Marketing Izék avatar

Marketing Izék

Marketing vélemények, kérdések, felvetések. Webmarketing és kreatív marketing ötletek.

A reklám helye

<script async src="//pagead2.googlesyndication.com/pagead/js/adsbygoogle.js"></script>
<!-- IZÉK blogok -->
<ins class="adsbygoogle"
     style="display:inline-block;width:300px;height:600px"
     data-ad-client="ca-pub-2476832276933749"
     data-ad-slot="1455293316"></ins>
<script>
(adsbygoogle = window.adsbygoogle || []).push({});
</script>

Itt tarthatsz jópofinak minket

Friss topikok

Amire büszkék vagyunk

Piackutatás dióhéjban - a kvantitatív és kvalitatív piackutatás

2009.05.01. 10:17 PikPok

Egy blogbejegyzés keretei közé beszorítani azt, amit az egyetemen 2 félévig tanultunk marketing szakirányon, elég bátor vállalkozás, de igyekszem összeszedni magam.:)))

A piackutatás célja, hogy a vállalkozó felmérje, lenne-e kereslet a portékára, mit gondolnak róla a fogyasztói, illetve információkat szerezzen a piacról, hogyan működik, az egyes versenytársaknak milyen a súlya, stb.

Módszertani szempontból kétféle piackutatást különböztetünk meg:

  1. kvantitatív - vagyis amelynek eredménye egy számkupac lesz
  2. kvalitatív - ahol az eredmény egy kisebb fajta esszé lesz, vélemények, érzések leírásával

Ha nem tudom, hogy egy termékemet hogyan fogadná a piac, vagy a márkámról hogyan vélekednek, célszerű először kvalitatív módszerekkel felmérni, hogy mi is a helyzet. Az egyik legérdekesebb kvalitatív módszer a fókuszcsoport interjú, amikor a termék által célbavett fogyasztók közül telefonkönyvi módszerrel hívnak meg 8-10 embert beszélgetni. A csoportnak bedobják a témát, és egy moderátor viszi végig azokat a témákat, részterületeket, amikre a megbízó cég választ szeretne kapni. A megbízó képviselője a beszélgetést detektív üveg mögül nézi (és közben szép lassan megeszi az összes szendvicset - én ezt csináltam, mikor piackutatási előadó voltam:)))), és ha szeretné, hogy egy-egy témát jobban körüljárjanak, akkor beküld egy cetlin egy üzenetet a moderátornak. Rém érdekes dolog az úgynevezett csoportdinamika, vagyis amikor egy nagypofájú csoporttag ledumálja a többieket. Ezért kell hozzáértő moderátor, aki ezt tudja kezelni, és nem úgy, ahogy én tenném, vagyis nem egy esernyőnyéllel veri fejbe a nagypofájút. Az is nagyon érdekes, hogy vegyes csoportokat nem szabad csinálni, ugyanis a férfiak és a nők egyből elkezdenek máshogy viselkedni, ha ellenkező nemű is van a csoportban.

Miután van már fogalmunk, hogy mit gondolnak az emberek, össze lehet állítani a kvantitatív piackutatási tervet, ami leggyakrabban kérdőíves felmérést takar. A lekérdezés módszertanilag először a próbakérdezéssel zajlik, amikor 10-15 embertől kérdezik le a kérdőívet. Általában itt derül ki, hogy mi az, ami nem érthető, nem logikus. A kérdőívszerkesztésnek komoly alapelvei vannak, amelyek közül talán a legfontosabb, hogy ellenőrző kérdéseket kell beiktatni. Miért van erre szükség?

Minden piackutatás esetében az emberek az (általuk feltételezett) elvárások szerint adnak választ.

Ha például megkérdezik tőlük, hogy milyen gyakran takarítanak, akkor bemondják, hogy hetente, naponta stb. De ha a lakásban előforduló szennyeződések makacsságára kérdezünk, hamar kicsúszhat a lábuk alól a talaj, és kiderül, hogy a gáztűzhelyre odaégett olaj bizony már földtörténeti rétegzettségű.

Egy-egy komoly piackutatás költsége - amivel egyébként még mindig lukra lehet futni - több millió forint. A végeredmény pedig még ebben az esetben is (épp a fent említett tény miatt) kérdéses lehet.

Milyen piackutatást végezzen egy kisvállalkozó?

