Marketing Izék avatar

Marketing Izék

Marketing vélemények, kérdések, felvetések. Webmarketing és kreatív marketing ötletek.

A reklám helye

<script async src="//pagead2.googlesyndication.com/pagead/js/adsbygoogle.js"></script>
<!-- IZÉK blogok -->
<ins class="adsbygoogle"
     style="display:inline-block;width:300px;height:600px"
     data-ad-client="ca-pub-2476832276933749"
     data-ad-slot="1455293316"></ins>
<script>
(adsbygoogle = window.adsbygoogle || []).push({});
</script>

Itt tarthatsz jópofinak minket

Friss topikok

Amire büszkék vagyunk

Miért nem dolgozunk sikerdíjra? Sikerdíjas keresőoptimalizálás és marketing tanácsadás

2009.08.12. 09:06 PikPok

Sokszor előadódik a kérdés, legyen szó akár marketing tanácsadásról, akár keresőoptimalizálásról, hogy lehetne-e olyat csinálni, hogy sikerdíjban állapodunk meg. A válaszunk elég egyszerű: nem lehet.

Miért nem lehet?

Bontsuk ketté a témát: a tanácsadásra és a keresőoptimalizálásra.

A marketing tanácsadás során az elemzés olyan dolgokat tárhat fel,amelyek azt mutatják, hogy az adott üzlet halálra van ítélve. Ezt egyrészt senki sem szereti hallani, másrészt előre nem tudhatom, hogy az illetőnek van-e tőkeereje egy másik üzletág beindításához.

A másik fő probléma pedig az, hogy a marketinges - szinte mindenhol - csak a száját tudja jártatni, de a folyamat végigvitele nem tőle függ. Multis marketingesként minden cégnél átéltem, hogy a bónuszomat a termék piacrészesedésétől tették függővé. Erre pedig a legtöbb esetben annyi befolyásom volt, mintha a júliusi középhőmérséklet mérte volna le a teljesítményemet. Ha nem látom előre a konkurencia akcióit, tőkeerejét, alkupozícióját a kereskedelmi cégeknél, hovatovább nem ülök ott egy-egy értékesítési tárgyaláson megfigyelőként (mert az eladás NEM marketing és fordítva sem!!!), akkor vicces dolog lenne a munkám és a helyzetelemzésem helyességét, a határidőim betartását ehhez mérni.

A fentiekből egyébként az is következik, hogy a jó marketinges ezzel tisztában is van, és nem hiszi azt, hogy ő fújja a passzátszelet. Pontosan ezért ráz a hideg a "kreatívoktól", akiknek a szájából számtalanszor hallottam, hogy "csináltunk egy ütős kampányt jó kreatívval", miközben segéd ibolyájuk nincs arról, hogy az már egy minimum fél éves folyamat utolsó állomása, mert a dolog már onnan indul, hogy becslést kell adni a gyártásnak, hogy mennyit gyártsanak.

Miért nem vállalunk sikerdíjas konstrukciót a keresőoptimalizálásra?

Ilyenkor meg szoktuk kérdezni az ügyfelet, hogy neki mennyit ér egy első hely? Havi, éves vagy 10 éves szinten gondolná? Ennél a pontnál az érdeklődő ügyfél máris visszatáncol, mert akkor neki kéne kimondani, hogy neki egy első hely egymilliót ér vagy 20 fillért, ezt pedig nyilvánvalóan nem is tudja és nem is akarja.

De azért tovább szoktuk mesélni neki a történetet:

  • Hogyan tudnánk befolyásolni a Google algoritmusát?
  • Szeretné-e, hogy tiltott módszereket alkalmazzunk, amivel ezt meg lehet csinálni, de utána kitiltják a Google-ból a domaint? Vállalja-e a kockázatot?
  • Ha a saját oldalunknál nem tudunk előre becsülni, akkor szerinte bármilyen más oldalnál hogy tudnánk? Hazudni persze tudunk, ha azt akarja...
  • Szeretné, hogy megvezessük némi kulcsszó-manipulációs technikával? (Pl. kitalálunk egy olyan szóösszetételt, amit senki sem használ, aztán 500-ból ő lesz az első.)
  • Mi van akkor, ha felhozzuk az első helyre, de az emberek nem arra keresnek, és így semmit sem fog eladni?
  • Mennyit fizet azokért az első helyekért, amiket nem kért, de vannak, és keresnek rájuk?

Persze elmondjuk, hogy becsülni mindig tudunk, de garantálni semmit. És itt aztán tovább nem is akar senki sikerdíjas konstrukciót kérni.

32 komment

Címkék: google keresőoptimalizálás sikerdíj marketing tanácsadás

A bejegyzés trackback címe:

https://marketingizek.blog.hu/api/trackback/id/tr61276014

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Gombos Zsolt (OMA) · http://www.online-marketing-akademia.hu/ 2009.08.12. 10:30:28

Szia!

A sikerdíj alapja a siker. Na de mi a siker?

A post második felével csak abban az esetben értek egyet ha a siker=találati helyezés a keresőben.

Azonban, ha a siker=eredmény, konverzió, célteljesülés (eladás, feliratkozás, letöltés stb.), akkor lehet sikerdíjra dolgozni.

