Nem minden, az oldalra mutató link lesz értékes. Üzleti szempontból még kifejezetten káros is lehet, ha mindig csak egy bizonyos csoport "talál meg" bennünket arról a másik honlapról. Mi is szerepelünk néhány olyan honlapon, ahonnan eddig még csakis és kizárólag olyan érdeklődők kerestek meg, akik azt gondolták, hogy 20 ezerért is csinálunk komplett honlapot, vagy nyafizásban és alkudozásban törtek ki. Utóbbit meg nem szeretjük, mert nem az isztambuli bazárban vagyunk, hogy rögtön többet mondjunk, hogy ő meg tudjon alkudni. Ezzel az egésszel nincs is semmi gond, a probléma általában az, hogy az ilyen típusú vállalkozók találnak maguknak egy olcsó honlap megoldást, amiért ha 20 fillért fizetnek, még az is sok lesz.
Miért nagyon drága az olcsó honlap?
Az olcsó honlap egyik alappillére az ingyenes tárhely. Lassan eljár felette az idő, hogy valaki ezt tekintse saját maga céljára a legjobb megoldásnak, de azért ne felejtkezzünk el róla. Az ingyenes tárhelyek a tárhelyszolgáltató érdeke szerint épülnek fel, vagyis elsődleges cél, hogy a felső csíkban reklám fusson. Ezt pedig technikailag egy olyan megoldással hozzák létre, mint hogyha valaki eladna nekünk egy képkeretet, amiben fekete üveg van. Tehetünk alá bármilyen fotót, nem lesz látható a robotok számára. Ezt a rendszert keretes megoldásnak hívják! (Hű, de kegyetlenül frappáns és egyben oltári pocsék párhuzamot sikerült alkotnom... Én se lehetek minden nap kreatív.)
Aztán jön Szomszéd Pisti, avagy a Szomszéd Pisti Kájefté. Szomszéd Pisti annyit tud, hogy a weboldalon nagyjából oda kerülnek a szövegek és képek, ahová a megrendelő szeretné, a gombok nagy része kattintható, az űrlapküldési funkció egészen biztosan feladja, amint az Elküldés gombra kattintunk. (Lackó épp a minap olvasott fel nekem egy honlapról, ahol a honlap tulajdonosa megkérte a látogatókat, hogy amíg ki nem javítja a hibát, addig ne írjanak neki ékezetes betűket, vagy keressék őt az egyéb elérhetőségein.:)))) De hallelúja, mert 1. VAN HONLAPOM és 2. OLCSÓ VOLT! És így az ügyfél örül. Örül Szomszéd Pisti is, mert hamar készen lett vele, és már gyűlik is a pénz ahhoz, hogy Ferenc testvér javaslatát jól megfontolva gyűjtse a repülőjegyre valót, hogy az Elbától nyugatra kamatoztassa programozói tudását. Magyarán 1 év múlva, amikor frissíteni kéne a honlapot, neki már bottal üthetik a nyomát.
Mi lesz 1 év múlva?
Az olcsó honlap kezdetben boldog tulajdonosa egyetlen megveszekedett érdeklődőt sem szerez a honlapról, így levonja a következtetést, hogy sz@r ez az internet, nem lehet innen megrendelőt szerezni. (Ezt a bölcs következtetést aztán hinti is ismerősei körében.)
Mit kell megfizetni egy honlapkészítésben, ha nem Szomszéd Pisti csinálja? (És hogyan tesztelhető egy potenciális honlapkészítő?)
- Milyen tanácsot ad domain név ügyében?
- Milyen tárhelyszolgáltatót javasol?
- Milyen tanácsai vannak a design-nal kapcsolatban?
- Milyen technikai megvalósítási kérdéseket említ?
- Beszél-e a honlapszöveg jelentőségéről?
- Szóba kerül-e a keresőkben való megjelenés? Mit mond, hogyan lehet első helyre kerülni?
- Ha vállal keresőoptimalizálást, garantálja-e az első helyet?
- Ha első helyről beszél, azt fizetett találatként gondolja-e?
- Hallott-e honlapkészítési szabványokról?
- Mennyi idő alatt vállalja a honlap elkészítését?
- Milyen szolgáltatást nyújt a honlap elkészülése után?
- Milyen referenciái vannak?
Megfizetni azt kell, aki ezeket a kérdéseket felteszi, illetve a témákat jól körüljárja, mert az már nagy valószínűséggel tudja, mit miért és hogyan csinál. Én meg most jól fogok tudni titkot tartani, mert nem részletezem, melyik kérdés mögött mi húzódik meg. Aki akar, majd utánajár, vagy megkeres minket.:))