Nagyon régóta fenem már a fogam, hogy újra nekiessek a Google torkának. Tegnapelőtt volt a napja, hogy ez így összeállt, és most aztán zúdítok: még egy ilyen használhatatlan, tömény kínlódással és órákig tartó keresgéléssel járó szenvedést, mint a Google Analytics, AdWords, AdSense használata, én sehol sem láttam, maximum a teljesen dilettáns hobbi oldalakon...
Így tehát amikor megérkezett a Google hallelújázó mailje, miszerint AdWords kupont kaptunk 15 ezer Ft értékben, már előre éreztem a fizikai fájdalmat. De az összeg túl nagy volt ahhoz, hogy veszni hagyjam.
[Utólagos közbevetés 2009/06/23: figyelmetlen voltam, nem olvastam el a hallelújázó mail alján a szürke csillagozott apróbetűt, ezért hamut szórok a fejemre és megszaggatom köntösömet. Mindenki fusson, szaladjon, lobogjon a haja, és használja a G. szolgáltatásait orrba és szájba.]
[Elöljáróban annyit, hogy nagyon régóta használjuk az Analytics-et, egy oldalunkon van AdSense - vagyis G. hirdetések -, és egy oldalunkra veszünk fizetett találatot (AdWords). Használjuk a Webmester eszközöket, a Picasa-t, a kulcsszóválasztót. Ja, és alapvető érdekünk, hogy teljesen képben legyünk a lehetőségekkel, hiszen a munkánk része, nem pedig hobbi.]
Szóval nekiálltam keresni, hogy hogyan tudnám beváltani a kupont. Beléptem arra a felületre, ahol a jelenleg futó kampányt kezelem. Semmi. Léptem tovább a fizetési részhez - semmi. Sehol egy beköszönő ablak vagy csík, hogy "édes, drága megrendelőnk, itt a kuponja, ide másolja be a kódot". A mailben a Google nem hagy kétségek közt vergődni, hogy mit csináljak. Gondoltam, akkor vissza ide. Leírták, röviden, egyszerűen:
Hogyan éljen 15000 Ft-os AdWords kuponjával?
- Látogasson el erre a honlapra: http://www.google.hu/adwords
- Kövesse az utasításokat és hozzon létre egy AdWords fiókot.
- Ha sikeresen regisztrál, kap erről egy megerősítő emailt. Kövesse az emailben található instrukciókat és amikor a rendszer kéri, adja meg az alább található kuponkódot a "Számlázási beállítások" rovatban. Szinte azonnal elkezdhet hirdetni.
Üdvözöljük az Google AdWords-ben!
"Kövesse az utasításokat" - oltári jó!
Na mondom, sebaj, úgyis egy másik oldalunkra akarnám felhasználni a kupont, kilépek, létrehozok egy új fiókot (ahogy egyébként a kuponos mailben is írták), és végigjátszom azt a történetet, amit egyszer már kiszenvedtem magamból. De a keresgélés, hogy pl. hol tudok letiltani keresőszavakat, semmivel sem nyúlt rövidebbre. Elkészült a fiók, majd akkor szembesültem a ténnyel, hogy a létrehozás miatt 2000 Ft-ot még át kell utalnom... Igen, tudom, figyelmetlen voltam, mert amikor már kínomban rákattintottam a "Hogyan tudom beváltani a promóciós kódomat?" kérdés Súgójára, akkor négy monitorral később ott volt, hogy a létrehozás költsége nem vonható le a kupon összegéből. Mindenesetre kicsit nagy ár volt ez azért, hogy az AdWords totális katasztrófáját nem akartam átrágni egy létező fiókunkra. De így mulat egy magyar úr! Persze csak "szinte azonnal" kezdhetem a hirdetést, mert meg kell várnom, amíg a banki utalás megérkezik hozzájuk.
Aztán erősen elgondolkoztam pl. ilyen kérdéseken, hogy egy átlagos felhasználó, mondjuk egy cukrász vagy szerszámkészítő, tudja-e, hogy a "kupon"="promóciós kód"? Félreértés ne essék, senkit nem akarok emiatt lenézni, hiszen én se tudom, hogyan kell tökéletes mignont készíteni (pedig de jó lenne tudni...). De a Google épp azt mondja, hogy az ő szolgáltatásait előképzettség nélkül is lehet használni. Na de a macska rúgja meg, legalább a szöveg szerint következetesnek kéne lenni!
