Sokszor előadódik a kérdés, legyen szó akár marketing tanácsadásról, akár keresőoptimalizálásról, hogy lehetne-e olyat csinálni, hogy sikerdíjban állapodunk meg. A válaszunk elég egyszerű: nem lehet.
Miért nem lehet?
Bontsuk ketté a témát: a tanácsadásra és a keresőoptimalizálásra.
A marketing tanácsadás során az elemzés olyan dolgokat tárhat fel,amelyek azt mutatják, hogy az adott üzlet halálra van ítélve. Ezt egyrészt senki sem szereti hallani, másrészt előre nem tudhatom, hogy az illetőnek van-e tőkeereje egy másik üzletág beindításához.
A másik fő probléma pedig az, hogy a marketinges - szinte mindenhol - csak a száját tudja jártatni, de a folyamat végigvitele nem tőle függ. Multis marketingesként minden cégnél átéltem, hogy a bónuszomat a termék piacrészesedésétől tették függővé. Erre pedig a legtöbb esetben annyi befolyásom volt, mintha a júliusi középhőmérséklet mérte volna le a teljesítményemet. Ha nem látom előre a konkurencia akcióit, tőkeerejét, alkupozícióját a kereskedelmi cégeknél, hovatovább nem ülök ott egy-egy értékesítési tárgyaláson megfigyelőként (mert az eladás NEM marketing és fordítva sem!!!), akkor vicces dolog lenne a munkám és a helyzetelemzésem helyességét, a határidőim betartását ehhez mérni.
A fentiekből egyébként az is következik, hogy a jó marketinges ezzel tisztában is van, és nem hiszi azt, hogy ő fújja a passzátszelet. Pontosan ezért ráz a hideg a "kreatívoktól", akiknek a szájából számtalanszor hallottam, hogy "csináltunk egy ütős kampányt jó kreatívval", miközben segéd ibolyájuk nincs arról, hogy az már egy minimum fél éves folyamat utolsó állomása, mert a dolog már onnan indul, hogy becslést kell adni a gyártásnak, hogy mennyit gyártsanak.
Miért nem vállalunk sikerdíjas konstrukciót a keresőoptimalizálásra?
Ilyenkor meg szoktuk kérdezni az ügyfelet, hogy neki mennyit ér egy első hely? Havi, éves vagy 10 éves szinten gondolná? Ennél a pontnál az érdeklődő ügyfél máris visszatáncol, mert akkor neki kéne kimondani, hogy neki egy első hely egymilliót ér vagy 20 fillért, ezt pedig nyilvánvalóan nem is tudja és nem is akarja.
De azért tovább szoktuk mesélni neki a történetet:
- Hogyan tudnánk befolyásolni a Google algoritmusát?
- Szeretné-e, hogy tiltott módszereket alkalmazzunk, amivel ezt meg lehet csinálni, de utána kitiltják a Google-ból a domaint? Vállalja-e a kockázatot?
- Ha a saját oldalunknál nem tudunk előre becsülni, akkor szerinte bármilyen más oldalnál hogy tudnánk? Hazudni persze tudunk, ha azt akarja...
- Szeretné, hogy megvezessük némi kulcsszó-manipulációs technikával? (Pl. kitalálunk egy olyan szóösszetételt, amit senki sem használ, aztán 500-ból ő lesz az első.)
- Mi van akkor, ha felhozzuk az első helyre, de az emberek nem arra keresnek, és így semmit sem fog eladni?
- Mennyit fizet azokért az első helyekért, amiket nem kért, de vannak, és keresnek rájuk?
Persze elmondjuk, hogy becsülni mindig tudunk, de garantálni semmit. És itt aztán tovább nem is akar senki sikerdíjas konstrukciót kérni.