A legtöbb cégnek, az nem feltétlenül eredmény, hogy a pl. 3. helyen van egy bizonyos kulcsszóra, attól még nem (feltétlenül) lesz több megrendelése. Nem igaz? Ilyen formán az a megrendelőnek nem siker. Legfeljebb a SEO-snak.

Érdekel a véleményed!

PikPok · http://www.sikermarketing.hu 2009.08.12. 11:06:15

Miután mi nem ajánljuk és magunk sem használjuk a feliratkozáshoz kötött letöltést, megrendelést, így ez így alapból kiesik. (Engem eleve a hideg ráz már ettől a kifejezéstől is, hogy "konverzió". Ez ugyanolyan amerikaiból átvett homály, mint a "kihívás". "A látogatóknak meg az apjuk szemit! Nem konvertálnak, hogy a macska rúgja meg, nem konvertálnak!" (saját használatú szállóige))
A poszt tehát a helyezési sikerdíjról íródott.

Amennyiben az eladást néznék, ott az ügyfélnek kéne megmondania, hogy pontosan mennyit adott el. Ez csak akkor lehetséges, ha csakis és kizárólag webáruházas értékesítés van. Mert ugye előfordulhat az is, hogy valaki tájékozódik a neten, majd bemegy a boltba, és vásárol. Egyébként tételezzük fel, hogy az ügyfél X ideig pontosan megmondja, hogy mennyi volt az eladása. De mi van akkor, ha az eladás már új vevőket generál, akik ajánlásra jönnek fel a weboldalra? Az már nem a honlapkészítő érdeme, az már a termékminőség érdeme. És az eladások után meddig kap jutalékot a honlapkészítő? Örök életére? Jól hangzana...:)))

A feliratkozásos-letöltéses történetnél ez is ismét csak bekavarhat, ráadásul szerintem a legtöbb honlapkészítő felkészületlen arra az esetre, ha instant mailcímmel iratkozik fel valaki. És megint csak kérdés, hogy mennyit ér egy feliratkozó? Még az sem informatív, hogy X ember letölti az ingyenes cuccot, mert hány vevőre lehet majd számítani? Ezt előre megmondani bárkinek bármilyen cuccánál elég rizikós.

Én úgy gondolom, a honlapkészítés egy folyamat, amiben hosszú távon működik együtt a megrendelő és a honlapkészítő. Kitalálják a honlapot, belövik a kulcsszavakat, 3 hónap múlva megnézik együtt a helyezéseket és a vevőnél mutatkozó eredményt, majd lépnek tovább. Ha úgy vesszük, mindkét fél sikerre dolgozik. Hiszen ha a honlap rosszul van megcsinálva, a vevőnek nem fog eredményt produkálni, és így a honlapkészítőnek sem lesz hosszú távú ügyfele.

JagelloZ · http://www.valcoldesign.hu 2009.08.12. 11:49:45

Szerintem mérhető a siker. Optimalizálsz. Előrébb kerülsz a termékre jellemző kulcsszavakra. Megnövekszik a honlap látogatottsága. Esetleg megnövekszik a hírlevél feliratkozók száma. Megnövekszik a bolt forgalma. Webáruháznál a regisztrálók száma ugorhat meg. Ez mind a te sikered, ha te lőtted be jól a honlapot. Más kérdés, hogy az is mérhető, hányan fordulnak vissza, és ki hány percet tölt a honlapon. Ez már a termék és a tartalom sikere vagy bukása.

Konrad · http://onlinemarketing.blog.hu 2009.08.12. 12:00:43

Szerintem te a SEO dolgot nagyon félreviszed a kulcsszavakra. Mi nem igazán vállalunk olyat, hogy adott kulcsszavakra vállalunk helyezést. Mi olyat vállalunk például, hogy valamilyen mértékben nő a keresőkből érkező látogatók aránya (ez mérhető), meg olyat, hogy a meghatározott konkurenciát a releváns kulcsszavak többsége esetében megelőzzük (ez is mérhető). A lényeg, hogy olyat kell sikernek megtenni, ami pontosan és függetlenül mérhető, és köze van a munkánkhoz ÉS az üzleti eredményességhez. A SEO-nál ilyen a fenti, az AdWords esetében ilyen a konkrét megrendelés (ez is pontosan mérhető) stb.
Ha egy projekt elején nem történik meg az üzleti cél meghatározása, akkor az a projekt úgyis előbb-utóbb szétcsúszik. De ha megtörténik, akkor van mit nézni: elértünk-e már odáig?

PikPok · http://www.sikermarketing.hu 2009.08.12. 12:11:00

JagelloZ: persze, ha így nézem, mérhető a siker. De hány darab zsömlét fogok venni érte a boltban? Én megcsinálom a melót rendesen, de ha sikerdíjasan vállalom be, akkor egy honlap látogatottság növekedés hány forint? Én mennyiért dolgozzak? 20 forintért vagy 2 millióért? Mennyit ér 150 látogató per nap? És mennyit 500? Ez itt a kérdés.
A honlap látogatottsága attól is függ, egyáltalán érdekli-e az embereket a termék, amit el akar adni.

