Marketing Izék avatar

Marketing Izék

Marketing vélemények, kérdések, felvetések. Webmarketing és kreatív marketing ötletek.

A reklám helye

<script async src="//pagead2.googlesyndication.com/pagead/js/adsbygoogle.js"></script>
<!-- IZÉK blogok -->
<ins class="adsbygoogle"
     style="display:inline-block;width:300px;height:600px"
     data-ad-client="ca-pub-2476832276933749"
     data-ad-slot="1455293316"></ins>
<script>
(adsbygoogle = window.adsbygoogle || []).push({});
</script>

Itt tarthatsz jópofinak minket

Friss topikok

Amire büszkék vagyunk

"A zseniális ötletek attól zseniálisak, hogy végigviszik őket." (PikPok)

2008.11.21. 08:40 PikPok

Fenti bölcsességemet a minap írtam meg egy nagyon kedves barátomnak, aki egy társszakmában tevékenykedik. Az apropó pedig az volt, hogy pár évvel ezelőtt terveztünk valamit, ami félkész állapotában abbamaradt, majd valamikor mostanság eljutott hozzá a hír, hogy valaki más megcsinálta, kivitelezte, pénzt keres rajta. Most úgy hívta fel rá a figyelmemet, hogy átküldött egy mailt, azzal a megjegyzéssel, hogy "hát igen, a mi zseniális ötletünk, amin megint más keres".  Erre írtam én vissza a fenti bölcsességet.

Sokat gondolkoztam rajta, hogy mitől van az, hogy viszonylag sok kisvállalkozó belecsusszan ebbe a hibába, és a végén azt veszik észre, hogy hipszasza-hopszasza, ők alig tudnak megélni, miközben semmivel sem butábbak, mint azok, akik végül megcsinálják az ötletet - és itt most NEM arra gondolok, hogy az a másik lenyúlja az ötletet, hanem egyszerűen arról, hogy neki is eszébe jutott ugyanaz, vagy valami hasonló. Szerintem a következők vannak:

Prioritások és időzítési terv

Tudom, gusztustalanul hangzik, olyan nagyon-multis-baromság, de néha tényleg nem árt megtanulni valamit a multiktól. Utolsó multis gályámon annyira túl voltam terhelve, hogy ha nem tudtam volna megszervezni a saját munkámat, fontossági sorrendbe rakni a teendőket, és tartani a saját magam által kitűzött határidőket, még ma is ott ülnék az első negyedéves prezentáció fölött. (A Ben Hur-ban hangzik el a klasszikus mondat, amikor Ben Hur majdnem meghal a gályán a kimerültségtől, de aztán mégsem, mert engedik pihenni. "We keep you alive to serve this ship", vagyis "Életben tartunk, hogy szolgálhasd ezt a hajót". Hát így volt ez ott is...)

A kisvállalkozónak nincs főnöke, semmilyen külső kényszerítő körülménye, így könnyen megteheti azt, hogy halogat, vagy mindig mindent fontosabbnak vél, mint egy-egy új ötlet kidolgozását.

Nem a kicsi felől mennek a nagy felé

A másik hiba az, amikor valaki kitalál valamit, és egyből egy hatalmas dolgot képzel el, agyonbonyolítva és megdrágítva egy olyan ötletet, amiről még azt se tudja, hogy életképes-e vagy sem. Hab a tortán, amikor az ötlete mellé egy olyan reklámkampányt képzel el, amit HATÉKONYAN soha nem fog tudni megfinanszírozni.

Sose fogom elfelejteni azt az egykori ügyfelünket, aki elindított egy grandiózus weboldalt, és azért jött, hogy mondjak neki valamit, hogyan tudná bevezetni a köztudatba. Először is az orrom alá tolt egy titoktartási szerződést, ami milliós kártérítéssel fenyegetett, ha el merem árulni a TITKOT. Mondtam neki, hogy alsó hangon is csak 5 számjegyű díjazásról beszélünk, erre én nem vállalok milliós kártérítést. Másrészről viszont ha a marketingesben nem bízik, akkor inkább nem is akarom tudni, mi az a tutiság. Erre szerződés nélkül elárulta.:))) Semmi extra nem volt benne, csak a grandiózus terveket akarta nemzetközivé tenni. Gondolta ő, hogy esetleg lehetne hoszteszeket beöltöztetni betűknek és nagy csomópontokban kóvályoghatnának, hogy népszerűsítsék a weboldal címét. Hát mondom, ez oké, de mi van, ha összekeverednek?:)))) A lényeg az, hogy átbeszéltünk bizonyos dolgokat, kapott egy jópár ötletet, aztán nem hallottam róla. A minap néztem rá a weboldalára, és egy egy oldalasra aszott kis izé, néhány funkciógombbal, amik már nem vezetnek sehová, és a vállalkozás egyébként másik üzletágának reklámja virít az oldalon.

