Valamilyen "rejtélyes oknál" fogva mostanában a legkülönbözőbb cégek gondolják úgy, hogy tökéletes célcsoport vagyunk a számukra - így aztán megragadva a jogi lehetőséget, orrba-szájba küldik a leveleket az info kukacos címeinkre. Nincs ezzel semmi gond, letiltom a küldőt és kész. Nem kell nekem se vízszűrő, se almaecet tabletta, se hitel, se nem akarok hajózás vizsgát letenni az Adrián.
Vannak nótórius szpemküldők, és ha az embernek több info kukac címe van, akkor bizony több példányt is kap ugyanabból az egyébként rettenetesen fostalicska módon összerakott szpemből. Mert arra azért a szpemelők tömege nem gondol, hogy a korábban már pórul járt címzettek bizony egy mozdulattal letiltják a képeket a levelezőrendszerükben, így sok kéretlen reklámból én csak egy piros X-et látok.
A jogi szabályozással nagyon tisztában vannak ezek a cégek, egészen szívhez szólóan korrektnek tűnik az alábbi szöveg:
Az e-mail a(z) info@market-iq.hu címre lett kiküldve. Leiratkozás a hírlevélről.
Ez egy automatikusan generált e-mail, az erre küldött válaszok nem kerülnek feldolgozásra.
Amennyiben technikai okok miatt nem működne a fenti link, kérjük, az info@pont24.hu e-mailen jelezze és töröljük címlistánkról.
A 2008. évi XLVIII. tv. (a gazdasági reklámtevékenység alapvető feltételeiről és egyes korlátairól, röviden Grt.) az Országgyűlés 2008. június 9-i ülésnapján elfogadott törvény, mely 6. paragrafusa alapján kéretlen elektronikus, üzletszerzést célzó reklámüzenet (azaz spam) csak természetes személynek nem küldhető előzetes beleegyezés nélkül.
2001. évi CVIII. törvény az elektronikus kereskedelmi szolgáltatások, valamint az információs társadalommal összefüggő szolgáltatások egyes kérdéseiről 2/A. ? (3) alapján Önmagában nem minősül elektronikus hirdetésnek (a) vállalkozás, egyéb szervezet vagy személy tevékenységéhez közvetlen hozzáférést lehetővé tevő információ közlése, különösen a domain név vagy az elektronikus levelezési cím (b) vállalkozás, szervezet vagy személy árujára, szolgáltatására vagy arculatára vonatkozó, a vállalkozástól, szervezett&ou ml;l vagy személytől független közlés, különösen abban az esetben, ha a közlés anyagi ellenszolgáltatás nélkül történik. net.jogtar.hu/jr/gen/hjegy_doc.cgi?docid=A0100108.TV
A jog és az élet azonban nem jár együtt. Nincs ez másként a kéretlen reklámmal sem. Dönthetett az országgyűlés, ahogy akart, a kéretlen reklám az kéretlen, akkor is, ha Fuksz Mici kapja, meg akkor is, ha Fuksz Mici titkárnőként nyitja meg az info kukacos mailt.
Mert egyébként meg mi a reklám célja?
Az, hogy eladjon. Eladni meg leginkább annak lehet, akiben azért pislákol némi vágy, hogy vegyen. És hát nem egy elszigetelt világban élünk, ahol csakis és kizárólag a tengerivizsga talál meg engem, hanem egy olyan világban, ahol reggel az almaecet tabletta bombáz, aztán kapok egy hitel ajánlatot, aztán meg jön a tengerivizsga. És mint azt tudjuk, a reklám idegesítő, tehát megpróbálom elkerülni.
És még egy fontos marketing törvényszerűség a reklám hatásmechanizmusáról. Nem elég, hogy el kell küldeni a reklámüzenetet a fogyasztó felé, de őt a megfelelő lelkiállapotban is kell hogy találja a reklám, különben az egész történet az ellentétébe csap át. Ezt pedig egy szpem SOHA nem fogja tudni figyelembe venni.
Végezetül még egy apró megjegyzés. Semmi baj nincs azzal, ha egy szpem küldő levédi magát a jogszabályok idézgetésével. De egyszerűen túlmegy a pofátlanság határán, hogy kivétel nélkül mindegyik odaírja a sort (jobb esetben linkelve), hogy "Leiratkozás a hírlevélről". Miután soha az életben nem iratkoztam fel ezekre a hírlevelekre, innentől kezdve úgy sejtem, hogy jogilag kőkeményen benne vannak a fogyasztó megtévesztésében, vagy valami hasonlóban. Legalábbis ezzel a sorral hazudnak egy nagyot.