A visszafordulást és az oldalon töltött időt pedig mivel fogjuk mérni? Google Analytics-szel?:))) Mert akkor már le se ülök tárgyalni a honlapkészítésről.:))) Persze nyilván akadnak olyanok, akik azt mondják, hogy én vagyok a kis butuska, aki azt hiszi, hogy a Google torzít, de még senki nem jött, és nem tett le elém több honlapra vonatkozó konkrét webstatisztikai jelentéseket több különböző rendszertől, és nem bizonyította be nekem, hogy nincs igazam. Addig meg, amíg nem kapok senkitől magyarázatot a "furcsaságokra", engedtessék meg, hogy ne bízzam a munkám ellenértékét egy olyan rendszerre, amelyik üzleti vállalkozásként kizárólag a maga malmára hajtja a vizet.

JagelloZ · http://www.valcoldesign.hu 2009.08.12. 15:25:00

@PikPok: Persze. Korrekt! Kihagytam a játékból a google-t!

Konrad · http://onlinemarketing.blog.hu 2009.08.12. 19:17:27

@PikPok: Analytics furcsaságokra volt pár válasz. Nem tudom, mennyivel vársz többet, de természetesen lehet mást is használni. De ha megírod nekem e-mailben, hogy mire szeretnél választ kapni, megigérem, összeszedem neked mind. Egyébként pedig az Analytics is egyfajta eszköz, adott tudással és pontossággal. A weblapok 90-95%-nak elég, a maradék 5-10% meg úgyis valamiért extra dolgokat művel.

PikPok · http://www.sikermarketing.hu 2009.08.12. 20:01:42

@Konrad:
Az első kommentedben írtakra válaszolva:
1. Nem én beszélek kulcsszó helyezésről, mint a sikerdíj alapjáról, hanem azok az ügyfelek, akik ezt kérdezik tőlünk.
2. A keresőből jövő forgalom százalékos növekedése mint sikerdíj alap igen jó megközelítés! Tetszik! De csak nekünk, akik a honlapot csinálják. Ugyanis egyrészt az ügyfél számára üzletileg értéktelen kulcsszó rákeresésekért is fizet, mint teljesítményért ("értéktelen kulcsszó" témáról itt: www.sikermarketing.hu/honlap_kulcsszo.html), másrészt - mint ugyebár jól tudjuk;)) - az Analytics csúsztat a keresőszavas rákeresések javára, így tehát az ügyfelet duplán is a szivatóágra lehet küldeni.

A második kommentedre annyit, hogy én csak azt vettem észre, amikor a Twitteredbe belinkelted az egyik Analytics-es bejegyzésemet az "Ó, bájos tudatlanság" felvezetéssel. Azt nem vettem észre, hogy linkeltél volna a kérdéseimre egy választ, és ide se kommenteltél be választ. A kérdéseim itt figyelnek immáron talán 2 hónapja is a blogon, bárkinek szabad a pálya, ha kommentezik vagy belinkeli az oldalára mutató linket a válaszokkal.

Egyébként pedig nem az a kérdés, hogy az Analytics elég-e vagy sem. Ha egy webstatisztika csúsztat, akkor lényegtelen, hogy nekem elég-e annyi információ.

Konrad · http://onlinemarketing.blog.hu 2009.08.12. 20:18:07

@PikPok: a bájos tudatlanság nem neked szólt, hanem a kommentezőnek. Aki számonkért hibaként egy Google szolgáltatást. Jelesül azt, hogy a belépett felhasználónak figyeli a Google a keresési szokásait, és ezért az általa nézett oldalakat előre sorolja. De ez nem bug, ez feature! Amikor bevezették, volt is erről elég sok szó.
A másik: az Analytics a látogatót az első látogatás alapján regisztrálja. Ha az első látogatás a kiscica szóra történt, akkor onnantól kezdve ha jön, akkor is a kiscicához sorolja, hiszen eredetileg erre jött. Valahol ez is dokumentálva van a rendszerben.

PikPok · http://www.sikermarketing.hu 2009.08.12. 20:32:49

@Konrad: hááát, ha nagyon akarod, elhiszem, hogy nem a bejegyzésnek szólt, bár ha én így gondoltam, akkor a követőid sem a kommentezőt kezdték el "bájosan tudatlannak" gondolni.
A másik pedig az, hogy minden nyakatekert hülye fícsör, amit a gúgli kitalál, csak a szájhagyományok útján terjed.
A kiscica példádra rájöttem magamtól, és rájött más is, aki hasonlóan torzításként értékelte ezt a rendszert. Mert az is. És a kulcsmondatod itt az, hogy "valahol ez is dokumentálva van a rendszerben". Hát ja, ha a szar webergonómiával megtalálod... De ezt is leírtam, hogy a cél nem az, hogy minden jóember tisztában legyen a "rendszerben valahol" leírtakkal.

Konrad · http://onlinemarketing.blog.hu 2009.08.12. 20:56:28

@PikPok: az Analytics tipikusan olyan eszköz, ami nem a kezdőknek vagy amatőröknek lett kitalálva. A Google amióta megvette már sokat javított rajta, lényegesen jobban használható, mint volt a kezdetektől, de azért ez még mindig egy olyan eszköz, ami nem 2 perc után használható.
Attól, hogy ingyenes, és attól, hogy boldog-boldogtalan használja, még ez egy profiknak szánt eszköz marad.