Szóval a lényeg az, hogy sokan nem képesek kicsiből indulni, azt jól kidolgozni, és haladni a nagyobb felé. És amikor rájönnek, hogy a nagy túl nagy, akkor ott meg is áll a történet.

A felek motivációja nem egyforma

Viszonylag ritka az olyan kisvállalkozás, aki házon belül tud mindent megoldani. Vagyis egy-egy zseniális ötlethez több szakember is szükséges. Amint az egyiknek nem lesz annyira fontos egy bizonyos dolgot kivitelezni, máris bebukik a történet.

Az előregondolkodás hiánya

Akár hiszi a kedves Blogolvasó, akár nem, mi már azon gondolkozunk, hogy mit fogunk csinálni 1 év múlva (persze azon túl, hogy vélhetőleg külön számítógépet veszünk a gyereknek, hogy azon gyakoroljon egy kis Drupalt, vagy bármilyen más CMS-t, aminek "gyerekjáték" a telepítése...). Még 10 perce sem volt, hogy egy amerikai SEO hírlevelet lefordítottam az uramnak, hogy mi várható a Gúgli háza táján, és ez hogyan fogja befolyásolni a saját és az ügyfeleink webmarketingjét. Gondolkodunk új tevékenységeken, új irányokon, új üzletágakon. Ja, és NEM azért, mert most valami gondot éreznénk - bár így a válság elején még akár ez is lehetne. VOLT, hogy éreztük a gondot - akkor szinte másról sem beszéltünk, csak a kiútról.

Persze ha nem ég a ház, a zseniális ötlet kivitelezése sem tűnik annyira fontosnak. A marketingben azonban olyan nincs, hogy várhatunk, halogathatunk - mert más biztosan meg fogja csinálni.

A kipróbálás

Mindenki szeret tutira menni. Ez azonban ellentmond egy marketing törvényszerűségnek, miszerint a termékfejlesztések igen nagy százaléka bukás. Néhány ötlet nagyon bejön, a többi viszont szépen csendben elhalálozik. Vannak rá módszerek, hogy az ember kitalálja, sikeres lesz-e egy-egy üzleti lépés, de ez vonuljon be csak úgy a marketing nagykönyvébe, hogy ez a PikPok Titok.:)))

 

Azt gondolom, hogy most, így a válság elején különösen fontos lenne, hogy a zseniális ötleteket mindenki kivitelezze. Induljon kicsiből, próbálkozzon, tekintse a legfontosabbnak a kivitelezést, mert mást nem tud tenni. Esetleg leül, és csendben várja a csődöt.

16 komment

Címkék: marketing ötlet üzleti kivitelezés

A bejegyzés trackback címe:

https://marketingizek.blog.hu/api/trackback/id/tr6778341

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Pajala · http://vasarolaszulo.blog.hu/ 2008.11.21. 14:02:31

igaz. minden. de azért erről a "PikPok Titok"-ról mesélhetnél bővebben is:)))

PikPok · http://www.sikermarketing.hu 2008.11.21. 15:45:44

Pajala: van az a pénz, amiért mesélek!:)))

Pajala · http://vasarolaszulo.blog.hu/ 2008.11.21. 16:30:05

hehehe:) oké, akkor gyűjtögetek:))

PikPok · http://www.sikermarketing.hu 2008.11.21. 18:01:04

Na akkor most felajzlak (de szép szó!)... Képzeld el, mikor az urammal lassan 2 éve elemeztük, hogy milyen biznisz, hogy és merre, akkor ő még egy másik dolgot csinált ezerrel. Napokig ültünk, beszéltünk, én pedig azt mondtam neki, hogy az az üzlet, amiben ő vadul benne van, nem húzza tovább, mint dec. 31. Január 15-én bejelentették a tulajdonosok, hogy annyi, meg egy Bambi. 2 hetet tévedtem. És hát nem ez volt az első eset.:)) Most pl. valakinek megjósoltam, hogy egy családtagja mikor fog felbukkanni nála kölcsönkérni (hitelválság, ez, az). Várom az eredményt.:)))

