Nem árulok el vele újdonságot, hogy most erősen dívik ez az "ingyen adunk valamit" című történet, amit az onlájn gazdagságot hirdetők a biznisz egyik alapkövének aposztrofálnak. Írtam már erről egy korábbi posztomban, most egy másik aspektusát szeretném felvillantani, amit Társkereső Tanácsadó egyik kommentje adott ötletként.
Számomra az "ingyen" az azt jelenti, hogy tényleg ingyen. Vagyis nem akarják megvásárolni vele a spam-mentes nyugalmamat, és nem lesz majd ez a "Pelikán elvtárs, egyszer kérni fogunk magától valamit" mutatvány, amikor is eladnak, mint Kunta Kintét, és az eddigi egy adatbázis helyett máris 3-ban van benne a mailcímem. Mint tudjuk, minden hatás megtalálja az ellenhatását, addig, amíg ingyenesen lehet akár csak 3 óráig élő mailcímeket regisztrálni, van kiút a rengetegből.
Nézzük tehát azt, ami valóban ingyenes. Saját tapasztalatból beszélek, és egy kis történettel szeretném megvilágítani, miért kell ezzel óvatosan bánni. Csináltunk egy időben ingyenes honlapelemzést és honlapfejlesztési tanácsadást, természetesen azzal a hátsó szándékkal, hogy ebből majd megrendelésünk lesz. A következő elrémisztő esetek fordultak elő:
- Az illető, aki bejelentkezett tanácsadásra, a találkozó reggelén telefonált, hogy vidékre kellett utaznia, kikapcsolták a gázórát és most várja a szerelőket stb., de majd telefonál. SOHA TÖBBÉ nem telefonáltak. De addigra már arra a napra nem lehetett másik találkozót szervezni, minden borult, esetenként egy fizetős munka megbeszélése lett későbbre egyeztetve linkóciék miatt.
- Volt olyan, aki eljött, hosszú jegyzetekkel készült fel, és amikor 1, 2 majd 3 óra után szerettük volna lezárni a tanácsadást, bekönyörögte, hogy "jaj, még csak azt az egyet szeretném megkérdezni, hogy...". És mikor mindenben ki lett okosítva, el lett neki magyarázva, hogy a honlapját ebben a formában megcsinálni öngyilkosság, akkor végül barátságosan közölte, de neki így tetszik, és ezért ilyen lesz (persze más csinálta, egy olyan, aki minden mondatával ködösített és hazudott a megrendelőnek). [Őt nemsokára fel fogom hívni, hogy hogy ityeg a fityeg, van-e megrendelője a honlapjáról...]
- A kedvencünk az volt, aki több honlapjáról is elemzést készíttetett, részletesen mindent elmagyaráztatott magának. Még árajánlatot is kért, sőt, az egyik ismerőse számára is kért árajánlatot. Aztán elkezdett bütyköltetni valamit a honlapján, mondván, hogy a programozó srác olyan ügyes... A bütykölés eredményét újra elemeztette, majd szépen megköszönte, és balra el. 2 hét múlva kiállt emberek elé webmarketinget tanítani. 2 hónap múlva egy másik ismerősével beindított egy weboldalt, amin honlapkészítést kínált szakértői minőségben, és megkért, hogy ugyan már, ha futná rá az időnkből, elemezzük már le azt a honlapot is. Annak a honlapnak a beállított kulcsszavai között volt egy olyan kifejezés, amely egyértelmű támadás volt a mi vállalkozásunk ellen. Természetesen szabad a pálya, virágozzék minden virág, de itt azért már eldurrant az agyam: bocs, bezárt a bazár.
Ma már nincs "ingyenes szolgáltatás" a palettán. Van ingyenes honlapunk, ahová boldog-boldogtalan felmehet, olvasgathat, még akár a szakdolgozatát is copy-paste-elheti. Egy valamit nem tehet: hivatkozás nélkül nem pakolhatja fel a weboldalára a tartalmát, mert azért bünti jár, mint az "enyvesegerű" Fodor Krisztina golfbajnoknőnek ominózus nőnapi blogbejegyzésem szó szerinti átmásolásáért.
Amit mi marketing tanácsként adhatunk az ingyenességről:
- Ami ingyen van, annak az emberek szemében nincs értéke. A többség soha nem fogja felmérni, hogy az egyik szolgáltatótól nagyságrendekkel több értéket kap ingyen, mint a másiktól.
- Az ingyenesség épp ezért egy nagy csapda az eladó számára. Azt hiszi, hogy ez egy jó csalogató eszköz, pedig valójában nem az. Pláne nem a kisvállalkozók számára, akiknek nincs még 3 jól működő fejőstehén üzletáguk, ami finanszírozni tudja ezt az ingyenességet.
- Sokan nem látják át, hogy az ingyenességet kínáló webguruk valójában már magából a mailcímből is pénzt csinálnak maguknak, tehát az illető természetben fizet az ingyenes cuccért.
- Az ingyenességet és jóhiszeműséget (mondhatnánk naívságot is) a gerinctelen emberek igen nagy mélységéig kihasználják, amivel semmi mást nem teszünk, mint kineveljük a konkurenciánkat.
Vagyis ha valaki szolgáltató, háromszor gondolja meg, mit, mikor és meddig ad ingyen...