JagelloZ · http://www.valcoldesign.hu 2009.08.13. 08:35:36

@Konrad: Ilyesformán elfogadom a bájos tudatlanságot. Szerintem az én kommentemre írtad a postot. Konrad, mi értelme ennek a google feature-nek? Ha bejelentkezek, előrébb sorolja az általam többet látogatott oldalakat... De ha egyszer a + jellel be is tehetem elsőnek, akkor mi értelme? Komolyan nem értem! Egy biztos, engem félrevezetett, mert mezei felhasználóként azt hittem, hogy egyes szavakra első vagyok. Pedig 10-20 között voltam.
Megint van egy észrevételem: a legfonotsabb keresőszavamra 2 hónapja gumizik a google. Egyik héten 3., másik héten pedig 23. Ez azért elég nagy ugrálás. Meg is látszik a látogatottságon azon a héten, amikor 7 napig 23. vagyok... Ez hogy lehetséges?

PikPok · http://www.sikermarketing.hu 2009.08.13. 08:55:17

@Konrad: nem magyarázom tovább, hogy mi a problémám az Analytics-szel, mert egyrészt már épp elégszer leírtam (ahhoz is, hogy azok a konkurenseink, akiknek ez az egész így meg sem fordult a fejében, azok felfigyeljenek rá), másrészt pedig mert nem akarod érteni.
Egyébként a "profi Analytics-esek" nyilván már a szülőszobában megkapták a használati utasítást és a TUDÁST. Vannak ilyenek egyébként, akik az életben minden dologhoz ilyen rettenetes nagyon értenek. Jó is lehet ám nekik!
Egyébként visszatérve még a "bájos tudatlanságra"... JagelloZ egyik kommentjére céloztál vele. Khm, nem tartom túl jó ötletnek tudatlannak nevezni valakit, aki egyébként csak úgy mellesleg bútorok forgalmazásával foglalkozik, és nem azzal, hogy egész álló nap a neten lógjon, olvasgasson ilyen meg olyan bennfentes forrásokat, hogy a Google mikor milyen fícsörökkel teszi "izgalmassá" az életet. Szerintem inkább nagyon is meg kell becsülni az olyat, aki először is felméri, hogy mit nem tud (kevesen vannak ilyenek, nemde?), másodszor pedig próbál utánaolvasni, és harmadszor ELGONDOLKODIK. Én ezt nagyon nagyra tudom becsülni!

Konrad · http://onlinemarketing.blog.hu 2009.08.13. 11:50:40

@PikPok: @JagelloZ: Könyörgöm, 2009 van! Blogok, fórumok és egy források foglalkoznak mindazzal, amik itt kérdésként felmerülnek. Én is azkat olvasom, magyarul is és angolul is. A felvetett kérdésekre mind van magyarázat, kis keresésre.

Miért sorol előrébb, ha belépsz? Mert a Google nem a sorrend ellenörzésére van, hanem arra, hogy megtaláld, ami kell neked. Ha azt "látja", hogy a lista 15. helyén levőt naponta nézed, akkor segít, és előre rakja. A plusz jeles megoldás pedig alig pár hónapja jelent csak meg.

A Google hullámvasútnak több oka is lehet, konkrét oldalt látva talán meg tudom mondani, miért csinálja. A tapasztalat az, hogy vagy fiatal a domain vagy van valahol egy "másolat" (ugyanaz a tartalom más címen is elérhető). De ezeken felül más is lehet az ugrálás oka. Ez most egy "tipikus jelenség" a májusi nagy újraindexelés óta.

JagelloZ · http://www.valcoldesign.hu 2009.08.13. 12:13:02

@PikPok: Pontosan az utánaolvasás kapcsán jutottam el ide a blogodra. De hogy mi volt az, már nem is emlékszek rá. Csak hogy dicsérjelek, a gyümölcsök megfogtak a design-ban. Akkor viszont nem is a blog volt, hanem a sikermarketing.

PikPok · http://www.sikermarketing.hu 2009.08.13. 12:39:04

@Konrad: aki még a nyaralásának éjszakáin sem tud elszakadni a világhálótól és a blogok olvasgatásától, az minden bizonnyal rátalált korábban a válaszokra is. Örülj neki. Csak akkor azt nem értem, hogy amikor ezeket a kérdéseket itt feszegettem, akkor miért nem kommentezted be a válaszokat, esetleg pont a saját blogodról, amiben te már nyilván az előző évszázadban kivesézted az összes bennfentes gúgli információt. Mert az úgy nem megy, hogy azt mondjuk, mi ezt már régen tudjuk, de nem magyarázzuk el. Megtehetted volna. Nyilván JagelloZ is örült volna, hogy egy ilyen jól tájékozott blogger kommentjét olvassa.

Volt nekünk egy SEO-ban nagyon nagyon járatos ismerősünk. Ő soha nem magyarázott részletesen. Csak annyit mondott, ezt és ezt a szót tessék megnézni a neten. És megnéztük, és megtaláltuk a választ. Ennyi.

Konrad · http://onlinemarketing.blog.hu 2009.08.13. 22:02:27

@PikPok: nézd, így is lehet. Nem gondoltam, hogy személyeskednem kellene, te miért gondolod, hogy ez segít?