Szerintem nyálazza be a mutatóujját, aztán tartsa fel, és jól figyeljen, merről fúj a szél. Én se teszem máshogy. És ehhez még az úgynevezett piackutatási brief-et sem kell megírni...

6 komment

Címkék: piackutatás piackutatási módszerek kkv piackutatás

A bejegyzés trackback címe:

https://marketingizek.blog.hu/api/trackback/id/tr281094015

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

golfozó 2009.05.01. 17:41:48

A piackutatás az a rész, amit a guruk nagyon el szoktak nagyolni vagy hanyagolni. Pedig saját bőrömön tapasztaltam, hogy nagyon meglepő eredményeket tud hozni. Ha a piackutatást (vagy vmi hasonlót) jól és költséghatékonyan meg tudom oldani, akkor félig nyert ügyem van. Akkor már csak az eredményt kell megérteni...
Más esetben pedig vagy bejátszik a szerencse vagy nem :S

Konrad · http://onlinemarketing.blog.hu 2009.05.03. 10:07:04

Egy online kutatás nincs milliós árban. Egy normális, 500 fős lekérdezés megvan 500-800 ezerből, ami még persze nem kevés.
De ellenörzésre nagyon jók az omnibusz kérdések, azok pedig tényleg olcsón megvehetőek.

PikPok · http://www.sikermarketing.hu 2009.05.03. 12:18:32

Először is a laikus olvasók kedvéért: mi az az omnibusz kutatás. Omnibusz kutatásnak nevezik azt a kutatást, amikor több cég áll össze, hogy finanszírozzanak egy-egy kutatást. Ilyenkor a költség megoszlik, de értelemszerűen egy-egy területre kevesebb kérdésfeltevési lehetőség jut, hiszen a kérdőív hossza nem nyújtható a végtelenségig.

Konrád: alapból egyetértek, a probléma ott lép be, hogy egy online kutatást is lehet NAGYON rosszul megcsinálni. A kisvállalkozó azt hiszi, hogy ha felnyom a Poll-R-re egy szavazást, akkor az ott majd jó lesz neki. Abba bele se gondol, hogy az eredményeket majd úgy lehet értékelni, hogy "a válaszadók X%-a mondta...", de semmiképp sem úgy, hogy a "piac" így vagy úgy reagált. És véleményem szerint itt van az eb sírhantja.
És aztán persze majd jön a duma, hogy statisztika így meg úgy hazudik, holott mindösszesen csak érteni kellene egy picit a piackutatási módszertanhoz és az értelmezéshez.
Azt egyébként nem tudtam, hogy az online kutatás ennyibe kerül, kevesebbre tippeltem.
Szerintem kkv-knak marad a beszélgetés és a megérzés, mint piacfelmérési módszer.

Konrad · http://onlinemarketing.blog.hu 2009.05.04. 23:17:21

@PikPok: utatásról beszéltem, nem mérésről :)
A Poll-R maximum mérés... vagy az se.
Nem olcsó az online se, mert ugye csak a lekérezést spórolod meg, de a panelépítést, elemzést, súlyozást etc. már nem.

Konrad · http://onlinemarketing.blog.hu 2009.05.04. 23:18:06

@Konrad: utatás: kutatás, bocs.
Lekérezést: lekérdezést.
Este van...

PikPok · http://www.sikermarketing.hu 2009.05.05. 08:47:43

Konrad: a kutatás és a mérés közötti különbségtétel már végképp mélyen szakmai, és nagyon őszinte leszek, a sok év alatt már kihullott a memóriámból, hogy mi tanultunk-e ilyet. Talán nem. (Csak azért, mert a marketing sokkal kevésbé hullott ki a memóriámból, mint pl. a mikroökonómia meg Schmalenbach dinamikus mérlegelmélete...:))))

Egyébként gondolod, hogy a nagy cégek tudják, hogyan vezényeljenek végig egy jó online kutatást? Szerintem még a fókuszhoz sem értenek. Volt egy marketing igazgató főnököm a festői szépségű Venezuelából, aki azt mondta, tegyünk még több embert egy-egy fókuszcsoportba, hogy reprezentatív legyen az eredmény. Hát mondjom, ja, szervezzük mindjárt a Hősök terén, akkor aztán végképp reprezentatív lesz...
Vissza a lap tetejére
süti beállítások módosítása