Max Logan · http://max-logan.hu 2008.11.22. 17:10:53

Prioritások, tervezés: Ami a tervezést illeti, ez nálam áthatja az egész életemet (ez egyrészt adódik a csillagjegyemből, másrészt felismertem, hogy ha van ütemterv, vagy egy adott dologra több alternatív tervem, akkor amint változnak a körülmények azonnal tudok lépni). A prioritások mostanában kezdem komolyan venni. Arra már rájöttem, hogy nem lehet mindent egyszerre. Azt meg én hangoztatom sokszor, hogy ne akarjunk minden azonnal. Amint elkezdtem prioritást adni a dolgoknak, meglehetősen letisztult a kép és látom adott szituációban az alagút végét.

Azt próbálom én is mindig megértetni a megrendelőkkel, hogy ne akarjanak egyből mindent. Kell egy középtávú ütemterve a project-re és akkor lehet szép és jól dolgozni. Nem utolsó, hogy így folyamatos a fejlődés, fejlesztés. Azért annak is van létjogosultsága, hogy egyből a nagyot akarjuk. Nekem pl. van egy project tervem, ami úgy gondolom nagyon jó. Kipróbált és működőképes üzleti modellen alapul, és egy olyan új dolgot vezetne be, ami még nincsen magyarországon. Mivel elég ütős lehet a dolog nem kezdem el kicsiben, mert akkor nem üt akkorát. Inkább várok fél évet, kidolgozom a részleteket, gyűjtök magam köré társakat és akkor, amikor összeállt a kép, akkor lesz publikus a dolog.

És itt jön az érdekeltségi kérdéskör. Pontosan ez az, amiért nem vágok bele hirtelen ötlettől vezérelve az előbb említett project-be. Ha én vinném, más pedig nem, vagy most éppen fáj a kislábujja, akkor nem éri meg. Inkább keresek olyan embert, akinél biztosan tudom, hogy ugyanolyan szinten érdekelt legyen a dologban mint én.

Ami pedig a kipróbálást illeti, magam is elgondolkodtam, hogy jó lenne mindig biztosra menni. Viszont van ugye az a mondás, hogy kockázat nélkül nincsen siker, így van muszáj kockáztatni. Már csak azért is, mert az esetek 90-95%-ában azért nem lesz semmi a dolgokból, mert az emberek nem mernek. Nem mernek kilépni a megszokott életükből, nem mernek belevágni olyanba, amiben elbukhatnak, vagy csak időben később érik meg a dolog. Azaz, mindenki biztosra akar menni, ezért tartunk ott ahol. És itt már túlmutatok ezzel a gondolatmenettel a munkán ...

PikPok · http://www.sikermarketing.hu 2008.11.22. 20:48:40

Max Logan: érdekes, amit a kockázatkerülésről felvetettél. Én pl. nem mondanám magam egy kockázatkereső típusnak (egyszerűen szólva én csak Fosó Malvinnak hívom magam bizonyos dolgokban és helyzetekben), de a fenti - egyébként elég konkrét - zseniális ötlet még csak nem is járt volna pl. pénzügyi kockázattal. Épp ez benne a szomorú, hogy sokszor NEM anyagi okok játszanak közre abban, hogy egy zseniális ötlet nem valósul meg.

Talán még egy valamit hagytam ki a fentiekből:
szorgalom.
Én úgy tapasztalom (és ez nagyon új a multis világ után), hogy aki hangya szorgalommal, tanulva, érdeklődve, nyüzsögve CSINÁLJA a dolgokat, annak elkezd menni a szekér. Mindig örömmel tölt el, amikor magam körül látok ilyen kisvállalkozókat, mert igenis vannak. Na egyik sem városi terepjáróval jár, mert nem ABBAN az üzletben dolgoznak, de látszik rajtuk, hogy mennek a dolgaik. Talán ők több zseniális ötletüket viszik végig, és ebben a szorgalom is segíti őket.

Kriszi · http://tavmunkasno.blog.hu 2008.11.23. 18:31:06

A meg nem valósításnál csak egy dolog a rosszabb: ha az embernek egyáltalán nem is jön olyan ötlet, amit akár csak ő maga is zseniálisnak tartana. Többek között ezért is nem vállalkozom én még mindig...

Max Logan · http://max-logan.hu 2008.11.23. 20:13:38

Kriszti: Nekem annyi öteletem van, hogy sem időm, sem energiám, sem pénzem megvalósítani őket (még). És nem csak a szigorúan vett szakmámon belül jönnek az ötletek, hanem úgy általában.