Van pár blog, amit érdemes követni, ha az ilyen témák érdekelnek. Ha nem akarsz ezekkel foglalkozni, akkor meg keress olyat, aki foglalkozik ezekkel: bízd meg, és akár meg is tanít.

Azt meg, hogy mikor és mennyit netezek, hát nem érzem ezen blog kommentjében relevéns információnak.

"a visszatérő látogatókat mikor és miért sorolja be a Google Analytics az eredeti keresőszavuk alá" - erre válaszoltam

"miért nem adja ki a teljes keresőkifejezést a fizetett találatnál, miért csak azt a részét a kifejezésnek, amiért fizetek" - nem tudom. Gondolom mert így írták meg. :)

"mit jelent az, amikor az új látogatók aránya 100% fölött van" - hibát. A GA nem tökéletes, más pontokban sem.

"miért mutatja a Google Analytics, hogy a 10 másodperc alatti látogatáshosszok vannak 2/3-os többségben, miközben egy másik statisztikai rendszer szerint ugyanennyien nagyságrendekkel több percet töltenek el az oldalon" - mert másképpen mér. Tudni kellene, mi a másik rendszer. A GA alapvetően a cookiek segítségével mér, míg pl. egy server oldali mérés teljesen más megoldást is használhat.

"Ez utóbbi jelenséget már régebben is tesztelgettük egy barátunkkal. Megbeszéltük, hogy milyen keresőszóra megy fel az oldalra, és mennyi ideig fog olvasgatni, miközben az egérrel görget ide-oda. Megtette, és az Analytics nem regisztrálta." - sok esetben a GA napokkal később javítja az eredményeket. A gyorsjelentés az részben statisztikai alapon történik.

"miért nem szabad használni a konverziós összekötést az adwords és az analytics között:))" - a konverzió mérése alapvetően weboldal programozással kezdődik, legalábbis olyan esetekben, amikor ez fontos. Nem emléxem sajnos, milyen esetben volt ebből gondod, így most valódi választ nem adok.

"mit jelent az a keresőszavas látogatás, ahol perc is és kulcsszó is van regisztrálva, de a látogatásszám nulla :)))" - megintcsak a GA egyfajta hibája, illetve működése.

"mit jelent a látogató Mountain View-ból, ahol a Google központja van:)))" - Kint élő magyarokat. Mert a hazai kérdésekkel kapcsolatban magyar, svájci vagy ír IP címekről fognak jönni kiváncsiskodók :)

PikPok · http://www.sikermarketing.hu 2009.08.14. 09:12:00

@Konrad: persze, így is lehet, meg úgy is, hogy belinkeljük valakinek a blogját a Twitterünkbe olyan felkiáltással, hogy "bájos tudatlanság". Aztán rábízzuk az oda klikkelőkre, hogy most a blog írójára vagy egy x-edik kommentre vonatkoztatják a megjegyzésed...
A második dolog az, hogy neked itt ezen a blogon még egy jó szavad nem volt. Ha kommentezel, az leginkább arról szól, hogy megmagyarázd, én miben vagyok lúzer.
A harmadik dolog pedig az, hogy amikor az olvasóim tőlem kérdezik, hogy miért próbálsz itt rivalizálni, meg miért kóstolgatsz engem, akkor az már felveti a jogos feltételezést, hogy nem érzékenykedem túl a dolgokat.
Szemmel láthatólag semmivel nem vagy itt megelégedve, amit leírok, mert mindenhez csak ezt sugalló megjegyzéseket fűzöl. Még olyankor is, amikor a Twitteren bejelented, hogy nyaralsz. Ha megosztod a nagyvilággal, hogy te most nyaralsz, akkor a nagyvilág esetleg azt fogja gondolni, hogy egy ideig letojod, hogy mi történik a blogvilágban. De nem, mert akkor is fűztél itt valamihez valamilyen kritikai megjegyzést. Ennyire fontos ez?

A fenti Google kérdéseimre adott válaszaid között van olyan, ami nem helyes. Egészen konkrétan azok a pontok, ahol leírtam, hogy TUDOM mi a válasz. Ezeket rosszul tudod. Keress rá a Gúgliban, ki fogja adni neked a jó válaszokat!:))

U.I. Egészen addig, amíg te magad olyan irányban kommentelsz, hogy azzal vagy az én, vagy az olvasóim tájékozatlanságát és lúzerségét szeretnéd hangsúlyozni, nem tudom megígérni, hogy a részemről ne csúszna be egy-egy személyeskedőbb jellegű megjegyzés. Egyébként pedig azt gondolom, hogy az ember igazán csak a családjával töltött időtől lehet boldog, amit kár blogkommentezgetésre fordítani. Rossz rezgést visz az életedbe!:))

Konrad · http://onlinemarketing.blog.hu 2009.08.14. 09:58:27

@PikPok: még egyszer és utoljára a Twitteres belinkelésről: nézd meg megint. Nézd meg a linket. Pontosan nézd meg. A kommentre mutat, nem a bejegyzésre.

