Fenti bölcsességemet a minap írtam meg egy nagyon kedves barátomnak, aki egy társszakmában tevékenykedik. Az apropó pedig az volt, hogy pár évvel ezelőtt terveztünk valamit, ami félkész állapotában abbamaradt, majd valamikor mostanság eljutott hozzá a hír, hogy valaki más megcsinálta, kivitelezte, pénzt keres rajta. Most úgy hívta fel rá a figyelmemet, hogy átküldött egy mailt, azzal a megjegyzéssel, hogy "hát igen, a mi zseniális ötletünk, amin megint más keres". Erre írtam én vissza a fenti bölcsességet.
Sokat gondolkoztam rajta, hogy mitől van az, hogy viszonylag sok kisvállalkozó belecsusszan ebbe a hibába, és a végén azt veszik észre, hogy hipszasza-hopszasza, ők alig tudnak megélni, miközben semmivel sem butábbak, mint azok, akik végül megcsinálják az ötletet - és itt most NEM arra gondolok, hogy az a másik lenyúlja az ötletet, hanem egyszerűen arról, hogy neki is eszébe jutott ugyanaz, vagy valami hasonló. Szerintem a következők vannak:
Prioritások és időzítési terv
Tudom, gusztustalanul hangzik, olyan nagyon-multis-baromság, de néha tényleg nem árt megtanulni valamit a multiktól. Utolsó multis gályámon annyira túl voltam terhelve, hogy ha nem tudtam volna megszervezni a saját munkámat, fontossági sorrendbe rakni a teendőket, és tartani a saját magam által kitűzött határidőket, még ma is ott ülnék az első negyedéves prezentáció fölött. (A Ben Hur-ban hangzik el a klasszikus mondat, amikor Ben Hur majdnem meghal a gályán a kimerültségtől, de aztán mégsem, mert engedik pihenni. "We keep you alive to serve this ship", vagyis "Életben tartunk, hogy szolgálhasd ezt a hajót". Hát így volt ez ott is...)
A kisvállalkozónak nincs főnöke, semmilyen külső kényszerítő körülménye, így könnyen megteheti azt, hogy halogat, vagy mindig mindent fontosabbnak vél, mint egy-egy új ötlet kidolgozását.
Nem a kicsi felől mennek a nagy felé
A másik hiba az, amikor valaki kitalál valamit, és egyből egy hatalmas dolgot képzel el, agyonbonyolítva és megdrágítva egy olyan ötletet, amiről még azt se tudja, hogy életképes-e vagy sem. Hab a tortán, amikor az ötlete mellé egy olyan reklámkampányt képzel el, amit HATÉKONYAN soha nem fog tudni megfinanszírozni.
Sose fogom elfelejteni azt az egykori ügyfelünket, aki elindított egy grandiózus weboldalt, és azért jött, hogy mondjak neki valamit, hogyan tudná bevezetni a köztudatba. Először is az orrom alá tolt egy titoktartási szerződést, ami milliós kártérítéssel fenyegetett, ha el merem árulni a TITKOT. Mondtam neki, hogy alsó hangon is csak 5 számjegyű díjazásról beszélünk, erre én nem vállalok milliós kártérítést. Másrészről viszont ha a marketingesben nem bízik, akkor inkább nem is akarom tudni, mi az a tutiság. Erre szerződés nélkül elárulta.:))) Semmi extra nem volt benne, csak a grandiózus terveket akarta nemzetközivé tenni. Gondolta ő, hogy esetleg lehetne hoszteszeket beöltöztetni betűknek és nagy csomópontokban kóvályoghatnának, hogy népszerűsítsék a weboldal címét. Hát mondom, ez oké, de mi van, ha összekeverednek?:)))) A lényeg az, hogy átbeszéltünk bizonyos dolgokat, kapott egy jópár ötletet, aztán nem hallottam róla. A minap néztem rá a weboldalára, és egy egy oldalasra aszott kis izé, néhány funkciógombbal, amik már nem vezetnek sehová, és a vállalkozás egyébként másik üzletágának reklámja virít az oldalon.
Szóval a lényeg az, hogy sokan nem képesek kicsiből indulni, azt jól kidolgozni, és haladni a nagyobb felé. És amikor rájönnek, hogy a nagy túl nagy, akkor ott meg is áll a történet.
A felek motivációja nem egyforma
Viszonylag ritka az olyan kisvállalkozás, aki házon belül tud mindent megoldani. Vagyis egy-egy zseniális ötlethez több szakember is szükséges. Amint az egyiknek nem lesz annyira fontos egy bizonyos dolgot kivitelezni, máris bebukik a történet.
Az előregondolkodás hiánya
Akár hiszi a kedves Blogolvasó, akár nem, mi már azon gondolkozunk, hogy mit fogunk csinálni 1 év múlva (persze azon túl, hogy vélhetőleg külön számítógépet veszünk a gyereknek, hogy azon gyakoroljon egy kis Drupalt, vagy bármilyen más CMS-t, aminek "gyerekjáték" a telepítése...). Még 10 perce sem volt, hogy egy amerikai SEO hírlevelet lefordítottam az uramnak, hogy mi várható a Gúgli háza táján, és ez hogyan fogja befolyásolni a saját és az ügyfeleink webmarketingjét. Gondolkodunk új tevékenységeken, új irányokon, új üzletágakon. Ja, és NEM azért, mert most valami gondot éreznénk - bár így a válság elején még akár ez is lehetne. VOLT, hogy éreztük a gondot - akkor szinte másról sem beszéltünk, csak a kiútról.
Persze ha nem ég a ház, a zseniális ötlet kivitelezése sem tűnik annyira fontosnak. A marketingben azonban olyan nincs, hogy várhatunk, halogathatunk - mert más biztosan meg fogja csinálni.
A kipróbálás
Mindenki szeret tutira menni. Ez azonban ellentmond egy marketing törvényszerűségnek, miszerint a termékfejlesztések igen nagy százaléka bukás. Néhány ötlet nagyon bejön, a többi viszont szépen csendben elhalálozik. Vannak rá módszerek, hogy az ember kitalálja, sikeres lesz-e egy-egy üzleti lépés, de ez vonuljon be csak úgy a marketing nagykönyvébe, hogy ez a PikPok Titok.:)))
Azt gondolom, hogy most, így a válság elején különösen fontos lenne, hogy a zseniális ötleteket mindenki kivitelezze. Induljon kicsiből, próbálkozzon, tekintse a legfontosabbnak a kivitelezést, mert mást nem tud tenni. Esetleg leül, és csendben várja a csődöt.