Már meg sem tudom számolni, hányszor hallottuk ezt a mondatot az utóbbi hónapokban. Úgy tűnik, a Google AdWords az egyik mentsvára azoknak, akiknek van valamilyen honlapjuk, de nem jelenik meg a természetes találatok között, így a válsággal lecsökkent forgalmukat ezen a módon szeretnék kicsit életre lehelni. Legutóbbi ilyen "panaszosunk" 300 Ft-ot fizet egy kattintásért, amire mi azt mondtuk, hogy ennyi pénz a világon nincs, úgyhogy dolgozunk ezerrel a honlapján és azon, hogy minél több szóra jöjjön fel a természetes találatok között.
Soha nem csináltam titkot belőle, hogy nem ajánlom a Google AdWords-öt senkinek. Ez azóta sem változott. Saját praxisunkból mondhatom, hogy mire összepofoztunk úgy egy oldalt, hogy arra szakmai szempontból azt mondhattuk, hogy a Google hirdetés számára tökéletes "érkezési oldal" (mert ennek is megvannak ám az ismérvei, hogy hogyan kell egy ilyet megcsinálni, nem ám arról szól a történet, hogy 200 Ft-ért rávezetjük a népet az "Üdvözöljük honlapunkon!" kezdetű oldalacskánkra...), addigra az oldal saját erejéből is feljött az első 10 hely valamelyikére, így már túl sok értelme nem volt fizetni érte.
De - mint semmire - nem mondjuk azt, hogy nem elég hatékony, addig, amíg mi magunk ki nem próbáltuk. Úgyhogy kipróbáltuk, és azóta is tanulmányozom, kik és mikor mondják azt, hogy számukra a Google fizetett találatok között hirdetni nem éri meg. Mert persze vannak esetek, amikor megéri és ajánlható, de ez számomra a ritka kivételek közé sorolódik.
A helyzet az, hogy sokan élnek abból, hogy Google AdWords hirdetésekre toboroznak hirdetőket. Nincs is ezzel semmi baj, védjék ők a mundér becsületét, hiszen azért az is igaz, hogy kiismerni a rendszert és az ő összes nyomorúságos webergonómiai hibáján átvergődni nem semmi, azt meg is kell fizetni, ha valaki saját maga nem vállalja fel.
A Google maga is promózza különféle tanfolyamait, ahol meg lehet tanulni, hogyan lehet a tökéletességre fejleszteni a hirdetésfeladást. Bevallom, nem végeztem ilyen okítást, nem tervezem, hogy elvégzem, és nem akarok Google szakértő se lenni.
De egészen logikus és hosszú gondolkodási folyamat után - köszönhetően egyébként egyetemi marketing tanulmányaimnak - rájöttem, hogy hol emelkedik az eb sírhantja!
Tanultunk mi az egyetemen fogyasztói magatartás című tantárgyból egy olyat, hogy AIDA. A rövidítésnek semmi köze az operához, a betűk 4 szó angol kezdőbetűjéből állnak össze:
- Attention - figyelem felkeltése
- Interest - érdeklődés
- Desire - vágy
- Action - akció, tényleges tevékenykedés
A modell annak leírására szolgál, hogy hogyan megy végig a fogyasztó azon a folyamaton, amikor is felhívjuk a figyelmét valamire, kiváltjuk az érdeklődést (kutakodik, információt keres), vágyakozni kezd a termék iránt, végül elmegy a boltba és megveszi. A modell természetesen tovább cizellálható, lehet agyonbonyolítani is, vagy épp alkalmassá tenni arra, hogy a vásárlási folyamatos a netes eladás viszonylatában írja le.
Hogy kavarom bele AIDÁ-t a Google AdWords-be?
Hát úgy, hogy abszolút nem mindegy, hogy a fogyasztó (legyen az magánszemély vagy cég) ennek a bizonyos folyamatnak melyik pontján fordul a Google-hoz és az AdWords-höz.
Vegyünk egy személyes példát! Beírom azt a szót a Google-ba, hogy "vakond". Jelen helyzetben két eset lehetséges:
- Információt akarok szerezni, ugyanis a kertben formás kis vakondtúrások alakítják a tájat, és roppant mód érdekel, hogy a vakond meg fogja-e enni a cserebogárpajorokat, akik viszont évek óta szétzabálják a málnatövek gyökerét, megfosztva minket ezáltal a málnaszörptől és hasonló jóságoktól.
- Vásárolni szeretnék, mégpedig éppen valamiféle Kisvakond jellegű terméket, hiszen közeleg a karácsony.
Ha valaki a "vakond" szóra hirdet, akkor mindkét helyzetben megjelenik a hirdetés a találati lista előtt, de az egyik nyilvánvalóan félre fog menni, hiszen nem leszek a számára vevő. (Abból most ne induljunk ki, hogy ha én kisvakond figurát akarok, akkor nem fogok rákattintani a "Vakondűzőfű mag raktárról azonnal!" hirdetésre, mert tudjuk, hogy a keresgélő bizony rákattint, pláne ha még azzal sincs tisztában, hogy mi a különbség a fizetett és a nem fizetett találatok megjelenítése között.)
Mi a megoldás?
Nincs megoldás. A Google ugyan azt javasolja, hogy szűrd ki azokat a kulcsszavakat és kulcsszó kombinációkat, amikből neked biztosan nem jön majd üzleted, de ehhez nem árt, ha rendelkezel még egy webstatisztikai rendszerrel, akik pontosan le is írják, milyen szavakra jöttek az oldaladra a látogatók... A Google ugyanis elhallgat egy-két kombinációt...
Azért nincs megoldás, mert nem tudhatjuk, mi van a fejében annak az embernek, aki beírta a "vakond" szót a keresőbe!!! Nem tudhatjuk, mennyire van ő elszánva valamire, amitől egy Google találat nem fogja eltántorítani, bár vadul rákattint egy ellenkező üzenetet tartalmazó hirdetésre. Ha én Kisvakondot akarok venni, attól még lehet, hogy megnézem, mennyibe kerül a vakondűzőfű, de vevő sosem lesz belőlem.
Úgy gondolom, a Google AdWords-öt tipikusan a nálunk jóval gazdagabb és teljesen más vállalkozói szemléletű országoknak találták ki, és a mi körülményeink között a vállalkozások többségének inkább csalódást okoz, mint elégedettséget. Mert hiszen ők hirdettek, látták, hogy a nép milyen nagyon sokszor kattintott, mégse lett belőle annyi bevételük, amennyit reméltek. Azt ugyanis nem tudták befolyásolni, hogy hirdetésükre csak az AIDA negyedik pontján tanyázó ember kattintson, a korábbi fázisokban lévők ne.
[Az, hogy a mi konkrét esetünk mi volt a Google hirdetéssel és annak sikertelenségével, az egy készülő e-book témája lesz, amelynek munkacíme: "Hogyan zakózott a sikermarketing.hu és hogyan mászott ki belőle?" Előrendelést felveszünk, konkurenseinknek 15% engedmény!]
Így tehát hajrá, hajrá, előre a keresőoptimalizált honlapért, el tetszenek minket érni az info kukac sikermarketing.hu -n, vagy lehet velünk haverkodni a Fészbúkon und so weiter... (Jók vagyunk, aranyosak, nem szoktunk eltűnős webmestert játszani, és még minden szépet ide lehet képzelni, amit reklámszövegként szokás írni. Csókolom.)