JagelloZ · http://www.valcoldesign.hu 2009.08.14. 11:36:03

@Konrad: Elég lett volna egy kérdésre válaszolni, de arra rendesen.
-nem tudom. Gondolom mert így írták meg.
Miért így?
-A GA nem tökéletes..
Pont erről beszélünk
-mert másképpen mér.
Valszeg máshogy mér, vagy nem jól, vagy direkt nem jól... Melyik a jó mérés?
-most valódi választ nem adok.
Okés!
-megintcsak a GA egyfajta hibája, illetve működése.
Köszi!
A Mountain View válasz meg pont nem ide illett! Akár azt is írhattad volna, hogy a Mountain Dew gyömbér ízű... legalább az egy értékelhető szóvicc lett volna.
Konrád, én komolyan azt vártam, hogy áthúzod a számításaimat és felvésed a jó képletet. Csaptam volna egy akkorát a homlokomra, hogy hétfőig kérdezgessék, minek mentem neki. Ehelyett aláhúztad még egyszer azt, amit már egyszer PikPok aláhúzott... Ez nekem is ment volna, pedig a lámák királya vagyok SEO-ban! :)

Bánóczy Zoltán · http://seo.blog.hu/ 2009.08.14. 21:20:39

Fussunk akkor végig a kérdéseken, hátha egy picit tisztul a kép a fejekben.


"miért nem adja ki a teljes keresőkifejezést a fizetett találatnál, miért csak azt a részét a kifejezésnek, amiért fizetek"

Mert azért fizetsz. Ha nagyon akarod, kis filterezéssel megtudod - nem rejti el előled.


"a visszatérő látogatókat mikor és miért sorolja be a Google Analytics az eredeti keresőszavuk alá"

illetve

"mit jelent az a keresőszavas látogatás, ahol perc is és kulcsszó is van regisztrálva, de a látogatásszám nulla :)))"

Ezek azok az érkezési kw-k, egy visitnyi (__umtb cookie: 30 perc) időn belül hozták újra ua. júzert, de nem az eredeti érkezési kulcsszavak.


"mit jelent az, amikor az új látogatók aránya 100% fölött van"

Napi tizenöt látogatós hiba, komoly nagyságrendekben nem fordulhat elő.


Nem tétetett fel az a kérdés, hogy miért számít 6 hónapig egy új júzer minden nap pl. organic source-únak, még ha az eredeti érkeztetés utáni naptól pl. bit.ly-s linkekről, vagy bookmarkból érkezik onnantól.

Ezen is fel lehetne hördülni, pedig ez feature, nem bug (__umtz).

PikPok · http://www.sikermarketing.hu 2009.08.15. 09:36:24

bano: ez az, erre vártam, köszönöm.

Reaglásaim sorban:
1. fizetett találat - köszi, akkor a filterezés a kulcsszó, ott fogok utánakavarni

2. kulcsszó alá besorolás - a nullás történetet én is így tudom, ez tehát valószínűleg így van. De a visszatérő látogató besorolása biztos nincs összefüggésben a 30 perces határral, mert amikor naponta egyszer mentem fel a weboldalunkra, tehát nem 30 perc múlva, hanem kb. 24 óra múlva, akkor is az eredeti keresőszó alá sorolt be. Kérdés persze az, hogy akkor az első keresőszavas ráklikkelésemnél miért nem a nullás verziót hozta, hiszen én már egy eredetileg direktből jövő látogató voltam, kulcsszóra visszatérve.

3. 100% feletti hiba - igaz, akkor járt az oldal kb. 5-6 látogatónál. Nem vígasztal, hogy nagyobb nagyságrendben nem fordul elő. Ugyanis számítási hiba lehet a háttérben. És én már nem bízom benne, hogy nem kavar be akár napi 500 látogatónál sem.

4. szerintem ez az a kérdés, amit én úgy tettem fel, hogy ugyan az alá a keresőszó alá sorol be, ha másnap visszamegyek, hiába mentem kedvencekből. Nem erre gondolsz?
És való igaz, ezen hördültem én fel elég erősen, hiszen a történet arra megy ki, hogy minél komolyabb tényezőnek értékeld a Google organicot, mint amilyen. Magyarán ez egy csúsztatás, amire az se válasz, hogy hát így van definiálva.
Most azzal küzdök, hogy az Egyéni jelentkéskészítés (szó szerint!) borzalomban beállítsam, hogy hogyan lehet ezt kiszűrni.

Még egyszer köszi!

Bánóczy Zoltán · http://seo.blog.hu/ 2009.08.15. 10:29:16

2. A visszatérő látogató besorolása az __umtz-ből megy, azaz nem 30 perc, hanem 6 hónap az ideje.

Azért számított újnak, mert __umtb időn túl voltál, de __umtz-n belül. Ilyenkor nem 0 lesz az adott kw értéke, hanem egy természetes szám. Az __umtz és __umtb cookie-k nem összekeverendő. Az __umtv külön eset, azt most hagyjuk.


3. Már napi 50-nél sem fog előfordulni, 500-nál pedig pláne. Napi 5-6 látogatónál sokkal weirdebbeket is csinálhat egy-egy "fura" látogatás - nincsen tehát szó komoly dologról, ne fújjuk fel.


4. Ezt az Custom Reportoknál nem fogod tudni kiszűrni, ehhez is - mint minden jó dologhoz - filterezni kell.

A történet lényege nem az, hogy komolyabbnak értékelje a piac a Google Organic Trafficot, hanem az, hogyha jutalék- avagy sikerdíj alapon állapodsz meg valakivel (azaz a Google felől _újként_ érkező látogatók költéseiből kapsz részesedést), akkor a január elsején újként érkező látogató költéseiből májusban is megkaphasd a részesedésed.