PikPok · http://www.sikermarketing.hu 2008.11.24. 08:55:01

Max Logan: ja, ha másokról van szó, a zseniális ötleteim száma megtizszereződik!:)))) (Na jó, csak cikizlek.:))))
De ha felveszitek Kriszivel a kapcsolatot privátban, adhatsz neki ötletet.:)))

Max Logan · http://max-logan.hu 2008.11.24. 18:04:07

PikPok: Az a baj, hogy azok az öteletek, amibe mást is be tudnék per pillanat vonni, vagy milliós alaptőkét és pár jó szakembert (akik a vállalkozásban mint alkalmazottak dolgoznának) igényelnének, vagy még csak az ötlet van meg és sokat kell azon dolgozni, hogy más be tudjon szállni. Aztán vannak olyanok, amiket szépen fokozatosan kell építeni, vagy olyan, ami csak lokálisan nálunk értelmezhető (már ahol lakom).

Viszont mivel látom Kriszi távmunkával kapcsolatban blogol, vele majdan mindenképpen felveszem a kapcsolatot, mert vannak a távmunkával kapcsolatban terveim.

Max Logan · http://max-logan.hu 2008.11.24. 18:06:27

Azt kifelejtettem, hogy az ötletek egy része nonprofit és adott esetben ezekkel van a legtöbb meló és évek kellenek majd mire elérem velük kapcsolatban, amit szeretnék.

PikPok · http://www.sikermarketing.hu 2008.11.24. 20:23:40

Max Logan: akkor te se fogsz városi terepjáróval parkolni a biliárdszalon előtt...
(Háttér-info: a közelben van egy ilyen szalon. Napközben jönnek-mennek az izmos fiatalemberek városi terepjárókkal, mi meg bambulunk. Ilyenkor egy ismerős úriszabó barátunk vigyorogva szokta megjegyezni, hogy "Ezek se 600 Ft-os nadrágfelhajtásból élnek.")

Max Logan · http://max-logan.hu 2008.11.24. 23:40:20

PikPok: Az igazság az, hogy a pénz engem nem érdekel. Vagyis szeretném ha egy-két éven belül jelentős jövedelem folyna be a majdani vállalkozásaimból. Viszont ebből a pénzből nem Q7-es Audit fogok venni, pedig nagyon tetszik az az autó. A pénzt a többi ötletem kivitelezésére és a nonprofit tervek finanszírozására fogom költeni.

Persze megteremtek egy olyan egzisztenciát, ami megfelel nekem és a majdani családomnak, de ennek nem kell részét képeznie a Q7-es Audinak (főként, mert nincsen rá szükségem). A pénz nem érték, hanem eszköz. Ezt felejtik el sokan ...

PikPok · http://www.sikermarketing.hu 2008.11.25. 07:37:59

Max Logan: való igaz, a pénz csak egy eszköz, és valójában még cél sem lehet. Tudod, "mindennapi kenyerünket add meg nekünk ma".
Ez a hitelválság is arról szól, hogy akik Mammont imádják, azok most kicsit elgondolkodhatnak. Vagy nem?

Kriszi · http://tavmunkasno.blog.hu 2008.11.25. 08:31:27

Max Logan,

akkor majd várom :) Jelenleg egyébként közalkalmazottként húzom az igát (ha érdekel, magánban beszámolok bővebben), és mivel ezt alapvetően jelenléti munkával kell csinálni (praktikusan jó részét nem kellene, de a rendszer tehetetlensége miatt muszáj), a távmunkás létemet kicsit háttérbe szorítja a dolog. Ezért frissítek ritkán a blogon, de a hosszú távú terveim között mindenképpen szerepel a téma. Amit most csinálok, szintén erre visz.

Ja, nonprofit, arról vannak ismereteim :)

PikPok, látod, ez (is) közösségépítés - összejövünk ötletelni meg kapcsolatokat felvenni itt neked a blogon :)

PikPok · http://www.sikermarketing.hu 2008.11.25. 09:58:34

Kriszi: örülök neki, jutalékot mindenből kérek!:)) (Még semmiből se kaptam, de erősen várom.) Esetleg babacuccokban le lehet róni. Kizárólag használható és praktikus dolgokat fogadunk! Énkicsipónim nem kell!!!
Vissza a lap tetejére
süti beállítások módosítása