Marketing Izék avatar

Marketing Izék

Marketing vélemények, kérdések, felvetések. Webmarketing és kreatív marketing ötletek.

A reklám helye

<script async src="//pagead2.googlesyndication.com/pagead/js/adsbygoogle.js"></script>
<!-- IZÉK blogok -->
<ins class="adsbygoogle"
     style="display:inline-block;width:300px;height:600px"
     data-ad-client="ca-pub-2476832276933749"
     data-ad-slot="1455293316"></ins>
<script>
(adsbygoogle = window.adsbygoogle || []).push({});
</script>

Itt tarthatsz jópofinak minket

Friss topikok

Amire büszkék vagyunk

Tiszta vizet a pohárba! Mi az a gerillamarketing?

2009.10.12. 10:12 PikPok

Nyilvánvaló, hogy minden szakma és a szakmai nyelve is időről-időre módosul, ahogy új technikák jönnek be. Az egyik ilyen szó a gerillamarketing.

Amikor ezt először elkezdték tömegesen használni pár éve, akkor mindig olyan marketing aktivitások kapcsán emlegették, amit nagy cégek csináltak. Például jópár éve annak, hogy a Pepsi Max kitalálta, hogy majd Gangsta Döglégy fel fog mászni a Skála Metro üvegfalán. Végül nem mászott fel, de verték a habot az akció körül, és végül persze kiderült, hogy a Pepsi Max segítségével immáron mindenre képes emberke (civilben nyilván alpinista) felmászott a falon. Nem szólt túl nagyot az akció, nyilván azért, mert állatira kilógott a lóláb, hogy ez egy multi reklámkampánya. De gerillának volt titulálva.

Megmondva a frankót én akkor csak néztem, mint a lukinyúl, hiszen az addigi egyetlen információm a gerilla hadviselésről (a marketingben) Al Ries-Jack Trout: Marketingháború című könyvéből származott, és az bizony arról szólt, hogy ha kicsi cég vagy, akkor válassz ki egy részpiacot (ha a kólás piacban gondolkodunk, akkor pl. csinálj kólát speciálisan azoknak, akik mondjuk abszolút cukor nélkül innák a kólát és pink színben), és azon tevékenykedj, reklámozz innovatív módon, vagyis ne úgy, mint a nagy versenytárs. Ezekben a példákban pedig nyilvánvaló volt, hogy nem kis költségvetésű, kis cégek próbálkoztak a bátor innovációval, hanem a mamutok, de ők is csak annyira voltak bátrak, hogy nagyot ne tudjanak veszíteni az ügyön. Kicsit olyan volt ez, mint Mátyás király meg a bíró okos lánya. Innovatív is voltam, meg bátor sem.

Ebben a megközelítésben aztán teljesen értelmetlen volt néhány marketing tanácsadó felhívása arra, hogy "csinálj te is gerilla marketinget!", hiszen az ilyesfajta nagy happeningek ára egy kisvállalkozás több éves bevételét is elvitte volna.

Aztán kezembe akadt egy könyv, Jay Conrad Levinson: Gerilla marketing című könyve. Felületesen beleolvasva a könyvesboltban azt gondoltam, hogy hurrá, itt egy modern hiánypótló mű. Aztán elkezdtem olvasni, és eléggé meglepett, hogy ő is azt a bizonyos első megközelítést alkalmazza, vagyis azt tanítja, hogyan tud marketinget csinálni egy kisvállalkozás. Az általa ajánlott módszerek java része a magyar kisvállalkozó pénztárcájához és a könyv írása óta megvalósult áremelkedésekhez mérve használhatatlan, de legalább egy megfontolandó szemléletet közvetít - már annak a KKV-nak, aki nem sajnál rá 3500 Ft-ot.

Szóval akkor mi is az a gerillamarketing?

A gerillamarketing az a marketing stratégiai megközelítés, amelyben egy részpiacra koncentrál egy cég, és ezen a részpiacon olyan figyelemfelkeltő aktivitásokat valósít meg, amikkel kibújhat a tömegpiacot ellátó mamutok árnyékából. (Definíció tőlem.)

Ezzel tehát értelmét veszti minden olyan mondat, amikor jön hozzánk az ügyfél és azt mondja, hogy "Kellene csinálnunk valami gerillamarketinget!" Kb. annyit jelenthet, mintha azt mondaná, csináljunk magyar marketinget. Nehezen tud másmilyet csinálni, hiszen az.