Anno ez az időlimit egy sokkal több volt 6 hónapnál, talán vmi EU-s adatvédelmi szempontokkal vitték le fél évre, ha jól emlékszem.

Bánóczy Zoltán · http://seo.blog.hu/ 2009.08.15. 10:41:35

+ a 4-es pontodra a megoldást a SetVar fv. illetve az __umtv cookie adja meg, egy jó kis User Defined mezőbe történő Advanced Filterezéssel.

PikPok · http://www.sikermarketing.hu 2009.08.15. 11:01:37

@bano: hát nem állítanám 100%-ig, hogy értem ezt az umtb-t, de majd igyekszem.:)))

Ha kimondod azt, hogy filtereznem, meg egyéni jelentkést kell készítenem, engem máris elfog a harctéri idegesség, mert ez megint azt jelenti, hogy valami érthetetlen katyvaszba kell belemászni, ahol a súgót hiába hívod be, mert egy szót se értesz belőle, de végén mindig megkérdezi, hogy "Hasznosnak találtad a cikket?"...

Számomra ez azért elég furcsa, hogy a Google aszerint állítsa be a rendszerét, hogy a sikerdíjas konstrukcióban a honlapkészítőnek akarjon jót. Ez kicsit olyan városi legendának tűnik nekem, bár nem vitatom, lehet, hogy neked van igazad. Én ilyen szintű altruizmust nem feltételezek a gúgliról, hiszen ez azért részrehajlás is, és nem a honlaptulajdonos felé hajlik ilyenkor a keze. Ez azért külön megérne egy misét.

És ismét csak köszi a magyarázatokat! Nagyra értékelem, és remélem, a későbbiekben is fogsz kommentezni!:))

Bánóczy Zoltán · http://seo.blog.hu/ 2009.08.15. 15:40:14

Természetesen a Google nem a sikerdíjas konstrukciók támogatására találta ki ezt a rendszert, hanem azért, mert:

- indokolt, hogy megkülönböztessünk új és visszatérő látogatókat (trivialitás)

- indokolt, hogy a visszatérő látogatóknál lássuk, hogy mi volt az origin (eredeti kw)

- indokolt, hogy azokat a szavakat is lássuk, amelyen keresztül ránk találtak, illetve ezeket illendő megkülönböztetni azoktól, amelyek új látogatót hoztak

- illendő megkülönböztetni a fél órás sessionön belül és az azon túl visszatérő látogatókat (látogatásokat)

- ...

Nagyon is koherens ideológia van a rendszer mögött, mely a jelenlegi kondíciókat eredményzi. Ezek az állapotok nemhogy nem rosszak, hanem annyira kiválók, hogy ez az igazi web2, a "mérő ember", a homo measuricus megszületése. Ez az igazán nagy dolog. Az online közösségek, szolgáltatások jönnek-mennek, a mérés marad.

Én komolyan rábeszélnélek a GA-ra, leginkább a spéci filterezések miatt: olyanokat lehet így kihámozni, amiket eszébe sem jutna az embernek megkérdezni. A GA akkor kezd komoly dologgá válni az ember kezében, amikor ezt készségszintre fejleszti. Filterművészet nélkül a Google Analytics félkarú óriás.

A mérőkódok paraméterezésében is külön benne van egy kisregény - ha írsz arról, ígérem megkommentelem. :)

PikPok · http://www.sikermarketing.hu 2009.08.16. 08:48:22

@bano: a filterezésnek már csak a felvetése is fizikai fájdalommal tölt el - mint minden Google alkalmazás használata. Úgy érzem, mintha egy mocsárban tipródnék, semmilyen szót se értek (régen az angol leírásokat küldtem el egy angol barátomnak, hogy fordítsa már le nekem angol-angolra), és TÉNYLEG rettenetesen irritál az egész rendszer. Webergonómia és fordítás. (Milyen szó az, hogy "Térképfedvény"? Kinek a fejéből pattant ki a 21. században ez a magyar szó, hogy "fedvény"?)

Nem kell rábeszélni a GA-ra, használjuk, bár most erősen tesztelünk más, ennél sokkal inkább felhasználóbarát rendszereket is, amikkel sokkal jobban meg vagyunk elégedve. Az elemezések célja ugyanis hosszú távon az üzleti életre való kihatás kell legyen, így az elemzésekre fordított időnek is az ésszerű méreteken belül kell maradnia.:)))

Mérőkódok paraméterezése, nyami, nyami!:))) Hát erről biztos nem fogok írni, de ha te írsz a blogodon, szívesen belinkelem.:)))

U.I. Amint nagyon fogok unatkozni, és még ennél is sokkal nyugodtabb leszek, belemászok a filterekbe.

Köszi a kommentet! Gyere máskor is!

