A fenti kérdést egyik ügyfelünknek tette fel egy ismerőse. A válasz az volt, hogy igen, akik a honlapot csinálták, azok csinálják ezt is.
Jómagam egészen értetlenül állnék a kérdés előtt, bár ha jól körülnézek az úgynevezett keresőoptimalizálási piacon, végül is érthető.
Mert mit hisz a laikus nép, mi is az a keresőoptimalizálás?
Az egy olyan bütykölés a honlapon (és/vagy egy gomb), amit az ügyes machinátorok meg tudnak csinálni (meg tudják nyomni a gombot), és ennek hatására nyomban első leszek a Gúgliban.
És hát a helyzet az, hogy bizonyos egészen rosszul összetákolt honlapok esetében egy incifinci masszírozás is már számíthat. Túl sok vizet ugyan nem zavar, de borzasztó vajákosan hangzik, hogy "beállítottuk a metákat és bejelentettük a Google-nak".
Ez azonban csak a viszonylagos boldogságot tudja meghozni, azt az érzetet, hogy valami történt a honlappal.
A valódi keresőoptimalizálás viszont messze nem erről szól. Ha egy ügyfél azzal keres meg bennünket, hogy ilyen honlapot szeretne, akkor onnan kezdjük, hogy
- kivesézzük az egész üzletét (hovatovább marketingjét, ügyfélkörét stb.),
- felépítjük a honlap logikáját - végig fejben tartva a keresőoptimalizálási szempontokat,
- megszenvedtetjük az ügyfelet a szövegírással,
- aztán még vagy egy hetet szöttyögünk az oldallal, mire "bejelentjük a Google-nak". (A nagy igazság az, hogy nem jelentjük be, elég, ha feltesszük a referenciaoldalunkra, onnan már órák alatt rámegy magától.)
- ... és innen indul a keresőoptimalizálás második felvonása, vagyis a helyezések és a látogatottság elemzése, és annak ellenőrzése, hogy jól gondolkodtunk-e az előző 4 pontban.
A lényeg, hogy AZ EGÉSZ HONLAPOT KELL ÚGY FELÉPÍTENI, hogy keresőoptimalizált legyen, a nem így felépített honlapok kb. úgy harcolnak jól felépített társaikkal, mint a Gyaloggaloppban a Fekete Lovag, amikor immáron karok és lábak nélkül a végén azt kiabálja: "Gyere ide, megharaplak!"