A beállítások között lehetett választani a Kezdő és a Hagyományos változatot is. Először a Kezdőre nyomtam, aztán áttértem a Hagyományosra. Az áttéréskor feldobott olyan ablakokat, amiknek a fele angolul, a fele magyarul volt. Bingó.
A menügombok nevei teljesen kiismerhetetlenek, hülye helyeken vannak elhelyezve - leginkább kicsúsztatva jobb oldalra, egészen észrevehetetlenül. A Súgó gombok ugyanazokkal a szavakkal magyarázzák el a magyarázandó szót, amit már eleve nem értettem.
Rendszeresen egy kattintgatásos ördögi körben találom magamat, ahol keresek valamit, de mindig ugyanoda jutok vissza. Így ez a kis "percek alatt hozza létre fiókját és hirdessen a Google-ban" nálam fél órába és 15 ősz hajszálba telt. Aki nem hiszi, járjon utána!
Végezetül pedig a slusszpoén gmail fiókomból. Egy mail a Google-tól:
Kedves Ügyfelünk!
A Google-nél tisztában vagyunk azzal, hogy az AdWords-kampányok folyamatos eredményessége nagyon fontos az ügyfeleink vállalkozásának sikeréhez, ezért szeretnénk Önnek bemutatni az új, magyar nyelvű AdWords Súgófórumot.
Ezen a fórumon felteheti és megvitathatja az AdWords hirdetési programmal és az Analytics webanalitikai megoldásunkkal kapcsolatos kérdéseit, és válaszolhat a mások által feltett kérdésekre is. Ide kattintva már most is felteheti kérdését a Súgófórum közösségének.
A Súgófórumon különféle kategóriákba rendezve lehet kérdéseket feltenni és azokat böngészni, mint például: mért nem jelenik meg a hirdetés, a hirdetés pozíciója és teljesítménye, kampánykezelés, fizetés és számlázás, de várjuk a kérdéseket a konverziókövetéssel, sőt, az Analytics-programmal kapcsolatban is.
A Fórum könnyedén használható, egy egyszerű bejelentkezéssel az integrált Súgóból választ kaphat minden felmerülő kérdésre. A kérdésekre a Google magyar munkatársai is válaszolnak, de segítségre számíthat a fórum többi felhasználójától is, ahogyan Ön is részt vehet a felvetődő problémák megoldásában. Beállításainak megfelelően a válaszokat e-mailben is megkaphatja, a legaktívabb válaszadók pedig elismerésben részesülnek.
Az AdWords Súgófórumunk a konkrét felmerülő kérdések megoldásának a színtere. Emellett figyelmébe ajánljuk az Inside AdWords Magyarország blogunkat is, amelyen az AdWords magyar csapatának munkatársai látják el az olvasóközönséget online marketinggel kapcsolatos tanácsokkal. A képekkel illusztrált bemutatkozó bejegyzésünket ide kattintva érheti el.
Bízunk benne, hogy mind a Súgófórumunkkal, mind pedig az Inside AdWords Magyarország bloggal hozzájárulunk internetes jelenléte sikeréhez.
Üdvözlettel,
A Google AdWords magyar csapat
Semmilyen fórumba nem megyek, különösen nem a Google-ba. Mikor elindult, és beharangozták, hogy milyen jó lesz majd nekünk, hogy maga Google Tibor fog válaszolni a kérdésekre, akkor nagy elánnal vetettük bele magunkat, és kérdeztünk. De választ nem kaptunk. Talán túl nehezet kérdeztünk. Ellenben csalódtunk, és többé nem hiszünk a szép szavaknak. Még akkor sem, ha a Google egyértelműen más felhasználók észosztására bízza magát.
U.I. Persze szép lett volna, ha a bejegyzést rettenetes képekkel (print screen-ekkel) illusztrálom, de már így is túlságosan sok időmet vette el ez a webergonómiai katasztrófa, meg egyébként is, meghagyom a "Fedezze fel a Google AdWords titokzatos világát!" ÉLMÉNYT az olvasóknak.