Bánóczy Zoltán · http://seo.blog.hu/ 2009.08.16. 09:21:51

Pár gondolat még:

- A GA-nál sem jobbat, sem cizelláltabbat, sem felhasználóbarátabbat nem fogsz találni (nem is beszélve arról, hogy ez lett a nagybetűs Standard). Azt a funkcionalitást, amit nyújt, azt nem lehet másként megoldani. Primitív rendszerek zum ersten Blick tűnhetnek szebbnek/felhasználóbarátabbnak, de az első komoly melónál megbánod.

- GA-t (és más angol fejlesztésű szoftvereket) mindig _csak angolul_ szabad használni, sosem lokalizált nyelven. A GA pl. magyar verzióban nem tud annyi fícsört, mint angol nyelven használva.

- A Google alkalmazások helpje és ergonómiája messze a legjobb a piacon, ha ezzel nehézségeid vannak, akkor más rendszerektől sem fognak többet nyújtani.

- A filterekbe történő belemászás nem unatkozás kérdése, hanem a szakmai fejlődés lehetősége. :)

- Az elemzésre fordított idő tekintetében is vezet a Google; bármilyen ravasz és komplikált mérést össze lehet állítani percek alatt - innentől pedig másodpercek alatt bármikor csűrhetők-csavarhatók az adatok az eredeti GA-felületen.

PikPok · http://www.sikermarketing.hu 2009.08.16. 17:02:26

Azért itt pár dologban vitatkoznék.
"A Google alkalmazások helpje és ergonómiája messze a legjobb a piacon" - akkor még van hova fejlődnie a piacnak. Marketing szempontból óriási lehetőség!:)))

"szakmai fejlődés lehetősége" - attól függ, kinek mi a szakmája.:)) Meg ki milyen piacon ténykedik.
Minden statisztika akkor ér valamit, ha - és most bocs az angol kifejezésért - actionable. Vagyis ha tudsz rá lépni valamit. Ha a filterek bűvölése - akárhány órámba is telik - ki tud hozni egy olyan lehetőséget, amire üzletileg tudok lépni, akkor megérte. Gyakorlatilag egyetlen ilyen indokot tudok elképzelni: pl. van egy weboldalam, ahol vannak látogatók, de nem vásárolnak. Megtehetem, hogy elemzem a látogatóimat és azt, hogy a weboldalam rendben van-e. De az okoknak még mindig csak az egyik szeletét fogom tudni felmérni vele. Azt nem, hogy mi van akkor, ha az emberek még nem nyitottak a termékemre.
Amit írsz, abban van még egy óriási csapdahelyzet. Akik a nettel sokat foglalkoznak, már el sem tudják képzelni azt az embert, aki nem tudja, hogy a vévévét hova kell írni, és ha keresnek valamit, akkor azt hogyan tegye. És bizony a szűk keresztmetszet alapján rájuk is kell gondolni, ha valaki webes alkalmazásba bonyolódik. És én valahol itt érzem a Google egyik problémáját is. Olyan rendszert hirdet, amit bárki tud használni, de ez csak felületesen igaz. És ha én nem tudom használni, mert kínlódás a számomra, akkor fizetni sem fogok nekik. Szerintem itt van az eb sírhantja. De erről majd írok egy külön posztot.:))

pinformacio 2009.08.22. 09:35:39

Keresőoptimalizálás, sikerdíjas fizetés? Már hogyne lenne olyan: xn--keres-optimalizls-lpbb14t.com no ugye

PikPok · http://www.sikermarketing.hu 2009.08.22. 17:30:48

pinformacio: először is, ha már nekiállsz szpemelni és reklámozni magad, legalább olvasd el a bejegyzést. Nem arról szól, hogy nincs ilyen, hanem arról, hogy mi, vagyis mi, akik ezt a blogot írják, miért nem dolgozunk sikerdíjban.
Ti abban dolgoztok, ezt látom. Már a beszédes domain nevedből is kiderül... Hogyan sikerült szert tenni rá?
Rákerestem a linkre (xn kötőjel kötőjel keres kötőjel optimalizls kötőjel stb.), és felhozott egy olyan oldalt a gúgli, hogy törölt és ejtett domain-ek. Ez így azért is jó, mert még erről a jelenségről nem hallottam, és most ráirányítottad a figyelmemet, hogy ilyen van.
Esetleg egy-két referenciátok linkjét is megadhatnátok az oldalon, hogy a k. olvasók lássák, valóban érdemes sikerdíjas megállapodást kötni veletek.
Ja, és ahogy elolvastam, mit csináltok, vagyis hogy "kapu" avagy doorway oldalt hoztok létre, az tudomásom szerint ideig-óráig eredményes, de utána úgy tilt a Google, ahogy csak kell. Vagyis ti ugyan sikerdíjra dolgoztok, de azt nem tudjuk, hogy mikor számlázzátok a sikerdíjat. A kitiltás előtt gondolom...

JagelloZ · http://www.valcoldesign.hu 2009.08.24. 08:58:29

@PikPok: Hát igen. Egy frankó szerződéssel a megbízó köpni-nyelni nem tud. Mindenképpen valami hosszútávú eredményt kell megcélozni és a kitiltást is beletenni, mint kizáró tényezőt. Az a baj, hogy a megbízó valószínűleg csak annyit tud, hogy optimalizált honlap kell neki. Fogalma sem lesz arról, hogy bizonyos eszközök miatt ki is zárhatják a honlapját.
Vissza a lap tetejére
süti beállítások módosítása