A boltberendezésnek két kulcsfontosságú eleme van:
1. áruelrendezés és bemutatás
2. megvilágítás
A magyar boltok java része ettől a két problémától szenved. A turkáló boltok kapcsán egy korábbi bejegyzésben már ejtettem szót arról, hogy nagyon nem mindegy, milyen módon tudjuk bemutatni az árut. ( Hogyan nyissak használtruha boltot? ) Most egy kicsit ezen a vonalon megyek tovább.
Áruelrendezés és bemutatás
Az árut úgy kell elhelyezni, mintha a bíró okos lánya rendezné be a boltot. Kellően sok áru kell ahhoz, hogy vigyék, de kellően kevés ahhoz, hogy áttekinthető legyen a kínálat. Aki dolgozott kereskedelemben, az tudja, hogy ha egy nagy kosárban 2-3 darab van valamiből, azt már nem fogják elvinni. (Még szinte az utolsó zsemlét vagy kiflit sem veszik ki az ömlesztőből, tessenek megfigyelni!)
A boltosok nagy része nem használja ki a falakat. Nagyon innovatív ötlet, ha a boltban polcokat szerelnek fel abba a magasságba, ahol már nem éri el a vevő, és néhány terméket raknak ki rá. Láttam olyan megoldást is, amikor a mennyezetről a falak mentén lógtak a ruhák, mintha egy szárítókötélen lettek volna kirakva. (Nyilván nadrágoknál mutatott a legjobban...)
Ha tudjuk, hogy a vevők milyen rendszer szerint keresnek, eleve rendezhetjük úgy az árut. Lehet például színek vagy árnyalatok szerint rendezni, a szivárvány színei szerint vagy komplementer színekkel. Ruhák esetében lehet anyagtípus szerint rendezni. A gyerekruhákat célszerű méret szerint összerendezni.
Tessék megfigyelni, mit csinálnak az emberek egy turkáló esetében, ahol a nagy ruhakupacból válogatnak. Egy valaki megfog egy darabot, kirángatja, kiteríti a kupac tetejére - nemsokára valaki, aki már elvileg kellett, hogy lássa azt a darabot, megjelenik, és megnézi a kiterített, láthatóvá vált ruhát. Mi ebből a tanulság? Kell helyet hagyni erre a "kiterítésre".
Megvilágítás
Magyarországon elképesztő módon nem figyelnek a kereskedők arra, hogy megfelelő világítás legyen a boltban. Általában a megörökölt fénycsövek maradnak, szórják az enyhén kékes fényt - ami egyébként csak a húsárunak szokott jót tenni, más terméknek nem.
Külföldön a fénymarketing mint szakterület, teljesen különvált már a marketing egyéb területeitől, és nagyon komolyan koncentrál az árubemutatásra, illetve az egyes boltok speciális megvilágítási igényeire. Nagyon érdekes a történet, mert amíg nem tudatosítjuk magunkban, hogy egy boltban a "másságot" a világítás teremti meg, észre sem vesszük a jelentőségét.
Elképesztően nagy képgyűjteményem van eladáshelyi marketing képekből, úgyhogy elég nehéz volt kiválasztanom, melyiket is szeressem ide. De azt hiszem, maradok az "Igazán unalmas boltnál", amiről honlapunkon is olvashat a kedves olvasó.
Az Unalmas boltról bővebben itt: www.sikermarketing.hu/kreativ_marketing.html
[Egyébként foglalkozunk boltberendezési tanácsadással is (van világítástechnikával foglalkozó mérnök is kis csapatunkban), úgyhogy lehet minket keresni az info kukac sikermarketing.hu-n.]