 

U.I. (2010.márc.2.): további olvasnivalót tettünk fel a témában honlapunkra: www.sikermarketing.hu/gerillamarketing.html

8 komment

Címkék: gerillamarketing

A bejegyzés trackback címe:

https://marketingizek.blog.hu/api/trackback/id/tr521438257

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Bognár L · https://bognarstudio.hu/ 2009.10.18. 08:01:41

Kedves PikPok!
Felfogásod közel áll az enyémhez.
A "figyelemfelkeltő aktivitás" fogalmán meglehet, jó volna még egyet csiszolni.
Kreatív és hatékony figyelemfelkeltő aktivitást mondanék inkább.
(Szélsőséges példán: a meztelenül ugráló kisvállalkozó figyelemfelkeltő és aktív is ugyan, de az nem elég - ezért is javaslom a kreatív és a hatékony jelzőket!)
Üdv!

PikPok · http://www.sikermarketing.hu 2009.10.18. 08:52:29

Kedves El Lobo! (mert a mailcímedből rájöttem, hiába is akarsz szabadulni a nickedtől:)))

Érdekes jelzőket javasolsz, alapvetően nem is lenne vele problémám. De! Éppen a fent említett bácsi írja le a legjobb véleményt az úgynevezett kreatívokról, amit valaha olvastam. Hozzá is nyomtam a marketing idézetek gyűjteményéhez a honlapunkon: www.sikermarketing.hu/marketing_idezetek.html
A tőle idézett okosság szerint a "kreatív" és a "hatékony" végeredményben ugyanazt jelenti: forgalmat generál. Sajnos a "kreatív" szót a szakmában a reklámügynökségek lejáratták (nem egyszer rohantam ki ellenük itt a blogon, de először azután, amikor a játszóblogjukon mertem utánérzésnek minősíteni az egyik Nagy Művet - de ez most újra megér egy misét), a "hatékony" szót pedig a KKV marketingre specializálódott online tanácsadók tették kissé értelmetlenné, különösen amikor összekötötték olyan szolgáltatások eladásával, amelyek csak az ő saját bevételük szempontjából volt csak hatékony.:))
A gerilla számára pedig a "hatékony", mint ismertséget eredményező aktivitás gyakorlatilag értelmezhetetlen, ugyanis pusztán az ismertségből nem él meg. A nagy cég sem, de neki van tőkeereje kivárni, amíg azok, akik ismerik, eljutnak hozzá, és vásárolnak.
Végül pedig a te példádból kiindulva: ha a kisvállalkozó pucér ugrándozásának van valami poénja, ami miatt ez az akció összeköthető a termékkel/szolgáltatással, akkor ez kreatív és hatékony is lehet.
Úgyhogy alapvetően egyetértek, de mégse.:)))

Szia!

Bognár L · https://bognarstudio.hu/ 2009.10.18. 18:16:37

Mondom, hogy álláspontunk közel esik! :-)
Annyira, hogy fel is ajánlom a linkcserét a szintén itt, a blog.hu-n lévő gerillamarketing.blog-om és az izék között. Benne vagy?

Bognár L · https://bognarstudio.hu/ 2009.10.18. 18:20:07

P.S.
Nálam már kint is van a linked :-)

Kontárblog · http://kontar.blog.hu/ 2010.02.04. 12:13:21

megmondom őszintén, egy könyv volt, amire azt hittem, jó lesz, és félúton azt mondtam, hogy borzalmas, és az a Marketingháború. Minden 2.bekezdéstől,amiben történelmi háborúkról ír, sikítófrászt kaptam. Nekem nagyon megtöri az ívét.

de az írásoddal egyetértek

Gurusajtó (törölt) · http://gurusajto.blog.hu/ 2010.02.04. 13:45:47

Nos, a gerillamarketing szerintem...

Levinson szeretett volna kitalálni minden egy fogalmat, ami üt, ami harap, amivel ő is sok - sok könyvet el tud adni... persze ma már minden szart ennek neveznek. ha a kínaiban a piros zoknik közt van véletlenül egy fehér, ami 20 ft-tal drágább, már gerillamarketingnek nevezzük, hiszen biztos, hogy szemet szúr, hogy mit keres ott egy fehér zokni.

Olyan, hogy gerillamarketing nincs, maga a szóösszetétel is eleve halott. az, hogy vannak magyarok, akik szerették volna áthúzni ezt kishazánkba nem meglepő. Wolf is amerikai dolgokat próbált honosítani, elfelejtve azt, hogy ez egy másik a piac. Nálunk ez az elv sem működhet.

Olcsó marketing eszközök, kreativitás.

Nem tudom ez mitől gerilla, de egészségükre azoknak akik így nevezik.

Gurusajtó (törölt) · http://gurusajto.blog.hu/ 2010.02.04. 13:48:10

a minden szó nem tudom mit keres az első mondatban.

2010.02.04. 14:50:15

@Gurusajtó:@PikPok: én mától a hackmarketingnek élek. mert meghackelem a marketingem. szóval ez az új fogalom az enyém...
majd írok róla egy könyvet
Vissza a lap tetejére
süti beállítások módosítása