akkor csak néztem, mint a lukinyúl, hiszen az addigi egyetlen információm a gerilla hadviselésről (a marketingben) Al Ries-Jack Trout: Marketingháború című könyvéből származott, és az bizony arról szólt, hogy ha kicsi cég vagy, akkor válassz ki egy részpiacot (ha a kólás piacban gondolkodunk, akkor pl. csinálj kólát speciálisan azoknak, akik mondjuk abszolút cukor nélkül innák a kólát és pink színben), és azon tevékenykedj, reklámozz innovatív módon, vagyis ne úgy, mint a nagy versenytárs. Ezekben a példákban pedig nyilvánvaló volt, hogy nem kis költségvetésű, kis cégek próbálkoztak a bátor innovációval, hanem a mamutok, de ők is csak annyira voltak bátrak, hogy nagyot ne tudjanak veszíteni az ügyön. Kicsit olyan volt ez, mint Mátyás király meg a bíró okos lánya. Innovatív is voltam, meg bátor sem.
Ebben a megközelítésben aztán teljesen értelmetlen volt néhány marketing tanácsadó felhívása arra, hogy "csinálj te is gerilla marketinget!", hiszen az ilyesfajta nagy happeningek ára egy kisvállalkozás több éves bevételét is elvitte volna.
Aztán kezembe akadt egy könyv, Jay Conrad Levinson: Gerilla marketing című könyve. Felületesen beleolvasva a könyvesboltban azt gondoltam, hogy hurrá, itt egy modern hiánypótló mű. Aztán elkezdtem olvasni, és eléggé meglepett, hogy ő is azt a bizonyos első megközelítést alkalmazza, vagyis azt tanítja, hogyan tud marketinget csinálni egy kisvállalkozás. Az általa ajánlott módszerek java része a magyar kisvállalkozó pénztárcájához és a könyv írása óta megvalósult áremelkedésekhez mérve használhatatlan, de legalább egy megfontolandó szemléletet közvetít - már annak a KKV-nak, aki nem sajnál rá 3500 Ft-ot.
Szóval akkor mi is az a gerillamarketing?
A gerillamarketing az a marketing stratégiai megközelítés, amelyben egy részpiacra koncentrál egy cég, és ezen a részpiacon olyan figyelemfelkeltő aktivitásokat valósít meg, amikkel kibújhat a tömegpiacot ellátó mamutok árnyékából. (Definíció tőlem.)
Ezzel tehát értelmét veszti minden olyan mondat, amikor jön hozzánk az ügyfél és azt mondja, hogy "Kellene csinálnunk valami gerillamarketinget!" Kb. annyit jelenthet, mintha azt mondaná, csináljunk magyar marketinget. Nehezen tud másmilyet csinálni, hiszen az.
U.I. (2010.márc.2.): további olvasnivalót tettünk fel a témában honlapunkra: www.sikermarketing.hu/gerillamarketing.html