Az Élelmiszer c. szaklap júniusi száma akadt a kezembe. Olyan dolgokat láttam benne, amiktől a falnak mentem.
Vajízű Delma margarin.
"Az új, vajízű margarin tökéletesen illeszkedik a már jól ismert Delma termékcsaládba, amely az íz elsődlegességét hirdeti. Egyúttal finom megoldás azok számára, akiknek fontos az ár, de nem hajlandóak engedni a minőségből." - írja a terméket gyártó multinacionális mamut, az Unilever. Az eszem megállt. Mi az, hogy "vajízű margarin"? Évtizedekig azt mondogatták, hogy az érrendszernek legjobb a margarin, most meg kiderül, hogy egyrészt sz@r az íze a fogyasztók szerint is - különben nem dobnának piacra ilyen ízesítéssel margarint -, másrészt egészségtelen is. Valahol azt olvastam, hogy műanyagból csinálják, és ha kiteszed a napra, a legyek nem szállnak rá, mert a műanyag zacskót se kezdik el lepni. Vajon melyik vegyiüzemet kérte fel az Unilever a vaj-aroma előállítására?
Hibiszkusz ízű Nestea ital.
A mi környékünkön a hibiszkusz elsősorban szobanövény. A képes hirdetésben pont olyan virágok vannak fotózva, mint amilyeneket a mi növényünk szokott hozni. Kicsit olyan ez már nekem, hogy mindegy, hogy milyen növény, de legyen minél távolibb országból származó (a zöld tea őrület után), és minél jobban felismerhetetlen, hogy az adott ízt vegyiüzemek gyártmányaiból nyerik. Mert ugye az eperről jó közelítéssel meg tudjuk mondani, hogy csak aroma, vagy látott epret is - de legalább egy ausztrál fa kérgét, amivel az epret szokták helyettesíteni.
CSR - vállalati felelős működés: a TESCO és a környezetbarát áruházak
Dr. Radácsi László (volt egyetemi évfolyamtársam) cikkében azt boncolgatja, hogy amikor arról van szó, hogy a vállalatok milyen felelősséget vállalnak azért a környezetért (gazdasági, társadalmi, természeti), amiben léteznek, akkor a hazai vállalatok csak a külföldi központok felé tudnak mutogatni, miközben a programok helyi szinten is tökéletesen megvalósíthatók lennének. Ő nagyon visszafogottan fogalmaz a lapban - ahol persze a multik a fő hirdetők. Nekem itt nem kell visszafognom magam, úgyhogy kimondhatom, hogy ez az egész egy nagy bullshit, mellébeszélés és parasztvakítás. A TESCO például azt tűzte nemzetközi zászlajára, hogy ő környezetbarát áruházakat épít és működtet. Angliában magam láttam a fákon a tescós és egyéb nejlonzacskók tömegét felakadva. Itthon meg minden áruházat először is tarvágással indítanak, olyan nincs, hogy a leendő parkoló helyén hagyjanak néhány fát.
Élelmiszer-összetevők ismerete
Készült egy felmérés arról, hogy tudja-e a nép, hogy funkcionálisan mit eszik. De nem tudja. Az íz a lényeg. Az összehasonlító táblazatok között találtam egy roppant érdekeset. Ismerik-e a következő összetevőket: vitaminok, rostok, ásványi anyagok, béta-karotin, antioxidánsok, omega-3 zsírsavak, probiotikumok, növényi szterolok, flavonoidok, aszpartám? A legtöbben a vitaminokat ismerik (89,7% - a maradék csaknem 10% nyilván nem jutott el az általános iskola 7. osztályáig sem), a legkevesebben az aszpartámot (12,9%). Nem azon döbbentem meg legjobban, hogy ennyire kevesen ismerik, hanem hogy egy és ugyanazon táblázatba sorolják, mint a rostokat vagy az antioxidánsokat, miközben az aszpartámról bizonyított, hogy egészségre káros.