Pár hete, talán egy hónapja is van, hogy a környékbeli egyik Lidl-ben serénykedtek a dolgozók, és átrendezték szinte az egész áruházat. Szinte csak a hűtőpultok és a zöldségosztály maradt a régi helyén, különben minden egyéb áru nagyjából úgy találta meg régi helyét, mintha mindent beleraktak volna egy nagy kalapba, jól összerázták volna, és visszaborították volna az áruházba.
Velem együtt zaklatott fejű, egyébként sietni szándékozó emberek rótták a köröket, hogy hol is találják meg a mosogatószert, a papírzsebkendőt vagy bármi egyebet. A Lidl-nek ugyanis az a nagy előnye, hogy viszonylag átlátható méretű, elfogadható minőségű cuccokkal (de itt azért már kiteszem a felkiáltójelet a fürdőszobai tisztítószer mellé, ami sokat veszített hatékonyságából!!!!), és villámgyorsan végig lehet rohanni rajta, ha valaki nem akar shoppingolni.
A zaklatottság azóta alábbhagyott, de megmaradt az értetlenség. Hogy miért is, arra rátérek később, előbb azonban egy kis eladáshelyi marketing.
A legbutább szatócs is tudta, hogy hova és hány darabot kell kitenni valamiből, ha azt akarta, hogy elvigyék. Pontosan tudta azt is, mik a félreeső sarkok, ahová vagy be se néz a vevő, vagy ha benéz, akkor általában többen vannak és valami eltűnik a kabát belső zsebében.
A modern marketing megalkotta ennek a tudományosan kutatható részét. Egyébként nagyon helyesen végeztek mozgás-vizsgálatokat, sőt, éppen Magyarországon kifejlesztettek egy olyan ketyerét is, amit a bevásárlókocsik aljára rögzítve pontosan mérhető a vevők mozgása, a mozgás iránya, sőt, a mozgás sebessége is, felmérve ennek segítségével azt, hogy mik az áruházak úgynevezett forró és hideg pontjai.
Több áruházi kísérletet is végeztek, hogyan módosult mindez akkor, amikor kihelyeztek valamilyen display-t, extra hűtőt vagy bármi mást.
Ezt az egészet természetesen azért csinálták, hogy növelni tudják a boltban eladott áru mennyiségét egy racionálisabb kihelyezéssel.
Milyen következtetést vonhat le ebből egy átlagos boltos?
Csendben figyelni kell a vevők mozgását a boltban, hogy mi magunk is be tudjuk azonosítani, mik a forró és hideg pontok, hogyan tudjuk a vevőt egy kicsit megpörgetni, hogy mindent átnézzen.
Gondolom, valami hasonló volt a Lidl célja is ezzel a kis átrendezéssel. Csak egy valami - nagyon úgy tűnik - kimaradt a szórásból...
Régen a cukorkák és a csokoládék a pénztárhoz vezető út utolsó méterén voltak. Tipikus "impulzus-termékek", vagyis olyan termékek, amelyeknek vásárlására nem készülünk fel előre, hanem a pillanat hevében döntünk úgy, hogy megvesszük.
Hol vannak most ezek? A bejárat utáni első gondolán, a kenyerek után. SOHA TÖBBÉ oda már nem megyünk vissza, ha egyszer elhagytuk.
Mi van a csokik helyén? Tisztítószerek és tisztító eszközök.
Hát, a legritkább esetben fog az eszembe jutni, hogy megörvedeztessem magam egy kis felmosóronggyal...